G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

MARKLINRIJDER

Rian,

Niet geheel wat je gekocht hebt.  :P

De jouwe is met een watergekoelde 1.5kw HF spindel. 
De getoonde cnc router heeft een 240W luchtgekoelde spindel.

Je bent dus klaar voor de toekomst.

Grtjs,

David

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur




We doen rustig verder aan dit project. De plaat zal ik moeten wat groter maken, want die was niet echt voorzien om met die klemmen te werken.Ik had die overwogen, maar de prijs (1€/stuk *40) was wat teveel. Het alternatief dat ik had was echter nogal prutswerk. Gelukkig heb ik een groot deel van die klemmen cadeau gekregen... Ik hoop morgen dus nog eens te kunnen 'zagen', zodat ik plaats kan maken voor de kabelgoot die aan de voorkant van de klemmen moet komen. Dan kan ik oa die vrijhangende lussen mooi wegwerken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Er zijn van die doorverbindingenstroken die je in het midden van je klemmenstrook kan vijzen zodat je de rode en blauwe kabels aan de voorzijde niet hoeft te bekabelen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

#229
Weet ik, maar met wat restjes kabel lukt dat ook, en die goot moet er toch komen voor de bekabeling richting motor, optische sensor, richting de sporen....)


En je moet die vinden, hier in de buurt vind ik niet direct een zaak die veel elektrotechnisch installatiemateriaal verkoopt...


De din-rail gevonden in een plaatselijk doe het zelf zaakje, maar veel voorraad was er niet, vanmiddag gekeken in de stock-americain vermeersch, daar heb ik die verbindingstroken niet gevonden, verkopen wel din-rail klemmen, maar de voorraad was beperkt tot 10 stuks... (geen gekocht...)


De kabelgoten komen van conrad, die vind ik ook niet direct hier in de regio...


Om terug te komen op de verbindingsstroken: de linkse zijn die die ik van je heb gekregen, en die gebruiken een heel ander systeem om doorverbindingen te maken dan de rechtse, die ik van school nog gekregen had tijdens het schooljaar...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Eindelijk heeft alumes geleverd, toch een héél klein beetje positief nieuws vandaag, want mama ziet het niet langer zitten om tot maandag te wachten, het zou vanavond doorgaan :'(
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

#include <htc.h>
// Config: HS ext Xtal- Watchdogtimer disabled - LVP Disabled
__CONFIG(FOSC_HS & WDTE_OFF  & LVP_OFF);
#define _XTAL_FREQ  20000000     // freq voor delay
void main()
{
   unsigned char i; //variabele i
   unsigned char teller; //variabele teller
   teller=1;   //startwaarde telle =1
   
   
   
    TRISA =   0x00;   //config poort als output
    TRISB =   0xFF;   //config poort als input
    TRISC =   0x00;  //config poort als output
    for(i=1;i<4;i++) //test relais inrijspoor c6 lus 4 maal herhalen
     {
          PORTC = 0x40; //C6=1
          __delay_ms(250); //wacht 250ms
          PORTC = 0x00; //relais terug uit
          __delay_ms(250);
       }
   
    TRISD =   0x00; //config poort output
   
  for(i=1;i<10;i++) //test relaiskaart
     {
          PORTD = teller; // hiermee wordt elk relais apart aangestuurd voor 500ms
          teller=teller*2+1;
          __delay_ms(500);
         
         
       }

       TRISE = 0xFF; //port E is input
   


    for (; {                 // loop forever
        ;
    }}



Het eerste C-programma is een feit, testje of de relais correct aangesloten zijn en werken... Er zit gelukkig slechts één koppig relais tussen dat niet wil werken, maar dat komt in orde!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Dat is zeker het laatste relais dat niet wil werken? :D

for(i=1;i<4;i++) telt nl 1,2,3 en stopt... Dus je lus loopt maar 3x en geen 4x. Je gaat dat dikwijls voorhebben en het heeft zelfs een naam: fencepost error.
- ofwel begin je te tellen bij 0
- of je test <=4
- of je test <5
- of je gebruikt een while do
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#234
Nee, ik heb één relais op het printje met de µC aan te sturen met c6, die gaat een paar keer aan en uit, en dan heb je de 8 relais (D0-D7) op het relaiskaartje... die gaan elk om buurt eens aan... 't is één van die laatste die het niet doet.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#235
Er moet een slechte soldering zitten op de transistor van dat relais. Als je hem een duwtje geeft schakelt het relais...
Edit: alle 9 relais werken zoals het moet! Volgende dat ik probeer is de stappenmotor een paar toertjes te laten draaien... Nu opruimen, nog wat tv kijken en dan gaan slapen, moet morgen vroeg opstaan want het uurrooster is veranderd waardoor ik maandag vroeg moet beginnen op school...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Groetjes, Peter


conducteur

Op C0 moet het signaal kome die naar de stepper driver gaat om L/R te draaien. Op C1 het kloksignaal, om eventueel met PWM dat op te wekken, maar dan moet ik zien het aantal pulsen te tellen...


In de Cursus C van vorig jaar staat dat je zo één bitje kunt setten, maar bij mij werkt dat toch niet? Ik moet 1 of 0 uit die ene poort krijgen?



    unsigned char richting; //richting bevat het getal 1 of 0, 1 is wijzerzin 0 tegenwijzerzin...
    PORTC=   richting;
    PORTC=PORTC|0x08;   
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Rian,

gebruik je de PIC16F887?, dan is C2 de uitgang van PWM!

Dat tellen van het aantal pulsen die de PWM uitstuurt is vrij eenvoudig. Elke keer dat deze start met een puls, zal deze een ISR oproepen waarin geteld wordt. Wil je geen pulsen meer uitsturen, dan kan je in het ISR voorzien dat de PWM stopt.

Hoe dat zit met C om een poort aan te sturen weet ik niet...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Als je 0 of 1 in een unsigned char steekt staat er 0b00000000 of 0b00000001 in. Dan een bitwise OR doen met 0x08 = 0b00001000 geeft volgens mij 0b00001000 of 0b00001001. Dus voor de L/R in te stellen met de laagste bit lukt dat, voor pulsen te genereren niet.

Ik denk dat je het schema van wat er bestuurd moet worden me dat voorbeeld programma er moet bijhalen. Als dat een stepperdriver is die zelf de pulsen genereert moet je inderdaad enkel een richting instellen, niet pulsen. En om een of andere reden zal het vierde bitje altijd 1 moeten zijn vandaar de bitwise OR.
Met vakantie voor onbepaalde duur.