hoe 12v naar 3v gaan

Gestart door treinbeginner, 12 december 2005, 16:49:15 PM

treinbeginner

Hallo

ik zou graag weten hoe ik van 12v of 16v naar 3v kan gaan zonder transfo? Kan dit via een weerstand? Of kan ik er iets tussen zetten.
Ik weet het, ik ben een bleuke op dit vlak.

Marc

 

laurens66

Het zou met een weerstand kunnen mits je de verbruikte stroom weet van het apparaat wat je gaat aansluiten.


treinbeginner

De stroom is 3v en ongeveer 2200mA
Welke weerstand? 470 ohm?

 

Klaas Zondervan

Je kunt beter even het hele verhaal vertellen. Dan kunnen we je beter van advies dienen.

Dus, met wat voor spanning begin je (wissel of gelijk) en wat wil je voeden met die 3 volt?

Havoc

citaat:
e kunt beter even het hele verhaal vertellen. Dan kunnen we je beter van advies dienen.


Inderdaad. Er zijn vele wegen naar Rome (of 3V)...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

treinbeginner

heb een apparaatje dat op 2 batterijen elk 1,5v en 1400mA werkt maar daar dit niet voor modelbouw 12v of 16v is is Mijn vraag: Hoe dit omschakelen en voeden met een transfo waar lichtjes (voor huisjes) op staan.
 

Jordey

Wat je zou moeten doen is. Eerst met een multimeter het apparaat doormeten op weerstand. Je deelt de 3 volt door de weerstand van het apparaat en je weet hoeveel ampere dat apparaat trekt. Andere mogelijkheid is om in serie (de multimeter tussen apparaat en batterij schakelen. Wel aan 1 kant.) Het aantal ampere dat het apparaat trekt is het totaal waar je straks op wilt uitkomen in combinatie met de weerstand.


Vervolgens deel je 12 Volt door het aantal ampere. Dit is de totale weerstand die je nodig hebt om jouw apparaat te laten werken. Vervolgens trek je de gemeten weerstand van het apparaat eraf en je hebt het aantal ohm van de weerstand die je nodig hebt.

In het kort

Ampere apparaat = 3 V / gemeten weerstand

Totaal benodigde Weerstand (apparaat en voorschakelweerstand) in Ohm = 12 V / Ampere apparaat

De voor te schakelen weerstand = Totaal Weerstand - gemeten weerstand van apparaat.

Je hebt alleen nog niet vertelt of jouw trafo gelijk of wisselspanning is. Indien dit het geval is dan dien je ook nog een diode er tussen te plaatsen. Hiervoor moet je in de berekening wel 1.5 Volt van de 12 V aftrekken.




Jordey

O ja als je met de trafo ook lampjes wil aansluiten. Dan sluit je het apparaat parallel aan de lampjes. Dus een eigen draadje van en naar de trafo.

Havoc

Eerst en vooral nakijken wat er uit die transformator komt!!! Veel transformatoren voor licht en zo geven wisselstroom en daar kan een toestel dat voor batterijvoeding gemaakt is niets mee aanvangen. Je kan het beschadigen.

Verder kan je met een weerstand werken, maar vertel eerst eens wat voor toestel dat is. Dat is echt belangrijk om iets serieus te vertellen. Om een goed advies te geven moeten we een idee hebben of dat "toestel" veel stroom verbruikt, of dat slechts af en toe werkt, een constante stroom verbruikt of piekstromen etc. Hoe meer we weten hoe beter het antwoord.

Door met een multimeter de weerstand van een apparaat te meten krijg je geen idee van wat iets verbruikt als het aanstaat. Best niet doen. Stroom meten kan je doen, maar dan moet je echt wel weten wat dat apparaat doet en op de goede manier meten.

Dus, moeten we zeker weten:
- geeft je transfo wisselstroom of gelijkstroom uit? Vertel gewoon wat er op je transfo staat.
- wat is dat voor toestel? lamp? motortje? maakt geluid? continu of af en toe?
- als je niet weet hoeveel het verbruikt, zeg dan eens hoe lang het werkt op opgeladen batterijen van 1400mAh
Met vakantie voor onbepaalde duur.

treinbeginner

Het is een marklin transfo licht kanaal
Op de batterijen werkt het ongerveer 1jaar met 2 batterijen van 1400mA van 1,5 v
Het zijn ledjes van een spelletje van de kleine. (Hergebruik)
 

n/a

Om het precies te doen, de wisselspanning gelijkrichten, afvlakken en aanbieden aan een spanningregulator, voor 3V is dat de L4931CZ30, in een TO92 behuizing.

Wim.

Klaas Zondervan

Je zegt dat het werkt op batterijen van 1400mA, maar ik denk dat dat moet zijn: 1400mAh. Die h maakt een heel verschil.
En als dat apparaatje een jaar werkt op de batterijen, waarom zou je dan ingewikkeld gaan doen door het uit een transfo te voeden? Je kunt ook denken aan oplaadbare batterijen.

ysbeer

vooruit ook nog maar eens wat geschreven.

Twee kleine led lampjes ,die een jaar branden op 2 batterijes wat zullen die verbruiken [?][?].
Ik denk niet meer dan 5 a 10 milliamp.[[:0]?]
Op 16 volt wisselspanning brand e.e.a ook wel als je een simpele diode
bij voorbeeld IN4004 in de goede richting in serie met een weerstand van 2200 ohm zet kan het hel spulletje zonder meer op 16 volt wisselspanning.
simpel dus alles in een rij ,en branden maar
kosten  (echt nederlands) in4004 5 cent weerstand 3cent totaal 8cent[:)][:)]
met groet
wim

n/a

Elektronica is mijn vak.[:)]

1. Een transformator is overdaad voor een dergelijk kleine toepassing (te dure component en niet nodig). Bovendien werken transormatoren enkel met wisselspanning. Gelijkspanning zal uw transfo doen roken...
2. Serieweerstand is enkel aan te raden voor heel kleine, constante verbruikers (leds, lampjes,...) omdat je anders al snel een te zware weerstand (in vermogen) nodig hebt. Constant omdat je stroom constant moet zijn. Bovendien wordt het pure energieverspilling (tenzij je extra verwarming nodig hebt op je zolderkamertje). Hier geen bezwaar: het ?s een kleine toepassing (1 jaar op 2 batterijtjes).
3. Wellicht beste oplossing: een spaningsregelaar. Koop bij de elektronicazaak om de hoek een spanningsregelaar van 3V (een componentje met doorgaans 3 pootjes: ingang, uitgang en massa). Bijvoorbeeld een LF30CV (Farnell bestelnr. 3530012; 1,46 EUR). Max 500mA aan de uitgang (zeker ok dus).  Max werkings-ingangsspanning 16V, dus ok. Je vertrekt van AC dus eerst gelijkrichten met een brugje (de bekende schakeling met 4 dioden). Misschien best de ingang en uitgang van de regelaar ook met massa verbinden via een 100nF condensator. Meer info kan je vinden in de datasheet: http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/2574.pdf

Als je nog vragen hebt: stel maar.

treinbeginner

Het is voor mij als leek nog zeer ingewikkeld wat u hier allemaal zegt.Kun je een eevoudig lijst geven wat je nodig hebt en een eenvoudig plannetje.Want in de bijlage staan er verschillende en raak er niet wijs uit.sorry  ik weet dat het goed bedoeld is naar ben een kluns op dit vlak.