Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Verbindingskabel voor aansluiting PC

Gestart door svvander, 28 november 2005, 12:34:38 PM

svvander

Ik heb dus zo'n standaardmodem kabel aangekocht (all? da dacht ik toch).?2, leek me weinig.
Nu, op de PC past het perfect... enkel op de IB is het een smalle fiche! Dus dit past niet.
Wat is er nu fout? Ik ben is gaan kijken op de verpakking en de verkoper heeft me een gewone telefoondraad (met dezelfde bredere koppen) verkocht, vandaar de lage prijs. Op de verpakking staat nogtans (en dit vind ik merkwaardig (ISDN aansluitkabel).


Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Steven86

Telefoondraad? Daar klopt toch echt iets niet.

Je hebt een RS232C kabel nodig zoals Wim al zei. 9 polig aan IB zijde. Aan PC zijde 25 polig voor een oude computer met brede com poort of 9 polig voor een moderne computer.

Je kan die dingen overigens prima zelf solderen.

Enfin, er bestaan ook verloopstekkers die je op een 25 polige connector kan steken om die om te zetten naar 9 polig.
Maar je zat toch bij een club, Sven? Daar moet toch zeker iemand zitten die je kan helpen?

svvander

Telefoon/modemkabel, met klik-conector. Had mij laten wijsmaken dat het zo ook werkte. Blijkbaar dus niet. Ik bedoel dus eigenlijk, dat er iemand mij probeerde wijs te maken, dat je het soort kabel dat je gebruikt voor de Fred (loconet kabel), ook kan gebruiken om je IB met je PC te schakelen.
Ik snap de verwarring! Mijn modem is met zo'n kabeltje aan mijn pc gelinkt, vandaar...

Maar ik heb nog zo'n kabel liggen blijkbaar [B)][:p] (zo'n 9 polige, langs de 2 kanten).

Ik bij een club? Ja een voetbalclub! [;)] Geen treinclub of alleszins toch niet offici?l, tenzij je 3 vrienden amateurs gaat beschouwen als een club.


Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

citaat:
Geplaatst door svvander

Ik heb dus zo'n standaardmodem kabel aangekocht (all? da dacht ik toch).?2, leek me weinig.
Nu, op de PC past het perfect... enkel op de IB is het een smalle fiche! Dus dit past niet.
Wat is er nu fout? Ik ben is gaan kijken op de verpakking en de verkoper heeft me een gewone telefoondraad (met dezelfde bredere koppen) verkocht, vandaar de lage prijs. Op de verpakking staat nogtans (en dit vind ik merkwaardig (ISDN aansluitkabel).



Ja, sorry hoor Sven, maar lees je dan echt niet wat ik je schrijf, of denk je het is een bericht van Wim, dus per defenitie minder vriendelijk. Ik heb je al een paar keer geschreven dat je een ModemKabel moet hebben voor de RS232C aansluiting.
Maar ik moet aan mijn onderdruk denken, dus laat ik het hier maar bij.

Wim.

ERVIN

Hoi Sven,ga morgen eens naar een computerwinkel en schaf je eens een modemkabel aan voor je RS 232C aansluiting,je zal zien dat WIM gelijk had,gewoon eens doen,heb ik ook gedaan,het werkt perfect!!![;)]

Gerolf

Het begrip modemkabel is natuurlijk verwarrend: een moderne modem wordt via een ethernetkabel of zo aan de computer aangesloten, en maakt verbinding met het telefoonnet, dus heeft een telefoonkabel eraan hangen.
Ik begrijp Wim's irritatie wel, want RS232 is al enkele keren genoemd. Dit is echter sinds een jaar of vijf niet meer zo'n vertrouwd begrip voor de PC.
Nu ja, het probleem lijkt opgelost, want Sven heeft zo'n kabel gevonden tussen zijn oudere materiaal.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

.....Ik begrijp Wim's irritatie wel,.....

Dat begrijp ik ook heel goed, want Wim heeft in zijn allereerste reactie al het volledige antwoord gegeven. De belangrijkste zet was: lees het handboek, want daar staat het in. Ik heb het even gecheckt, en inderdaad, daar staat alles. Zelfs hoe je zo'n kabel zelf kunt maken als je een kant en klare te duur vindt.
Het was dus weer een heleboel geharrewar om niks.

pahasoft

Klaas,

[offtopic aan]
Irritatie komt alleen minstens 10x harder over als je het op een forum of discussielijst plaatst. Je mist hierbij de houding en gezichtsuitdrukking van de persoon die het tikt. Helaas zou ik bijna zeggen...
[offtopic uit]

svvander

Inderdaad Gerolf, dit is dus wat ik voorhad. Maar het probleem is opgelost.

Bedankt voor jullie bijdrage mannen!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Steven86

citaat:
Geplaatst door svvander
Ik bij een club? Ja een voetbalclub! [;)]



Voetbalclub [:D]. OK, ik pas.

Idd, huidige modemkaarten werken met een UTP kabel. Maar een RS232 is wel wat anders. Misschien worden we te oud, de mensen die nog een RS232 kabel kennen [:o)]