Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Sporen reinigen

Gestart door n/a, 06 december 2005, 21:47:10 PM

Gerolf

Gommen en stofzuigen is inderdaad een goeie combinatie. Voor moeilijk te stofzuigen delen van de baan (en die heb ik zeker wel [:I]) is de Lux-stofzuigerwagen al heel handig gebleken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

conrad heeft ook een gum
goedkoper.
groter
iets zachter dan roco gum

wim ysbeer

tunnelmotor2000

citaat:
Geplaatst door Jurgen

@ tunnelmotor2000: Als een loc geen antislipbandjes heeft, verliest die toch zijn trekkracht. En zoals Ervin reeds zei, alle locs hebben minstens 1 antislipband.
Hoe los jij dit dan op?



Nee, trekkracht is een kwestie van adhesiegewicht. Net als bij 1/1 geldt dat hoe hoger het gewicht van de lokomotief des te hoger z'n trekkracht wordt. Als je nu een lokomotief in HO hebt die 400gram weegt dan kun je daar al een sliert wagons achter hangen zonder dat de lokomotief ter plekke blijft doorslippen op een vlak en recht stuk spoor. Ga je nu bergop rijden dan verlies je trekkracht, idem dito bij bochtenwerk en een echte trekkracht killer is een helix.
Wanneer je nu met alle geweld een 3% of meer helling wilt oprijden met 25 wagons en slechts 1 lokomotief moet je iets doen aan je trekkracht. Hier brengen rubbertjes soelaas maar dit is in mijn ogen een "nep" oplossing. De "echte" oplossing is net zoals bij het grootbedrijf ofwel de aangehangen last verkleinen of extra trekkracht toevoegen. Ik kies voor het laatste.
Verder heeft het ontbreken van rubbertjes, buiten het reeds aangehaalde kleiner vervuilingsprobleem, nog het voordeel dat indien je trein door gelijk welke reden dan ook blijft haperen de rubberloze wielen gewoon gaan doorslippen. Echter wel met een kleine verhoging van stroomafname, terwijl z'n rubberen broertje een serieuze kans loopt op decoder of motorschade.
 

Gerolf

Ik begrijp de voordelen om zonder slipbandjes te rijden. Heb je jouw modellen dan allemaal van andere wielen voorzien?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stomer

Mijn ervaring voor wat betreft reinigen van rails: gommen, stofzuigen, nadien reinigen met wasbenzine, klaar.
 

tunnelmotor2000

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik begrijp de voordelen om zonder slipbandjes te rijden. Heb je jouw modellen dan allemaal van andere wielen voorzien?



Hoefde ik niet te doen, US modellen hebben(hadden) er geen. Ik schrijf hadden daar men nu wegens gewichtsverlies op de met geluid uitgerustte rangeerlocs 2 wielen rubbertjes geeft.

Wat ik wel heb gedaan is de wielen van onze Roco 59-en en 62-en die een rubbertje hadden eraf genomen en per loc een extra wielstel besteld. Het verschil is te verwaarlozen. Ze trekken nog steeds 25 colli karretjes zonder slippen.
 

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000
Ik schrijf hadden daar men nu wegens gewichtsverlies op de met geluid uitgerustte rangeerlocs 2 wielen rubbertjes geeft.


Kan iemand deze zin vertalen a.u.b.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Anarchy

Hij zegt dat ze geen HADDEN omdat er nu op de rangeerlocs die uitgerust zijn met geluid 2 rubbertjes zitten

modelbaanHO

Dank U. Ik had de nadruk op 'hadden' verkeerd gelezen/begrepen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be