Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

Antwerpse nostalgie

Gestart door evan, 12 juni 2012, 22:22:31 PM

evan

Ik kreeg dit door via een goede vriend...Voor de Liefhebbers:)

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ZVfMqWz9pXI
En dat dan nog op schitterende muziek!

Geniet er van!!!

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ToThePoint

Knap en een extra referentie ivm den oude tijd.
Daar zie ik bagage rijtuigen met ronde achterkant, straf !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

dgrr57

ToThePoint

Neen Patrick kijk eens naar het filmke, het is oa te zien op 4min11sec en 4min 43sec

dgrr57

Oh, ja. Een MS 35...
Dat zijn dan geen bagage rijtuigen met ronde achterkant [;)]

Michiel

De bagagewagen met ronde achterkant is de bagagewagen van de zogenaamde blokrijtuigen. Is was de tijd voor de L-, K- en M-rijtuigen. De bloktreinen met blokrijtuigen waren tijdens de jaren '20 en '30 in algemeen gebruik voor hoge frequentie sneltrein-pendelverbindingen te onderhouden tussen de steden. Hoe populair en courant ze toen ook waren, tegenwoordig zijn ze volledig in vegetelheid geraakt. Erg jammer, want ze waren de tegenhanger van de GCI-rijtuigen die eerder voor stoptreindiensten werden ingezet, GCI en blokrijtuigen waren complementair, en vormden samen het beeld van die tijd.

Ik hoop ooit die blokrijtuigen in schaal N weer te doen herleven, want vrij essentieel voor het thema van mijn toekomstige baan. Dat wordt dan wel zelfbouw.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Prachtig film. De muziek erbij is niet slecht, maar met de originele geluiden van de loks (als de originele films tenminste met sound waren) zou toch nog mooier zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

dgrr57

Een K1 A6D en een blocktrein rijtuig zijn twee verschillenden zaken [;)]

K1 dateert van 1935 en is in metaal (zie hierboven)

Een blocktrein rijtuig is in hout en dateert van 1907 (zie hieronder)

Schema van J. Vandenberghen

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Peter

Prachtig film. De muziek erbij is niet slecht, maar met de originele geluiden van de loks (als de originele films tenminste met sound waren) zou toch nog mooier zijn.

+1

Michiel

Dat is inderdaad wat is zei, blokrijtuigen dateren van v??r de K, L en M-rijtuigen. [;)]. En op de tekeningen staan inderdaad de rijtuigen dat ik bedoel. Die moeten DRINGEND eens in model geproduceerd worden... David? [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jakke

voor een behoorlijke leek : kan er iemand een definitie geven in J&J-taal wat een bloktrein is ?

Alvast dank
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Michiel

Letterlijk betekent een bloktrein: een trein met maar 1 type wagon, met maar 1 bestemming. Deze term werd meteen ook gebruikt voor een specifieke type reizigersverbinding dat de Belgische Staatspoorwegen verzorgde, namelijk lange pendeltreinen tussen de grote steden met hoge frequentie door treinen met rijtuigen specifiek hiervoor ontworpen: de blokrijtuigen.

Typisch zijn slepen van meer de 8 rijtuigen, getrokken door 2 sneltreinlocomotieven in dubbeltractie die kwartierlijks of halfuurlijks vertrekken.

ToThePoint

Dus de afgeronde bagage rijtuigen reden dan samen met de rijtuigen die op de tekening van Patrick te zien zijn en hebben niets van doen met de GCI rijtuigen.
AHA dat wist ik dus niet !
Ja het lijkt me essentieel als we die tijd wensen uit te beelden.

En schoon ook, heb een vergelijkbaar model precies. Is wel van de RENFE en komt zo uit de plastieken doos.

MARKLINRIJDER

@ Michiel: draaistel hebben we al [:)]

Grtjs,

David

Michiel

[:0] David, Dat is snel! Hou de inspiratie vooral niet tegen! [:D]