Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

foto database

Gestart door conducteur, 16 juni 2012, 22:45:29 PM

conducteur

Als je al een aantal foto's hebt, is het nodig die ordentelijk te rangschikken op je computer. Mijn verzameling is wellicht peanuts vergeleken met die van enkele andere forumleden, maar toch:

Ik zou een database willen aanmaken waar enkele kenmerken van de foto in staan waar de foto aan gelinkt is. (bv loc reeks/type-volgnummer, goederen of reizigers-plaats - datum/jaar).

Welke software zou je daarvoor gebruiken? Hoe doen jullie het zelf?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Rian, voor mijn foto's gebruik ik een (voor mij) heel eenvoudig systeem: per onderwerp maak ik een directory (map) aan beginnende met de omgekeerde datum waarop de foto's zijn genomen (sorteert mooi!) gevolgd door het onderwerp.  Wanneer ik bvb enkele foto's van de BR64 in Treignes genomen heb vandaag komt die in de map "20120616 (Treignes BR64250)".  Heb ik er nog foto's van in het verleden genomen vind ik die ook gemakkelijk terug: in een zoekvenser typ ik *64*.* en ik krijg alle mappen en bestanden waar '64' in voor komt.  Simpel en goedkoop (en vooral weinig typwerk en onderhoud aan een database)!
Ik gebruik wel een afzonderlijke schijf (USB) voor al de foto's (en daarvan maak ik ook de noodzakelijke backup's).
Foto's die ik op het net zet (na verkleining en aanpassing), krijgen ook steeds die omgekeerde datum en '_' en een nummer van die dag.  Gemakkelijk te ordenen.
Groetjes, Peter


modelbaanHO

Probeer Picasa3 eens van Google, 't is gratis.
Je kan foto's toewijzen aan een 'verzameling', je kan elke foto een titel geven en je kan een of meerdere trefwoorden aan een foto toekennen. De zoekfunctie werkt dan op: de naam van de map waarin de foto staat, de naam van het bestand en alle hierboven genoemde zaken die je zelf nog hebt toegevoegd.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

loco

Ik gebruik een vergelijkbaar mappensysteem zoals PeterC beschrijft. De kerninformatie over de foto staat in de naam van de file. Omdat ik vaak tegelijk een reeks van foto's met dezelfde informatie wil voorzien, gebruik ik het programma ACDSee. Het is een programma dat vergelijkbaar is met Picassa dat ik minder goed ken. Het programma dat ik gebruik laat me toe om in ??n keer de bestandsnaam van een reeks aan te passen of te wijzigen met behoud van bvb het fotonummer. Ik kan ook tegelijk van een reeks de resolutie aanpassen, enz... Het is geen gratis programma. Ik ben het gewoon en werk er al meer dan 15 jaar mee (inclusief updates). Ik gebruik zeker niet alle mogelijkheden van dit programma, maar dat hoeft voor mij ook niet. Er bestaan zeker betere, maar dat hoeft ook niet voor mij.
Voor foto's van modellen schrijf ik de filenaam bijvoorbeeld als volgt:
LSM NS ICRm Benelux tpV (44074 -082) 2012-05-30 115,26 IMG_8442.jpg

Voor foto's van treinen grootbedrijf volg ik volgend systeem
1303 + 1320 Martouzin (Beauraing) L166 2010-06-15 IMG_1330.JPG

Niet perfect, maar wel bruikbaar voor mij. Ik vind alles steeds snel terug. Zeker met de verbeterde indexering van windows 7. Reken er wel op dat het beheer tijd kost. Zeker als je verzameling steeds groter wordt is het belangrijk dat je hier aandacht aan besteed. Anders wordt het een rommelbak.

bollen neus

Zelf zet ik ze soort bij soort, van het groot model, en dan plaatsen op een schijf. Doe ik ook voor bouwen van model per stap en dan uit sorteren, vraagt wat werk maar is voor mij het gemakkelijkste, mag niet te moeilijk zijn vind ik en anders nen album. En wacht maar dat zal ooit nog terug eens "IN" zijn.[:)]

Havoc

Ik sorteer ook alles in directories per "sessie". Dat kan zijn een opendeurdag, museumbezoek, grote vakantie etc. Directorynaam heeft dan land/plaats/onderwerp/datum en daar staan gewoon de foto's in. Telkens 2 directories, eentje met de raw en eentje met de jpg. Soms een derde voor die die op het web gaan of doorgestuurd worden. Foto's zelf hebben gewoon het nummer van de camera.

Probleem met software is dat als je ooit van programma wil/moet veranderen het een pest is om alles over te zetten. Daarom dat ik zoveel mogelijk vermijd om daar software voor te gebruiken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Als je die 'sessies' dan al een beetje verdeeld in verschillende directories, vind je vlot alles terug.
Vb
20120617_1 (gaat over a)
20120617_2 (gaat over b)
...
20120617_x (gaat over xx)

Er staan nu zo'n 40000 foto's op een schijf (op 12 jaar tijd) en ik vind ze gemakkelijk terug.

Die RAW dirs staan er de laatste tijd maar sporadisch meer tussen...  Afgestapt van de spiegelreflex en een (goed) compacttoestelletje waar ik alle 'kiekjes' mee neem.  Voor foto's haal ik die reflex wel boven.

Software voor je inventaris?  Leuk zolang je niet veranderd van besturingssysteem/inventarisatiesoftware.  Als er dan geen export/import functie is ben je... [xx(]
Groetjes, Peter


Huugooke

Als je Windows gebruikt is alles al aanwezig.
Begin met de foto een relevante naam te geven, "2913 in Lier 2012".
Hier zijn al drie zoekelementen aanwezig, je kan er nog meer aan toevoegen.
Maak in "mijn afbeeldingen" mappen aan, afhankelijk hoe je ze wil klasseren: 2012; stomers, ...
Elke digitale foto heeft een aantal gegevens "ingebakken" , zoals datum en uur, het type camera enz. (Dit gaat heel ver: zelfs de temperatuur wordt mee geregistreerd)
Met de "zoek" functie kan je nu gemakkelijk(er) foto's terugvinden.
Als je een digitale camera hebt, kijk dan eens bij de software die je erbij kreeg; meestal is daar een klasseer programma bij.
En als je er wat centen tegen wil smijten: Adobe Lightroom.

Huugooke

Bekijk ook eens het gratis programma

http://www.xnview.com/

heeft zeer uitgebreide zoekfuncties, ook basisbewerking, conversie, en heel veel informatie over je (digitale) foto, kan verbinden met camera en scanner; enfin te veel om op te noemen. En gratis en in het Nederlands!

doomslu

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Bekijk ook eens het gratis programma

http://www.xnview.com/

heeft zeer uitgebreide zoekfuncties, ook basisbewerking, conversie, en heel veel informatie over je (digitale) foto, kan verbinden met camera en scanner; enfin te veel om op te noemen. En gratis en in het Nederlands!

Gebruik ik ook al jaren.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Een van de onderschatte mogelijkheden van XNview is het afdrukken van "contactvellen". Zo kan je toch een papieren database van je foto's maken.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Bekijk ook eens het gratis programma

http://www.xnview.com/

heeft zeer uitgebreide zoekfuncties, ook basisbewerking, conversie, en heel veel informatie over je (digitale) foto, kan verbinden met camera en scanner; enfin te veel om op te noemen. En gratis en in het Nederlands!



Leuke tip, Hugo! Gratis & Nederlands...........Das Dubbelop[:D]
Allen zie ik 3 talen, maar geen Nederlands[?]
Groet van Frank

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Frank_N

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Bekijk ook eens het gratis programma

http://www.xnview.com/

heeft zeer uitgebreide zoekfuncties, ook basisbewerking, conversie, en heel veel informatie over je (digitale) foto, kan verbinden met camera en scanner; enfin te veel om op te noemen. En gratis en in het Nederlands!



Leuke tip, Hugo! Gratis & Nederlands...........Das Dubbelop[:D]
Allen zie ik 3 talen, maar geen Nederlands[?]


Bij het downloaden schakelt hij wonderwel over op Nederlands (bij mij toch)