Oude overwegsignalisatie

Gestart door marc goovaerts, 27 april 2012, 14:03:39 PM

marc goovaerts

Een tijdje geleden vroeg ik hier op het forum of iemand duidelijke foto's of tekeningen kende van overwegsignalisatie met slechts ??n of twee waarschuwingslichten.
We zijn blijven zoeken. En ja, ooit duikt er dan wel eens iets op.
Vermits het waarschijnlijk meerdere tijdperkrijders kan interesseren, wil ik ze jullie niet onthouden.

De eerste heb ik gevonden bij de heemkundige kring van Bilzen.
Het zou een shot uit een oud filmpje van 1962 zijn, vandaar de kwaliteit?

Wat opvalt is dat de waarschuwingslichten achter de slagbomen schijnen te staan. Wat tegenstrijdig is met de toenmalige wetgeving.
Ook interessant is het kleine detail van de stootblok die het waarschuwingslicht moet beschermen.



De tweede foto hebben we te danken aan de heemkundige kring van Essen. Die als specificatie 'na 1965' kreeg, wanneer de overwegsignalisatie ge?lektrificeerd werd. Heel vreemd, want het KB van 31 december 1965 spreekt nog enkel over tw?? rode lichten, n??st elkaar (verplicht bij overwegen van 2e en 3e categorie, facultatief bij deze van 1e categorie), naast een 'maanwit licht' (verplicht bij 2e categorie, facultatief bij 1e en 3e).



Tenslotte een beeld teruggevonden op Flickr, zonder datum. Een tweevoudig licht dat in Zeebrugge zou staanof gestaan hebben. Onder het tweevoudig Andreaskruis (met nogal sterk afgeronde hoeken) is er schijnbaar iets afgebroken?


Gerolf

Mooie foto's, Marc. Vooral die tweede spreekt me erg aan [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

Ook heel tevreden met deze foto's [:D]

Slagbomen niet helemaal verticaal [;)] en beide langs zelfde kant [;)]

conducteur

Ik vraag mij af of de laatste foto echt ergens in Zeebrugge of omstreken genomen is? Zeker niet in Zwankendamme, daar draait het baantje naar links na de overweg. Hier in Bl'ge is er geen bocht na of voor de overweg...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rixke rail

Even het stof van dit draadje blazen, want ik vond nog wat in een magaziene n.a.v. 25 jaar nmbs in 1951 :





Misschien interessant, wegens iets duidelijker foto's ?
Graag jullie reactie ... [:I]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

marc goovaerts

Fantastisch ! Bedankt Eric !

Deze zijn al heel wat duidelijker.

Zo ver zelfs dat fig. 14 te situeren valt in de jaren 30.

Fig. 16 dateert dan waarschijnlijk uit het jaar van publicatie ("51).
De lichten komen hier perfect overeen met de 'Omzendbrief aangaande de verkeerstekens' uit dezelfde periode die ik vond in het Provinciaal Politiemuseum van Antwerpen (en mocht uitlenen !).
Alleen, de 'veelstreperige' paal vlak bij de sporen was toen volgens mij wettelijk gezien al lang niet meer geldig.
Ook schrijft de omzendbrief voor dat het lichaam van alle lampen zwart moet zijn, terwijl hier de bovenste duidelijk wit geschilderd zijn.

vanmiegroet

Kom anders eens af naar baasrode bij de SDP, daar hebben we nog enkele oude overwegen
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

Kom anders eens af naar baasrode bij de SDP, daar hebben we nog enkele oude overwegen


Met historische lichten, of dezelfde als de huidige ?

conducteur

De laatste foto in de post van 27/04 moet een zeer oude foto zijn. De overweg op de foto is die ter hoogte van de Isabellalaan en de Meeuwenstraat te Zeebrugge, en schat de foto minstens 20 jaar oud. Rechts naast het overweglicht zie ik geen containerkranen, en de eerste containerterminal is er van in 1991 en 1995 ook nog een.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

vanmiegroet

de overweg is uit de jaren '70
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

conducteur

citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

de overweg is uit de jaren '70


Waaraan denk je dat te zien op die foto?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ik denk dat Ruben het heeft over een overweg in Baasrode [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bollen neus

CiteerGeplaatst door rixke rail

Even het stof van dit draadje blazen, want ik vond nog wat in een magaziene n.a.v. 25 jaar nmbs in 1951

Bedankt naamgenoot, gans mijn toetsenbord is nu onder het stof[:D][:D][:D]
Neen, bedankt voor de info ,zeer goede inspiratie.[:)]

dieselfreak

Overwegen: een onderwerp wat mij mateloos boeit en mij niet alleen. Misschien moet er maar eens een boek uitgebracht worden over de vele soorten overwegen, overweghuisjes en overwegsignalisatie die er in de loop der tijd geweest zijn.
MC