Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

seinen

Gestart door GTTtommy, 23 april 2012, 18:52:17 PM

GTTtommy

hallo,

na lang wikken en wegen ga ik seinen van viessmann gebruiken.
aangestuurd via de marklin K83 (of viessmann versie)

nu,
de vraag is:
ik heb 3 perronsporen, die dubbel gebruikt kunnen worden,
en 1 spoor naast de perronsporen dat ook dubbel gebruikt kan worden,
maar dit dient niet voor te stoppen aan het perron (is voor doorrijdend goederenvervoer)
hiervoor had ik in gedachten de volgende sein "viessmann 4021"
met alleen een rood en groen licht,
wat is het verschil tussen deze 2 seinen eigenlijk : 4011 - 4021
kan je, als dit sein op rood springt, de trein rustig laten uitbollen?
of zouden jullie een rood-oranje-groen sein kiezen?
gebruik je het sein 4021 eerder voor een rangeerspoor?

welk sein is jullie voorkeur als inrijsein?
(zonder rangeren/ witte led's)

mvgr

bellejt

#1
op een uitwijkspoor van een station heb je eigenlijk enkel rood-2X geel (in Belgie).Vermits de trein nog een wisselstraat door moet kan hij normaal niet enkel een groen licht krijgen.Ofwel eentje met een cijfer eronder.Althans toch bij de NMBS.

GTTtommy

#2
oja, sorry vergeten te zeggen dat ik duits rijd.
eigenlijk is elk opstelspoor van een station dan ook voorzien van een
Rood-oranje sein dan? aangezien dit spoor ook door die wisselstraat moet?
of krijgt dit rood-oranje-groen?
waarvoor dient dan een rood-groen sein?
mvgr

PeterC

#3
Tom,
Het Duits seinenstelsel is niet zo eenvoudig...  Een goede raad: sla er de uitgaven over de seinen van MIBA eens op na (drietal boeken) en je komt een hoop te weten over wat hoe en waar.

Een 'rood-groen' sein is een bloksein: rood stoppen; groen doorrijden.
Een 'Rood-groen-geel' sein is een inrijsein: rood stoppen; groen doorrijden (wissels liggen rechtdoor); geel doorrijden met verminderde snelheid (wissels liggen afgebogen).

Dat sein met die witte leds is een uitrijsein (stoppen, rijden, traag rijden, stoppen + rangeren toegelaten).

Het verschil tussen een 4011 en 4021?  4011 is een sein met enkel de led's en voorschakelweerstanden (aan te sluiten op een decoder); bij de 4021 zit er nog een schakelrelais bij.

Groetjes, Peter


GTTtommy

#4
hallo,
met het aansluiten op een decoder bedoel je onder andere de M?rklin K83?
een bloksein zet je op het einde van een blok, maar hoe remt de loc stilletjes af als het rode led brand?
ik heb ook al gezien dat ze overal spreken van een overgangsdeel (tussen 2 blokken)  dit is min. de lengte van de langste sleper,
maar als je loc nu nog maar heel stilletjes rijd (en het is de lok met de kortste sleper) dan valt deze toch stil?

een bloksein kan je ook op de lok-stelplaats sporen om het zo te noemen?
maar als het sein dan op rood staat, dan krijgt heel dit stuk spoor geen spanning meer, dus je kan geen loc laten stilstaan met lichten aan??
even een afb. voor te verduidelijken



PeterC

#5
Tom,
Een K83 is een wisseldecoder.  Voor een sein heb je een seindecoder nodig (Marklin nummers weet ik niet direct - vb Viessmann 5213 - of zelfbouw - of andere 'leverancier').

In een ander draadje heb ik gelezen dat je Koploper wil gebruiken voor je baan?  E?n raad dan: RTFM! (Read The Fucking Manual - die 350 pagina's handleiding zijn er niet voor niets!).  Begin met een deel (ovaaltje) van je baan te automatiseren en leer daarvan (doe ik ook op mijn 'testbaantje' - waar ik mijn 'ervaringen' probeer te delen - en nog steeds met 'vallen en opstaan' [;)]).
Groetjes, Peter


GTTtommy

#6
dus perterc,
volgens jou kan ik beter beginnen met een oefenbaantjee,

het oefenbaantje;
dwz. ik ga via de ibII rijden,

-een klein dubbelsporig ovaaltje,met enkele wissels,
-een s88 (voor massadetectie)of iets gelijkaardigs voor loconet??
-een k83 voor de wissels automatisch te sturen? of een die met loconet werkt???
-een seindecoder (die waarschijnlijk met loconet werkt?)
en zo wat testen en leren

en als ik een perronspoor dubbel wil kunnen gebruiken,
moet dit dan als volgt
stop/remsectie/gewoon/remsectie/stop
maar als dan de 2 stopsecties op rood sein staan, dan stopt de trein daar brut? en dan heb ik 5 terugmeldpunten?


mvgr

anne w

#7
Beste Tommy,

Beginnen doe je nog eenvoudiger: een enkelsporig ovaal zonder wissels (wissels mogen er wel liggen, maar je zet ze met de hand in de goede richting en je komt er niet meer aan).

Dan 3 blokken, dus 3 rijwegen, per blok ??n stopmelder en ??n binnenkomst melder (heet dat in Koploper geloof ik) en dan beginnen met het basisbedrijf, een trein mag van A naar B als B leeg is, te leren snappen.

Als je dat goed snapt een inhaalspoor maken m.b.v. twee wissels, dus wisseldecoder nodig, daarmee weer oefenen.

Als je nu alles goed snapt dan pas verder,o.a. met seinen en hun decoders.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

PeterC

#8
citaat:
Geplaatst door anne w

Beste Tommy,

Beginnen doe je nog eenvoudiger: een enkelsporig ovaal zonder wissels (wissels mogen er wel liggen, maar je zet ze met de hand in de goede richting en je komt er niet meer aan).

Dan 3 blokken, dus 3 rijwegen, per blok ??n stopmelder en ??n binnenkomst melder (heet dat in Koploper geloof ik) en dan beginnen met het basisbedrijf, een trein mag van A naar B als B leeg is, te leren snappen.

Als je dat goed snapt een inhaalspoor maken m.b.v. twee wissels, dus wisseldecoder nodig, daarmee weer oefenen.

Als je nu alles goed snapt dan pas verder,o.a. met seinen en hun decoders.

Groet, Anne W



Tom dat bedoelde ik ook; alleen in mijn geval heb ik vier blokken gemaakt (8 terugmelders) en kan ik drie loks 'rondjes' laten rijden.
Begin heel eenvoudig (Koploper vraagt zijn tijd om te leren).
Groetjes, Peter


GTTtommy

#9
en heeft elke blok dan 2 of 3 massadetectie contacten?
want je hebt het gewoon rijden, afremstuk en (nood)stopsectie of zit ik verkeerd?  
even een verduidelijking van wat ik bedoel:


sorry voor het velen vragen,
maar ik wil al kunnen lopen voor ik kan wandelen [:D]

mvgr

Klaas Zondervan

#10
Ik denk dat je te ingewikkeld denkt.
Op elk punt waar iets moet beginnen te gebeuren moet een meldsectie beginnen.
Dus op een punt waar je wil beginnen met remmen moet de remsectie beginnen, waar je wil beginnen met stoppen moet de stopsectie beginnen.
Meer moet dat niet zijn.

GTTtommy

#11
hallo,
moet het dan eerder zo iets zijn??


trein rijd TEGEN de klok in..  voor het moeilijk te maken [:D]
mvgr

Klaas Zondervan

#12
Begint er op te lijken.
Je hebt er nu ook witte stukken in, waar zijn die voor?
De grijze stukken zijn onnodig, je kunt de oranje secties laten doorlopen in de grijze, dat scheelt weer een railscheiding.

PeterC

#13
Tom, je hebt enkel die groene stukken, de oranje en de rode nodig.  Die grijze mogen ook groen worden (alle stopsecties de verbinding tussen de twee railstaven wegknippen en dan isoleren!).  Die witte dienen tot niets en mogen ook 'groen' worden.
Terugmeldrail van een C-rail maken:


Rood: knippen
Blauw: isoleren (langs de andere kant ook!)
Groen: terugmeldaansluiting.

Enkel de oranje en de rode naar de S88.  Dus in jou geval: 3 blokken, 6 terugmeldrails, 6 aansluitingen op de S88.
Groetjes, Peter


GTTtommy

#14
maar ik had ergens op het wereld weide web gelezen dat er tussen de sectie's overgangsstukken moesten tussenzitten.. ter grote van je grootste sleper,
mja zever dus?
je kan ook niet alles geloven van het WWW... zo blijkt weeral. [xx(]
dus de witte stukken worden groen, en grijs word oranje.. ook groen dus?? als er nu een wagonnetje lost op een groen stuk, dan word dit toch niet gedetecteerd??? want dit word niet naar de terugmeldmodule gebracht??


aangezien ik met de IB-II wil werken moet het met een loconet massadetectiemodulle?  

Ik heb deze op het oog, is dit een goede,
conrad bestelnr: 046431 - 89 Terugmeldingsdecoder voordeelset + gratis behuizing
ik heb liever dat ze in een behuizing zitten dan een open print.

mvgr