Onderdeeltjes monteren??

Gestart door Peter, 03 juni 2012, 14:58:31 PM

Peter

Toen ik daarjuist bezig was die kleine onderdeeltjes te monteren aan mijn nieuwste aanwinst, de Roco 111, vroeg ik me af hoeveel modelspoorders die kleinigheden eigenlijk op hun loks of rijtuigen monteren, temeer daar ik al voor een paar modelspoorders die dingetjes, in het verleden, op hun Vitrains reeks 16 heb gemonteerd. (doe ik met plezier hoor)
Dus wie doet het en wie niet?en eventueel de reden.
Met vriendelijke groeten
Peter

bollen neus

Peter, ikzelf zet altijd de kleine onderdelen op mijn locomotieven, zelfs nog extra als het nodig is. Bij sommige buitenlandse modellen gebruik ik zelfs zelfgemaakte messing onderdeeltjes. Het moet iedereen voor zichzelf uitmaken of de kleine "prutskes" er op komen of niet. Maar voor de "netheid" en zoals nu alles eenmaal heel echt en zo afgewerkt, natuurgetrouw moet weegegeven zijn, volgens het grote voorbeeld dan, kan ik me moeilijk inbeelden dat deze onderdeeltjes niet worden gemonteerd. Ik ben dus eentje die het wel doet dus.[:)]

Binco

Ik doe het wel, het geeft meteen "smoel" aan de lok of rijtuig!
En waar nodig stip ik nog aan met wat verf.

Meestal lijm ik die dingen niet vast!
Je hebt dan kans op lijmvlekken, anderzijds zijn er steeds mensen (en ik begrijp echt niet waarom) die je locomotief of rijtuig niet meer willen kopen als de onderdeeltjes er al op zitten.

[:)][;)]

bollen neus

Stephen, korte en persoonlijke mening op jou vraag "waarom?" via PM gestuurd.[:)]

eve

citaat:
Geplaatst door Binco

Ik doe het wel, het geeft meteen "smoel" aan de lok of rijtuig!
En waar nodig stip ik nog aan met wat verf.

Meestal lijm ik die dingen niet vast!
Je hebt dan kans op lijmvlekken, anderzijds zijn er steeds mensen (en ik begrijp echt niet waarom) die je locomotief of rijtuig niet meer willen kopen als de onderdeeltjes er al op zitten.

[:)][;)]



Je koopt toch geen lok met de bedoeling die direct terug te verkopen ?
Dus, monteren die handel !

Erik

Peter

Meestal lijm ik die onderdeeltjes vast met secondelijm. Ja kan in vele gevallen die lijm langs de achterzijde of binnenzijde van de lok aanbrengen met door een fijn drupje op een naald of een geplooid stukje gestripte draad van 0,4 mm. Doe je dit niet ben je, als je ze tenminste laat rijden, na enige tijd wat onderdeeltjes kwijt.
Wel oppassen als er ruitjes in de direkte omgeving zijn. Ofwel demomteer je die of je gebruikt secondelijm die geen damp op de ruitjes legt.
Met vriendelijke groeten
Peter

MARKLINRIJDER

Extra onderdelen verlijmen in dikwijls geen sinecure.

Het is niet iedereen gegeven, deze kwam ooit terug van een klant die niet tevreden was:




Ik had het niet tijdig gezien.

Grtjs,

David

Ludwig

De grote onderdelen monteer ik maar de kleine blijven bij mij toch in het zakje zitten.
Heb veel te veel van die kleine onderdeeltjes in de loop der tijd verloren zien gaan.
Vooral het op en af de baan nemen van rollend materiaal heeft me al heel wat onderdeeltjes gekost.
Tja, misschien ben ik wel wat onhandig ?[:o)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

conducteur

Het hangt er van af welke functie de lok krijgt. Bij rangeerlocomotieven niet, omdat de koppeling aan beide zijden gebruikt wordt en de details dat in het gedrang brengen. Bij echte baanlocomotieven (enkel koppeling aan een zijde) soms.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

Ik monteer meestal alles(met lijm)
Alleen dingen die heel klein zijn of aan de onderzijde wil ik weleens vergeten.
Bij bijna elk werk lijm ik ook de buffers ,ruitenwissers, railingen e.d vast want kwijt vind je nooit meer terug en nieuw kost veel geld.
Gelooft zij MEHANO .die deed bijna alle losse delen dubbel.
Alle andere doen van alles er een (zoveel als nodig)en hopen dan kennelijk dat je ze laat vallen (kassa voor het merk)
Ik heb al vele malen over de grond gekropen om iets te zoeken wat je dan bijna nooit vind.
Tegenwoordig maar een oude witte lap op de grond.
wim

ERVIN

Alles wat er te monteren valt , zal op de loc of rijtuig verschijnen , ook een treinbestuurder gaat onmiddelijk plaats nemen in elke nieuwe loc.

Gerolf

Alles wat een normale exploitatie op mijn baan niet verhinderd, monteer ik. Remslangen en koppelingen is bijvoorbeeld een dilemma.
Maar ... 't is te zeggen: hier liggen nog X modellen met "te monteren stukken" [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

prulleman

ik zet alles erop zolang de koppelmechanieken niet gehinderd worden. dus remkranen maar geen remslangen. alle loks worden tweezijdig gebruikt uitgez stoomlocs(keren op draaischijf). meestal lijm ik vast met plasticlijm. ik doe als volgt; een druppel lijm op een plankske, daar doop ik het PUNTJE van de bv de handgreep even in nadat ik eerst nagezien heb of het wel past. dit ietsiepietsie lijm is voldoende en dan krijg je geen lijmresten. secondelijm alleen voor metaal op plastic en dan nog alleen als het echt nodig is. als het messing stuk vanzelf klemt, blijkt ie zitten. metalen handgrepen moet je echter bijna altijd vastzetten, maar dar gaat best langs de binnenkant[;)]

janjozef

Ook ik monteer wat ik kan en als het vast gelijmd kan/mag worden. Het mag dus zeker het rijden niet verhinderen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jurgen

Ik monteer niks. Alles zit bij mij nog mooi in de zakjes, behalve de uitlaten op het dak van mijn reeks 41.

De reden is simpel, meestal is het gewoon te fragiel om te monteren. Daarnaast moeten mijn locs en rijtuigen vaak terug de doos in wegens plaatsgebrek en met gemonteerde onderdelen lukt dit vaak niet meer.
Wat de koppelingen betreft, als het voorgemonteerd is van fabriek uit, dan blijf ik er af. Zitten er aan beide zijden koppelingen, dan blijven de koppelingen zitten.

En als ik er even over nadenk, bij M?rklinmodellen moet je zelden nog iets monteren. Vermits ik een M?rklin baan heb met kleine bochten is het ook niet altijd aan te raden om alles te monteren.


Waarom koop ik geen (tweedehands)modellen met gemonteerde onderdelen? Als het niet goed gedaan is, dan zit je ermee en uiteindelijk ga je dat rijtuig of de loc toch maar ergens op de achtergrond plaatsen of verkopen.

Afgezien van bovenstaande heb ik er ook gewoon het geduld niet voor om alles te monteren. Alles vliegt meteen de baan op en moet rijden, geen tijd dus om eerst te gaan friemelen aan mijn modellen. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.