Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Magneetjes kleven

Gestart door Peter, 01 juni 2012, 12:37:48 PM

Peter

Wat is de beste manier op die "supermagneetjes" onderaan een lok of rijtuig te kleven.
Voor mijn testen had ik gebruik gemaakt van Pattex, en dat houd wel, maar je kan ze heel gemakkelijk terug verwijderen, dus bestaat de zorg dat ze op den duur weleens zouden lossen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

2 componenten epoxylijm zou ik gebruiken Peter... MS polymeer lijm (Fix-All etc...) zou ook wel moeten lukken.

Gerolf

Ik denk dat Pattex - of een andere contactlijm - een goede keuze is.
Die blijft wat elastisch, zodat het magneetje op de duur niet lostrilt.
Het verbaast me wat dat die zo gemakkelijk loskomt. Waar hecht hij niet aan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Gerolf

De magneetjes blijven wel vast hangen, maar als ik er wat aan wring komen ze toch vrij gemakkelijke los. De lijm lost het gemakkelijkst op de magneetjes zelf.
Zal eens eerst proberen door het te lijmen oppervlak (van het magneetje) wat te ontvetten met wat aceton.
Met vriendelijke groeten
Peter

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Peter

Gerolf

De magneetjes blijven wel vast hangen, maar als ik er wat aan wring komen ze toch vrij gemakkelijke los. De lijm lost het gemakkelijkst op de magneetjes zelf.
Zal eens eerst proberen door het te lijmen oppervlak (van het magneetje) wat te ontvetten met wat aceton.



Das een heel goed gedacht Peter.
Als er iemand met choco aan de vingers die magneetjes gemanipuleerd  heeft dan heb je van jan.
TEC7 pakt heel goed op ijzer (allee ja ferriet zekers ?).
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Lichtjes opschuren kan ook helpen - daarmee vergroot je het oppervlak waar de lijm op aangrijpt [;)]
@ Tothepoint: 't zijn neodynium-magneetjes
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Lichtjes opschuren kan ook helpen - daarmee vergroot je het oppervlak waar de lijm op aangrijpt [;)]
@ Tothepoint: 't zijn neodynium-magneetjes



AHA just. [8)]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

cyanoacrlaatlijm (secondelijm)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve


Havoc

citaat:
Lichtjes opschuren kan ook helpen -


Beter niet doen, want als je door het laagje nikkel zit roesten die dingen als de pest.

Ik heb de mijne met loctite vastgezet, maar het andere oppervlak was wel blank metaal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Ontvetten met wat aceton was al voldoende om ze goed te laten kleven.
Dus met Pattex contaktlijm is het ok. De meeste ondergrond is bijna altijd kunststof.
Met vriendelijke groeten
Peter

ToThePoint

Dus heeft er toch iemand met choco vingers aan de magneetjes geweest.
Blij dat het ontvetten met aceton gelukt is.
heb gisteren nog een tankcontainer vastgemaakt op een schip waar 24.000L aceton in zat. Daar komt men voor de rest van uw leven mee toe.
Ook een tankcontainer gezien van de ijsfabriek van strombeek. Wil nu lukken dat ik net aan de vrachtwagen bezig ben van de ijsfabriek [:D]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc
citaat:
Lichtjes opschuren kan ook helpen -
Beter niet doen, want als je door het laagje nikkel zit roesten die dingen als de pest.
Als je onmiddellijk lijmt, is er geen lucht/vocht-toegang meer, en ook geen roest, zou ik denken. [;)]
Nu ja, ontvetten was blijkbaar het probleem. Het meer drastische opschuren was niet nodig [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw