RIP station Blankenberge

Gestart door conducteur, 13 juni 2012, 14:38:32 PM

conducteur

Bestaat er in ons land iets zoals een erfgoed- of monumentenbeleid of...?

Wat ik hier vertel is oud nieuws, maar toch. We hebben een 'uitnodiging' gekregen voor een infavond over de 'opfrissing/ verprutsing' (kies zelf voor het tweede) van de stationsomgeving te Blankenberge
In Blankenberge heeft men het megalomane idee om volgend jaar het mooie stationsgebouw uit 1937 (met invloeden van Henry Van De Velde) af te breken en te vervangen door een modern glazen gedrocht. De reden is zeer simpel: het gebouw is 'voorbijgestreefd'. In het nieuwe gedrocht plant men een nieuw hotel. Zeker nu de 18II hier halt houdt denk ik niet dat een station de plaats is voor een hotel.

Achter het stationsgebouw komt ten oosten  van de sporen een nieuwe woonwijk. In die wijk zal je een huis kunnen kopen die op grond staat die niet jouw eigendom is. (rare constructies).

Ten westen van de sporen komt een lelijke gigantische parkeertoren. Ik vraag mij eerlijk gezegd af of ze al eens hebben uitgerekend hoeveel km file er zal ontstaan aan de in/uitrit.

Kijk en vergelijk:
imghttp://blogimages.bloggen.be/gebakken_zeelucht/677479-adb8386331ce07b7b15e04f127dfaa77.jpg/img
(sinds een paar jaar zijn de deuren vervangen door glazen schuifdeuren, dit is dus een oude foto)
imghttp://www.blankenberge-online.be/afbeeldingen/pers_stationsomgeving1.jpg/img
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#1
Maar Rian toch. Je weet toch al langer dat "mooi" niet opbrengt. "Functioneel" moet alles zijn, en rendabel want niemand wilt er zijn broek aan scheuren. Als "mooi" zijn een bepaldende factor was, dan stonden er nog een hele hoop gebouwen recht, en waren een hele hoop dingen nooit gebouwd. Maar waar is dat mooie stationsgebouw dat men in 1937 zonodig heeft moeten afbreken??? [:D]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

wisselstromer

#2
afbreken die handel [}:)]
zo "schoon" is daar nu ook weer niet aan he
maar smaken verschillen zekers?
(al een geluk)
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

conducteur

#3
Ik passeer daar wel dagelijks. Dat zal nog een beetje een verkeerschaos worden.
Trein,Tram en bus stoppen daar. Verkeer uit Brugge, Zeebruge en Oostende passeert daar. Ik wil er niet aan denken...
Edit: kun je de tweede foto zien? Op mijn ipod niet?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

#4
citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik passeer daar wel dagelijks. Dat zal nog een beetje een verkeerschaos worden.
Trein,Tram en bus stoppen daar. Verkeer uit Brugge, Zeebruge en Oostende passeert daar. Ik wil er niet aan denken...
Edit: kun je de tweede foto zien? Op mijn ipod niet?



Hier in Natwerpen ook dagelijk file. Tis maar als den antwerpenaar op verlof is aan de zee hij zich dan ook onmiddelijk thuis voelt als er file is. Noemt men blankenberge niet klein antwaarpe of zoiets ?
Grapje een Rian, file is gene cadeau !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

stevend

#5
De 2de foto is ook voor mij verborgen, conducteur.

Wat gebeurd er met de handelszaak MTE ?
Hebben zij al een andere stek gevonden ?
En het museum zal dan in alle waarschijnlijkheid noodgedwongen
moeten stoppen !
Of wordt er in het nieuwe gebouw daarvoor plaats gemaakt.

Jurgen

#6
citaat:
Geplaatst door stevend

De 2de foto is ook voor mij verborgen, conducteur.

Wat gebeurd er met de handelszaak MTE ?
Hebben zij al een andere stek gevonden ?
En het museum zal dan in alle waarschijnlijkheid noodgedwongen
moeten stoppen !
Of wordt er in het nieuwe gebouw daarvoor plaats gemaakt.





De meeste "moderne" stations krijgen een beperkt aantal winkelruimtes die verhuurd worden. Kijk maar naar Leuven, Antwerpen, Luik,...


Foto is trouwens hier ook verborgen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

#7
Voor de foto:

http://www.blankenberge-online.be/pers/blankenberge_online_persbericht_02050.html

MTE verhuist naar de stationstraat. Als je met de trein naar Blankenberge komt, de straat oversteken, en aan het rondpuntje naast het plein ter hoogte van de tramhalte op de hoek. De treinbanen zullen hoogstwaarschijnlijk heropgebouwd worden in modelspoorclub de dwarsliggers.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

chef garde

#8
citaat:
Geplaatst door Jurgen



De meeste "moderne" stations krijgen een beperkt aantal winkelruimtes die verhuurd worden. Kijk maar naar Leuven, Antwerpen, Luik,...



Verhuurd aan grote ketens welteverstaan.  Ik begrijp conducteur volledig ivm zijn verontwaardiging.  Daar waar we 15 jaar geleden met een sigaret, een aktentas en een stuk in ons voeten rondliepen moeten we nu precies met een halve liter Starbucks-koffie, een nieuw parfum en een lawaaierige trolley achter ons gat kunnen rondlopen ...

Er wordt in ijltempo gesloopt en daarna weer vernieuwd.  Alles, tot zelfs de kleinste stopplaatjes toe, moet in een nieuw fris jasje gestoken worden, om dan waarschijnlijk voor schoon geld aan de priv? te kunnen verkopen of verhuren.  En eens dat allemaal gebeurd is, zal het besef komen dat we een groot stuk historisch patrimonium tot steengruis hebben vermalen, maar dan zal het helaas al te laat zijn!

conducteur

#9
Daar gaat het om, naar het station ga je om de trein te nemen, niet om te shoppen. Ik weet niet wie zo'n idee?n heeft als winkelcentra in stationsgebouwen of Uplace toestanden, maar volgens mij is dat allemaal niet verantwoord.

Vooruitgang....


















Vernielt wat er gisteren nog stond[V]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rgp

#10
Hallo,

De treingebruikers (dus niet zozeer de treinfanaten) vragen in ieder boeregat een opwaardering van hun halte/station. Het is dus duidelijk dat een rationele modernisering moet doorgevoerd worden.

En "conducteur" ik moet u tegenspreken, wat het blijkt dat de treinreiziger juist wel wilt dat er winkels in een station zijn, dat er diensten worden aangeboden.  Het gaat zelfs verder: een deel van het klienteel in hyet station is zelfs geen treinreiziger.

Wat Blankenberge betreft: als men dan toch van "schoon" houdt, had men beter de "kerkstraat" tussen het station en de dijk niet verkracht, om dan nog te zwijgen van de dijk zelf.  Blankenberge is gewoon een getto, kijk maar naar De Haan, Wenduine en De Panne.

De Belgische of Vlaamse kust is allang pass?, geef mij maar Frankrijk.

Zonnige groeten uit de Cevennen, volgende week de Alpes de Hautes Provence.

Roland

wisselstromer

#11
niets is zo makkelijk om savonds na het werk vlug de nieuwe
supermarkt in leuven station binnen te springen en nog vlug wat te eten te halen
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

conducteur

#12
Voor de luiaards onder de treinreizigers: er is een carrefour op 100 m van het station in de kerkstraat, een colruyt in Uitkerke, een delhaize in het oosten, de aldi in het westen, de lidl ook op wandelafstand van het station, en dan hebben we het nog niet over de bakkerijen, slagerijen en kruidenierszaken en groentewinkels verspreid over Blankenberge. Overal waar je hier woont kom je op weg van Station naar huis wel een winkel tegen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

#13
citaat:
Geplaatst door conducteur

Voor de luiaards onder de treinreizigers: er is een carrefour op 100 m van het station in de kerkstraat, een colruyt in Uitkerke, een delhaize in het oosten, de aldi in het westen, de lidl ook op wandelafstand van het station, en dan hebben we het nog niet over de bakkerijen, slagerijen en kruidenierszaken en groentewinkels verspreid over Blankenberge. Overal waar je hier woont kom je op weg van Station naar huis wel een winkel tegen.




Men mikt vooral op reizigers die op doorreis zijn, niet op de huisvrouw/man die haar/zijn inkopen moet doen voor de volgende dag.
Altijd handig om snel even een broodje te kopen in het station terwijl je trein nog 10 min. op zich laat wachten.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Binco

#14
Blijkbaar staat het station van Dendermonde het zelfde lot te wachten...

Vandaag stond er een artikel over in de GVA, de plannen voor station Dendermonde.
Volledig nieuw gebouw, langere perrons, ondergrondse parking ...
Binnen 15jaar moet het klaar zijn als ik mij niet vergis.

[:)][;)]