Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Electronische Railcleaner

Gestart door Frank_N, 13 juni 2012, 00:14:42 AM

Frank_N

Mogelijk wat specialisties, maar toch is er misschien iemand in geinteresseert:

In een ETI, juli 1980 (Electronica-Top-Internationaal). Vond ik een voorstel om met wat electronica rails te "poetsen".
De schakeling werkt behalve met oa. slechts 1 transistor (BY50) en een ferriet-kern trafo, waarvan de secundaire wikkeling in serie met je rijspanning komt.
Het verhaal erachter is door een (blok ?)spanning van 800 Volt (!!!!!) bij een frequentie van +/- 100kHz met een hele hoge impedantie op de rijspanning te superponeren. zodoende zouden alle contactproblemen opgelost zijn!

De schakeling zou dus moeten werken bij een verhoogde contactweerstand.
Zolang de lokwielen goed contact maken doet deze schakeling niets.

Zou dit werken?
Groet van Frank

Michiel

#1
Digitaal zou ik het niet proberen, want ik vrees dat je digitale informatie behoorlijk verstoord zou kunnen zorden. Analoog (zonder constante rijtuigverlichting op gesuperponeerde wisselspanning) blijft de vraag open, en hoor ik graag de mening van ervaringsdeskundigen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#2
1980 ... toen bestond er nog geen ledverlichting in de treinen. Ik vermoed dat die de 800V niet leuk vinden.
Het lijkt me ook niet combineerbaar met decoder, en ik kan me ook voorstellen dat die 100Khz-blokgolf nogal wat storingen veroorzaakt.

Of is het bedoeld als een moment-reiniger, een soort van "Ultrasoon"?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

#3
is dit het zelfde zoals hier beschreven? http://freespace.virgin.net/c.gardner/semg/relco.htm

Staat er soms een schema bij de uitleg in deze ETI?

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Klaas Zondervan

#4
Dit is het principe van de Relco, een apparaatje dat in Engeland al decennia lang verkrijgbaar is.
Het is een HF-oscillator met een trafootje die een zeer hoge spanning afgeeft. Frank heeft het over 800 volt, maar bij metingen heb ik een spanning van enkele duizenden volts geconstateerd.
Lijkt heel gevaarlijk, maar dat is het niet. Zodra je het gaat belasten blijft er van die spanning niks meer over. Alleen al door er je vinger tegen te houden stort de spanning helemaal in elkaar.

Het idee van het ding is dat je hem in serie met de rijspanning zet. Als er een onderbreking is door vuil op rails of wielen, dan krijgt de spanning de kans om op te bouwen, op de foutplaats treedt een doorslag op en het circuit is weer hersteld.
Werkt bij analoge besturing, maar bij digitaal zou ik het niet gebruiken.
Overigens vind ik het een paardenmiddel. Beter is om regelmatig rails en wielen te kuisen.

ysbeer

#5
Busch of Noch hebben enkele jaren zo een ding aangeboden.
Het werkte redelijk goed.
In duitsland en (andere landen?????????)is het daarna verboden.
Waarom weet ik ook niet,ik denk storing op ...???

Het ding is toen van de markt verdwenen
wim

mini-bs

#6
Ja dat werkt(e). Als kind had ik zoiets op een zolderbaantje, en de lima's bleven mooi rijden ondanks alle zolder-stof.
Maar op decodertjes zou ik zoiets toch niet loslaten.

 

Rochevalien

#7
Ik heb enkele Relco's in gebruik en het werkt inderdaad zeer goed.
Je HOORT het ook werken en ziet het lampje als gek flitsen.Ik gebruik het in combinatie met railreinigingswagons en de railgom. Je hebt altijd plaatsen waar je niet goed bij kan en dan is dit wel een uitkomst.
Omdat het systeem niet samengaat met digitaal heb ik het via een stekkersysteem op de baan aangesloten.Zo kan ik ook nog een digitale lok laten rijden.

Havoc

#8
Dat is ook van voor de EMC wetgeving.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#9
Dank voor de reacties!

citaat:
Geplaatst door Geert

is dit het zelfde zoals hier beschreven? http://freespace.virgin.net/c.gardner/semg/relco.htm

Staat er soms een schema bij de uitleg in deze ETI?

Geert




Ik dacht van wel, het principe is in iedergeval gelijk, Geert.
Een schema is er ook bij. De documenten heb ik inmiddels ingescant.

Ik heb er destijds 2 gebouwd, een heb ik samen met een Elektuur voeding ingebouwd.
De andere vond ik laatst terug op het "Projecten-kerkhof" .
(uiteraard op zoek naar wat anders.....)
Aangezien ik de werking van dit ding in twijfel trek, had ik dit topic gestart. Het kan trouwens best zijn dat bij de montage destijds iets niet helemaal goed is gegaan. En daarom niet goed werkt.

Wat ik er nog van weet is dat de ferrietkern trafo een lastig ding is.
Ook zit er een moeilijk verkrijgbare condensator in.

At Klaas,

Dank voor je reactie, maar iets meten aan dit soort electronica is me wat te specialisties. We praten hier over zeer hoge spanningen en hoge impedanties. De getallen heb ik uit de bouwbeschrijving overgenomen.

Voor mijn gevoel levert de serieschakeling van de secundaire wikkeling van de trafo in je rijstroom cirquit te veel extra weerstand op, wat bij gebruik van de Weistra regelaar de werking daarvan ondermijnt.
Een hoeveelheid lange bekabeling tussen de voeding (met rail cleaner)
doet volgens mij ook afbreuk aan de juiste werking.

Het zou me niet verbazen als de originele Relco beter werkt.
Groet van Frank

Frank_N

#10
citaat:
Geplaatst door Gerolf

1980 ... toen bestond er nog geen ledverlichting in de treinen. Ik vermoed dat die de 800V niet leuk vinden.
Het lijkt me ook niet combineerbaar met decoder, en ik kan me ook voorstellen dat die 100Khz-blokgolf nogal wat storingen veroorzaakt.

Of is het bedoeld als een moment-reiniger, een soort van "Ultrasoon"?



Van die storingen zou ik niet weten, Gerolf. Al klinkt uw suggestie zeer aannemelijk. Dat zijn lastige zaken. Er iets aan meten is al helemaal een crime!

Vanavond een trein met ledverlichting laten rijden op de Weistra met de ETI cleaner ertussen, geen probleem met de leds gevonden.
Wat me (voorlopig) wel opviel was dat de railcleaner meer werk doet als je een lokje solo laat rijden.

Een voorzichtige conclusie zou kunnen zijn dat de cleaner alleen zijn werk goed doet als er zo min mogelijk (of geen) stroomverbruikers rijden, buiten je lok.

Ik bedoel: als de lok hapert door contact problemen, kan het best dat de cleaner niet werkt omdat er andere stroomverbruikers zijn welke wel stroom afnemen. Waardoor de schakeling dus gedooft blijft.

Leds of gloeilampjes maken volgens mij geen verschil.
Groet van Frank

Havoc

#11
citaat:
Een voorzichtige conclusie zou kunnen zijn dat de cleaner alleen zijn werk goed doet als er zo min mogelijk (of geen) stroomverbruikers rijden, buiten je lok.

Ik bedoel: als de lok hapert door contact problemen, kan het best dat de cleaner niet werkt omdat er andere stroomverbruikers zijn welke wel stroom afnemen. Waardoor de schakeling dus gedooft blijft.


Klopt, zo'n railcleaner werkt niet als er andere stroomverbruikers op dezelfde stroomkring zitten.

Edit: dus waarschijnlijk ook weerstanden voor aanwezigheidsdetectie
Met vakantie voor onbepaalde duur.