Spuiten met Vallejo

Gestart door jean-luc, 24 april 2012, 20:46:24 PM

jean-luc

Hallo,

Ik ben overgeschakeld van synthetische verf naar de waterverf van Vallejo. Een droom ... nu spuit ik binnenshuis zonder verpestende geur, het hele jaar rond; vroeger was het vooral een zomeravontuur met openstaande garagepoort. Beetje spuiten, veel reinigen aan het pistool.

Toch kamp ik nog met enkele vragen, vooral voor de geroutineerden met deze verf:

1. wat is de verhouding water/verf om dekkend te spuiten?
2. Hoeveel lagen zijn er noodzakelijk?
3. Wat is de tijd tussen twee lagen van dezelfde kleur?
4. Wat is de verhardingstijd voor het afplakken?
5. Wat is de verhardingstijd om een andere kleur te spuiten?
6. Wat zijn jullie ervaringen met de vernis van Vallejo?

Een hele boterham, toch bedankt,

Jean-Luc

Kris

Hallo,
Ik gebruik ook deze verf
Voor airbrush ongeveer 1 druppel verf 2 druppels oplengvloeistof  ( van vallejo wit van kleur) air natuurlijk niet
Aantal lagen afhankelijk kleur en laagdikte (veel dunne lagen)
Indien zeer dunne lagen kan er na enkele minuten de volgende laag aangebracht worden (temperatuur is ook van belang)
Ik wacht minstens 24 uur om af te plakken ,primer laag is ook zeer belangrijk voor de hechting .
Op de website van vallejo staan ook veel nuttige tips
Kris

chef garde

1. ongeveer 1 water op 2 verf
2. 2
3. paar minuten
4. Vallejo droogt verrassend rap, ik hou ook makkelijk 24u als zekerheid
5. idem als punt 4
6. goed gerief!

jacques timmermans

Jean-Luc,

je kunt de droogtijd c.q.. de hardingstijd van praktisch alle acrylverf op waterbasis tamelijk verkorten als je in plaats van water ISO propanol of ethanol als verdunner gebruikt. Deze verdunners veranderen de fysische eigenschappen van de gebruikte verf niet.
Houdt er dan wel rekening mee, dat je met een min of meer brandbaar mengsel spuit en zorg tevens voor een goede afzuig c.q.. verluchting, omdat het menselijk lichaam vermelde alcoholsoorten niet alleen door de ademhalingswegen maar ook door de huid worden opneemt.

Jacques Timmermans

Gerolf

Isopropanol verlaagt ook de oppervlaktespanning, omdat het een beter oplosmiddel is dan water. De verfdeeltjes krijgen zo een betere hechting met zowel de rest van de verf als met de ondergrond.

Toch zou ik verdunnen met water, met een beetje isopropanol in, 1 op 4 maximaal.
Puur droogt het al op terwijl je spuit, ook in de nevel, met risico op een korrelig effect op je model.

Ethanol, methanol, ... zijn ook bruikbaar, maar isopropanol kan je ook nog voor andere dingen gebruiken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kris

Chef garde,
Ik meng ongeveer 10 druppels verf met ongeveer 15-20 druppels verdunner van vallejo (wit van kleur ) , is de verf met 2 druppels verf 1 druppel water niet te dik ? Met mijn verhouding kom ik op ongeveer dezelfde vloeibaarheid van vallejo air
Ik ben ook erg tevreden van deze verf
Groetjes Kris

chef garde

Kris,

Soms gebruik ik water, soms gebruik ik ook airbrush verdunner van Golden.  De verhouding die ik geef is grossomodo.  Eigenlijk doe ik het mengen meestal met een "druppeltest", eens de druppel verf relatief makkelijk vormt en valt, vind ik de verf spuitbaar genoeg.


jean-luc

Dank voor jullie reacties.

Sorry dat ik wat laat reageer, maar het werk hield me in de ban.
Volgende week moet ik wel ergens een avond vinden om volop te spuiten met mijn nieuwe Badger. De vorige was 28 jaar oud, deed het nog goed, maar de overschakeling naar waterverf is hem niet zo goed bekomen. Hier en daar wat spatten ... nu mag hij met pensioen.

Gebruik van chemische producten is vanaf nu uit den boze. Het "in huis spuiten" lijkt me zo heerlijk en gemakkelijk dat iets anders geen optie is.

Het mengsel en de druk lijken me de belangrijkste criteria om met waterverf te spuiten. Ik ben wat bang dat de zaak snel zal verstoppen.

We zien wel, ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

Meer tips zijn natuurlijk nog steeds welkom.

martintje

Ik hoor veel goede verhalen over deze verf.
Des te jammer is het dat de verkrijgbaarheid hier in het midden van Nederland bijzonder beroerd is, anders was ik denk ik al over gestapt
Mvg Marty

ysbeer

citaat:
Geplaatst door martintje

Ik hoor veel goede verhalen over deze verf.
Des te jammer is het dat de verkrijgbaarheid hier in het midden van Nederland bijzonder beroerd is, anders was ik denk ik al over gestapt



Geen ervaring mee,maar ze sturen wel gratis.

http://www.maelstromgames.co.uk/index.php?act=sea&cat=sea&sea=Vallejo&image3.x=13&image3.y=8

wim

Kris

Jean-Luc,
Verstopping is geen probleem als je ziet dat de verf wat minder komt eens tussendoor de airbrush met airbrushcleaner doorspuiten en je kan weer verder
Wel een bemerking de verf ruikt niet maar is daarom niet altijd ongevaarlijk , vallejo air geen probleem , bij gewone vallejo zijn bepaalde kleuren niet volledig ongevaarlijk indien verwerkt met airbrush ( waaronder cadmium) een goede afzuig of masker is dan noodzakelijk , voor de betreffende kleuren zie website vallejo ( verven gemarkeerd als zijnde niet geschikt voor airbrush)
Kris

jean-luc

Hey vrienden,

Ondertussen veel test gespoten, maar het is moeilijk om de juiste verhouding water/verf te vinden. Dit verschilt nogal van kleur tot kleur vind ik.
Het lijkt misschien subjectief, maar hoe bleker de kleur, hoe makkelijker te mengen met water en daarna te spuiten.
Bij de donkere kleuren gaat het niet zo gemakkelijk.
De raad van Jacques schoot me te binnen ... isopropanol; methanol is de enige alcohol in huis (van de tijd toen ik dit mengde met formol voor het chemisch toilet van de caravan). Maar blijkbaar is dit niet te mengen met de verf want ik bekom dikke klodders, onwaardig voor de airbrush.
Waar vind ik isopropanol ? Heeft dit een andere commerci?le naam?

Martin Welberg

Ook wel eens gehoord dat ze er ruitensproeivloeistof als vedunning doorheen knikkeren, daar zit ook een bestanddeel IPA in...

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door jean-luc


Waar vind ik isopropanol ? Heeft dit een andere commerci?le naam?



Ik heb gewoon een fles isopropanol gevraagd aan de dichstbijzijnde drogist en die haalde zonder verpinken een literfles uit zijn magazijn.

Op het etiket staat Isopropyl-alkohol, van het merk 'Forever'.
Volgens hem knet hetzelfde.

Jefftrack

citaat:
Geplaatst door martintje

Ik hoor veel goede verhalen over deze verf.
Des te jammer is het dat de verkrijgbaarheid hier in het midden van Nederland bijzonder beroerd is, anders was ik denk ik al over gestapt



Marty,

Het is een zeer goede en makkelijk te spuiten verf die zeker in midden Nederland (Almere)goed te verkrijgen is. Ik gebruik het al jaren en bestel het altijd via de webwinkel van Airbrush Service Almere.

Jeffrey