Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Ombouw Roco ÖBB 1044

Gestart door Redskin, 30 juni 2012, 11:10:36 AM

Redskin

Pas geleden nam ik een fraaie Oostenrijkse Roco ÖBB 1044 van een vriend over. Deze loc had wel een poos stilgelegen en had een onderhoudsbeurt nodig. En omdat de loc toch uit elkaar lag, besloot ik 'm maar meteen te digitaliseren; ik wist nu toch hoe 'ie in elkaar stak. Eerst natuurlijk weer de loc weer in elkaar geschroefd en analoog getest. Nu is er niet veel ruimte tussen het dak van deze loc en het chassis, maar met wat passen en meten bleek dat de decoder er in zou passen.

Op deze eerste foto zie je het oorspronkelijke, nog analoge printplaatje met de decoder (Lenz Silver+) die er nog in gezet moet worden



In de tussentijd wat experimenteren met led-verlichting. Geel was gewoon geen gezicht, warm-wit was niet echt opvallend en dit is het geworden: "pur Weiss"



Dit is de loc met print, ontdaan van de oorspronkelijke componenten en voorzien van decoder, draadbruggen en de leds. Let op de Micro Krystal Klear, de nog witte druppels van dat spul aan beide kanten. Daarin zit een micro-led  ???



En dit is de loc na het in elkaar zetten en programmeren. Weer een mooi digitaal E-locje erbij. Hij (zij?) heeft wel moeite om een helling op te komen, zeker niet wat trekkracht maar wel wat grip betreft; slipt vrij snel. Dus dat worden in eerste instantie de slipbandjes vervangen, 's kijken of dat wil helpen



Hier nog een foto van gisterenmiddag van deze loc in het 'ondergronds' station op de baan van vriend Wim


Sfeervol plaatje toch zo?  :)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Frank_N

#1
Weer eens goed werk, Frank!
Maar ik zou denk ik toch iets aan de kleur van de koplampen doen.
Bij de RE4/4 is het juist goed!
Er schijnt een transparante lak te zijn waarmee je het iets te blauwe licht kunt temperen. (Dacht iets daarover op het NL N-spoorforum gezien te hebben)
Het kan natuurlijk ook zijn de foto het "net-wat-te-blauw" effect versterkt.....
Groet van Frank

Redskin

#2
Ja, op de voorlaatste foto is het licht erg blauwachtig en zeker niet zoals in werkelijkheid. De andere foto's bewijzen dat ook wel.

Dat van die transparante lak wist ik niet, maar voor hen die led-licht te wit of te blauw vinden, een tip: je kan de kleur met een oranje markeerstift warmer maken ;).

Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Frank_N

#3
Goeie tip!!

Edit; gevonden na ff koekelen, Conrad heeft die lak van Mayerhofer Bestnr.: 242530 - 89

Mayerhofer Modellbau 41200 Correctielak voor witte LED's
Groet van Frank