Hoe het best deze straatverlichting aansluiten?

Gestart door gjvdz, 24 juni 2012, 14:24:47 PM

gjvdz

Hallo, ik ben bezig met het aansluiten van deze urlhttp://www.cc-rails.com/index.php?item=ref_-3101---verlichtingspaal&action=article&group_id=10000002&aid=426&lang=NL/url
verlichting op een M?rklin transformator (uitgang voor licht). Hoe kan ik deze het best aansluiten? Serie of parallel en in het geval van parallel, welke weerstand moet ik gebruiken?

NB: de pagina is niet bedoeld als reclame, enkel om de nodige informatie te verstrekken om deze vraag te kunnen beantwoorden.
Mvg Giel-Jan

bellejt

verschillende in serie.Begin met 3 en als ze te fel branden gewoon een 4de bijzetten.Zal mooier zijn.

Huugooke

Drie in serie is OK tot er ??n de geest geeft natuurlijk. Dan gaan er drie tegelijk uit, en zoek het dan maar weer...
Ik weet het, je hebt die transformator liggen en wil die gebruiken; maar zoek liever naar een 5 volt voeding; die gooien ze spreekwoordelijk naar je hoofd.
En een weerstand zou ik helemaal afraden, die worden warm en daarvoor moet je ook nog de stroomsterkte door het lampje weten.
Hoeveel lantarens wil je aansluiten? Ik zie hier bijvoorbeeld een 5 volt voeding (zo'n stekkerblok) die 2 amp?re kan geven (prijs: rond de tien ?). Als die lampjes bijvoorbeeld 0,1 amp?re "trekken" kan je er zowat 20 op aansluiten.

Klaas Zondervan

Ik zou ze gewoon in serie zetten. Als er een stuk gaat dan is het toch niet zo'n heksentoer om uit te vinden welke dat is. Zorg er voor dat je nog goed bij alle aansluitingen kan komen.

Je kan je natuurlijk ook afvragen waarom zo'n firma daar 6V gloeilampjes in zet. 12V of 16V is toch meer gebruikelijk.

ysbeer

Ze zijn erg goedkoop dat wel,maar verder zou ik liever led verlichting gebruiken.
De levensduur van led en de lichtopbrengst is vele malen groter dan van zo een kleine gloeilamp.
En dan bij kapot,is die lamp te wisselen???
Ook ik zou ze lever parallel zetten,want bij serie is het echt niet zo simpel om de juiste te vinden.

Maar andere mensen andere meningen.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

want bij serie is het echt niet zo simpel om de juiste te vinden.

Dat is juist heel simpel. Zet je voltmeter achtereenvolgens over elke lamp in de serieketen. Zodra je spanning meet zit je op de defecte lamp.
Andere truc: stuk voor stuk kortsluiten met een draadje. Zodra de rest aangaat heb je de defecte te pakken.

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Andere truc: stuk voor stuk kortsluiten met een draadje. Zodra de rest aangaat heb je de defecte te pakken.


Of een andere gaat stuk vanwege de plots veel hogere spanning!

Havoc

citaat:
maar verder zou ik liever led verlichting gebruiken.
De levensduur van led en de lichtopbrengst is vele malen groter dan van zo een kleine gloeilamp.


Waarom wordt dan zo vaak de vraag gesteld hoe je de lichtopbrengst van leds kan verminderen? En al die vragen hoe je de kleur kan aanpassen? Leds zijn leuk en hebben voordelen, maar ideaal zijn ze zeker niet. Als je baan in een vroeger tijdperk gesitueerd is kom je er niet ver mee. Als je gloeilampjes wat onder de spanning laat branden gaan die heel lang mee trouwens.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

citaat:
Als je gloeilampjes wat onder de spanning laat branden gaan die heel lang mee trouwens.


Helemaal mee eens!
Trouwens, die mens vraagt hier hoe hij zijn lantaarns moet laten branden en we zijn er al direct Led's in aan't stoppen!
Het simpelste is nog altijd de eerste oplossing: in groepen van drie of vier in serie op de trafo.
Omdat je niet weet welke kwaliteit die lampjes hebben is het misschien aangeraden om ze per drie (of vier) uit te zoeken om te zien of ze even veel licht geven. Dat is de kosteloze oplossing.
Zelf zou ik een aparte voeding gebruiken.

conducteur

Iemand zij mij ooit dat de levensduur 10x groter wordt als de spanning 1 volt wordt verlaagd. Of het zo extreem is, ik weet het niet maar het helpt zeker.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Havoc
Leds zijn leuk en hebben voordelen, maar ideaal zijn ze zeker niet



Dat is natuurlijk met alles,volmaakt is niks.
Leds gaan wel veel langer mee,zijn ook nog eens goedkoper (dan een gloeilampje van hoge kwaliteit).
Het stroom verbruik is veel lager.
En met glasverf of gekleurd papier is bijna elke denkbare kleur te maken
Ook anno 1900.

Maar wie lampjes wil gebruiken staat dat natuurlijk helemaal VRIJ.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door conducteur

Iemand zij mij ooit dat de levensduur 10x groter wordt als de spanning 1 volt wordt verlaagd.
De vuistregel die ik heb geleerd is dat een spanningsverlaging van 5% een verdubbeling van de levensduur geeft.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
maar verder zou ik liever led verlichting gebruiken.
De levensduur van led en de lichtopbrengst is vele malen groter dan van zo een kleine gloeilamp.


Waarom wordt dan zo vaak de vraag gesteld hoe je de lichtopbrengst van leds kan verminderen? En al die vragen hoe je de kleur kan aanpassen? Leds zijn leuk en hebben voordelen, maar ideaal zijn ze zeker niet. Als je baan in een vroeger tijdperk gesitueerd is kom je er niet ver mee. Als je gloeilampjes wat onder de spanning laat branden gaan die heel lang mee trouwens.



Helemaal mee eens.
Liever 2 of 3 24V gloeilampjes paralel op 12 V ~ in een huisje ofwat, dan leds.
Het licht is zachter maar veel mooier.

At Giel-Jan,

Ik zou er meer dan 4 in serie zetten, bv 6. Je Marklin trafo geeft 16 Volt "kwispel-spanning". De lantaarns branden dan op ietsje  minder dan 3 Volt. Probeer maar uit, ja zal zien dat het een goed effect heeft!

Edit: mooie lantaarns! Zijn die er ook voor N-spoor?
Groet van Frank