Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Standen vleugelsein Flm. 9206

Gestart door Frank_N, 09 april 2012, 17:42:01 PM

Frank_N

Het Fleischmann 3 standen N-vleugelsein. Het is een 2 armig sein met ongekoppelde armen. Dat betekend dat er 2 spoelen in zitten.
Uit de voet komen 6 draadjes.
Rood, geel, groen, zwart en 2 x grijs.
Zwart is 0, de grijze draadjes zijn voor de lampjes.
De kleuren zijn uiteraard om het sein in de gewenste stand te zetten.

En daar gaat mijn vraag over:
ik kan vanuit alle standen het sein omschakelen, dus van rood naar groen, van rood naar geel, van groen naar geel, van geel naar rood etc.
Maar NIET van geel naar groen. Terwijl ik vermoed dat dat wel zou moeten kunnen. Iemand die dit herkent ?
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Ik herken het niet, want ik heb zulke seinen niet.
Maar je zou eens kunnen meten of er wel stroom loopt als je die omschakeling wil maken. En anders zou het kunnen dat er mechanisch iets klemt.

ysbeer

Ik snap het niet
Het vleugelsignaal heeft 2 armen
met de volgende standen.

De boven arm recht of schuin naar boven.
De onder arm recht naar boven of schuin naar boven.

De kleurlicht die het signaal laat zien is afhankelijk van de stand van de armen
En dat is dan weer afhankelijk van de kleur van het glas dat in de arm zit.
Zie ik het goed????????????????
wim

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ik herken het niet, want ik heb zulke seinen niet.
Maar je zou eens kunnen meten of er wel stroom loopt als je die omschakeling wil maken. En anders zou het kunnen dat er mechanisch iets klemt.



Geeft te denken, Klaas,
Dat heb ik nog niet gedaan (ga ik nog doen dus) , behalve dat ik merkte dat een (welke???) van de spoeltjes wel wat extra geluid maakt bij het (proberen)omschakelen van geel naar groen. Eigenlijk zou alleen geel teruggeschakeld (verticaal gesteld dus) moeten worden, en groen blijven staan.
Je zou denken dat die dingen, net als bv. de Minitrix wisselaandrijving  een eindafschakeling hebben.
Op zicht zou ik denken dat het goed werkt, omdat de schuifjes klaarblijkelijk helemaal "om" gaan.

(terzijde: Ik was aan het experimentern met een spoelbekrachtiging schakeling rond een "dikke" elco en 3 BD652 torren. Deze puls- schakeling werkt goed, maar ook op de conventionele manier geeft dit sein de genoemde problemen.)

""Ik snap het niet""

At Wim, Je krijgt een 10, met griffel! Je snapt het helemaal [:)]
(sorry als ik het niet goed uitleg[:I])
Groet van Frank

anne w

Beste Frank,

Even afgezien van het feit dat je ontdekt hebt dat er technisch iets niet gaat, in het Duitse armseinstelsel is er volgens mij geen overgang van geel naar groen en ook niet van groen naar geel.

Dus afgezien van het b.g. feit, is het verder niet van toepassing.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Frank_N

Dat antwoord verwachtte ik al, Anne, Kon je ook best wel eens gelijk in hebben, maar toch.....
Ik bedoel met een 3 standen lichtsein maakt de schakelvolgorde toch ook niet uit? Dus zou dat met dit vleugelsein ook niets uit moeten maken, toch?

In de praktijk zal denk ik het sein altijd eerst naar rood gaan, zodra de trein rijdt,om vervolgens bij een volgende trein een nieuw seinbeeld te geven afhankelijk van de wisselstanden.
Groet van Frank

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ik herken het niet, want ik heb zulke seinen niet.
Maar je zou eens kunnen meten of er wel stroom loopt als je die omschakeling wil maken. En anders zou het kunnen dat er mechanisch iets klemt.



Die stroom meten is een lastige kwestie.......het gaat nl. snel. De gelijkstroomweerstand van de spoeltjes is rond 110 Ohm. Ongeacht de stand van de vleugel. Dus ook geen eindafschakeling.
De beide schuifjes lopen soepel tot aan de wederzijdse aanslag.

Ik denk dat de gele draad de beide spoelen (groen-geel) doorverbind.
Omdat in seinstand geel beide armen tegelijk schuin omhoog gaan (doorrijden met beperkte snelheid)
Dit verklaart volgens mij waarom er (behalve wat geluid) niets gebeurd als je vanuit geel naar groen wil gaan.
Ofwel: het sein staat immers al op groen, terwijl de spoel voor geel in 1 richting werkt. En altijd met groen mee.
In de rood stand word geel wel mee terug genomen.

Bij het 9205 sein (2 standen) is de spoelweerstand rond 23 Ohm, die valt weg in de uiterste standen van de vleugel. Dus die heeft wel eindafschakeling.

Al doende leert men [8)]
Groet van Frank

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Frank_N

De gelijkstroomweerstand van de spoeltjes is rond 110 Ohm.
..................
Bij het 9205 sein (2 standen) is de spoelweerstand rond 23 Ohm,
Die 110 ohm lijkt me onwaarschijnlijk veel.
Zitten er niet ergens diodes tussen?

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Frank_N

De gelijkstroomweerstand van de spoeltjes is rond 110 Ohm.
..................
Bij het 9205 sein (2 standen) is de spoelweerstand rond 23 Ohm,
Die 110 ohm lijkt me onwaarschijnlijk veel.
Zitten er niet ergens diodes tussen?



Geen idee [?] zou kunnen, Klaas. Ik heb ze in ieder geval er niet tussengeplaatst. Misschien zal ik het seintje morgen eens openschroeven (huiverig voor he?)

Wat me wel opgevallen is, dat dit sein goed en snel achter elkaar om te schakelen is via de BD652's met behulp van een c'tje van slechts 1000 uF. (kleiner kan denk ik ook nog) Voor het 2 standen sein heb ik daar 2200 uF (BD680) voor nodig. Moet ik er bij vermelden dat iedere decimeter extra bedrading (die ook nog getwist zit) behoorlijk telt!

Edit1) de schakeling word gevoed met een 12 V halogeentrafo, de spanning op de condensator word via 1 diode en laadweerstand 120 Ohm uiteindelijk +/- 17 Volt=.
de wissels en seinen werken prima op deze spanning.
De lampjes in de seinen werken op 12 Volt~. Niet te fel dus, en ze zullen niet zo snel stuk gaan.
Groet van Frank

ysbeer

Ja het ziet mij geel en groen voor de ogen.
Armseinen kennen wel geel maar dat is een apart sein (voorsein)

Geef nu eens antwoord op de volgende vraag(en dan geen kleuren gebruiken)en simpel met ja of nee antwoorden

VRAAG
KUN JE DE BEIDE ARMEN VAN DE SIGNAAL ONAFHANKELIJK VAN ELKAAR DOEN BEWEGEN.Door spanning te zetten op een draad)
ZO NEE
WELKE WEL EN WELKE NIET (bovenste arm/onderste arm

Als je dat doet(beantwoorden dus)zijn we er zo uit.
wim

Frank_N

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ja het ziet mij geel en groen voor de ogen.
Armseinen kennen wel geel maar dat is een apart sein (voorsein)

Geef nu eens antwoord op de volgende vraag(en dan geen kleuren gebruiken)en simpel met ja of nee antwoorden

VRAAG
KUN JE DE BEIDE ARMEN VAN DE SIGNAAL ONAFHANKELIJK VAN ELKAAR DOEN BEWEGEN.Door spanning te zetten op een draad)
ZO NEE
WELKE WEL EN WELKE NIET (bovenste arm/onderste arm

Als je dat doet(beantwoorden dus)zijn we er zo uit.
wim





Beste Wimmeken:

Dan zal ik geen kleuren gebruiken [;)]

1)Een voorsein doet niets anders als aangeven wat de te verwachten hoofdseinstand is.....Zal in de praktijk dus hetzelfde seinbeeld geven. Zie Wiki.

2)NEE.
3)WEL van 2 x schuin naar bovenste lat horizontaal/onderste verticaal of bovenste lat schuin naar onderste lat schuin.
4)NIET 2 x schuin naar bovenste lat schuin, onderste verticaal.
Groet van Frank

ysbeer

Tja ik ben te dom.
Ik snap er nog steeds geen .....sein van.

Een voorsein geeft niet het zelfde beeld als een hoofdsein.
Om dan toch maar weer even op kleur te gaan
Als het voorsein groen staat is het hoofdsein ook groen

Als het voorsein oranje staat is het hoofd sein rood

Wat jij daar hebt heeft niets met een voorsein te maken het is een inrijsignaal .
Dat signaal geeft aan of de wissel achter het sein recht of afbuigend staat.
Bij elke stand behoort een snelheid.
De beide armen schuin omhoog zegt terug tot 40 km /uur afbuigend spoor
Hoogste arm schuin .ander arm recht om hoog op volle snelheid doorrijden toegestaan.
wim

Klaas Zondervan

Ik denk dat Wim de vinger op de zere plek legt.
Dit sein kent 3 standen: Hp0 = stop, Hp1 =  doorrijden met volle snelheid, Hp2 = doorrijden met lage snelheid.
Zie ook deze webpagina: http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/hv.html

Ik ga er dan vanuit dat je met de kleuren de draadkleuren bedoelt.
Dus rood geeft Hp0, groen geeft Hp1 en geel geeft Hp2.
Je probleem is dat je niet direct van Hp2 naar Hp1 kunt. Maar volgens mij kan dat in het echt ook niet. Als bij Hp2 een trein voorbijrijdt gaat het sein naar Hp0 (stop) en pas als het blok weer vrij is kan het sein naar Hp1 of Hp2 gezet worden.

Of in draadkleuren gezegd: van geel naar groen kan alleen maar via rood.

Frank_N

Die conclusie had ik al eerder getrokken, Klaas. Nee het is geen zere plek. Zie stuk of 6 berichten hierboven. Het was maar een vraag, verder niks....
Edit1) Sorry 8 berichten. maakt nie uit.
Groet van Frank