Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Reed-kontakten en magneetjes.

Gestart door Peter, 01 april 2012, 10:46:37 AM

Peter

Op mijn baan had ik op voorhand al een aantal reedkontaken van Roco-line (zonder bedding) ingebouwd. Deze bevinden zich in een biels.
Na testen met Roco magneten, blijken die toch niet goed te werken.
Proeven met Viessmann magneetjes werken dan weer wel en dit op een afstand van ong. vier mm. tussen onderkant magneet/bovenkant reed.
Op aanraden van dit forum en met dank aan Dirky heb ik een paar van die supermagneetjes getest voor ik die zou gaan bestellen bij http://www.supermagnete.be/.
Het geteste type waren er van 5x5x2 mm Blokmagneet Q-05-05-02-G, doch die blijken niet te funktioneren. Enkel wanneer ik de magneet 1 mm van de reed hou, schakelt deze. Dus blijkbaar is de magneetkracht te zwak.
Heeft iemand ervaring met deze magneetjes en welk type zou ik nemen, of me toch maar beter aan de Viessmann magneetjes houden.
In mijn schaduwstation en op niet zichtbare plekken bouw ik de Fleischmann reed in (heb er een 16 van liggen, en gewone in de elektronika handel gekochte losse Reeds.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik betwijfel het dat die neodynium-magneten niet krachtig genoeg zouden zijn.
Ben je zeker dat je ze in de juiste stand gebruikt? De veldrichting van een magneet is belangrijk om reed-buisjes goed te doen schakelen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Hoe kan ik die veldrichting bepalen?
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Peter

Hoe kan ik die veldrichting bepalen?


Er overheen bewegen in alle standen,als hij schakelt is het goed.
Simpel maar zeer betrouwbaar.
wim

dgrr57

Ik heb ook dat probleem ondervonden. Het ik heb reed + magneet laten vallen. Ik vond dit niet betrouwbaar. Hoe sterker de magneet hoe nauwkeuriger hij moet geplaatst zijn. Eigenaardig, maar maar (bij mij toch [:)] )

Huugooke

in een biels: wil dat zeggen dat ze dwars over het spoor liggen?
Ik heb ondervonden dat ze veel beter werken in de lengterichting, en zo geplooid dat de "vingers" boven elkaar liggen. Je kan ze bedekken met een oversteek of een "krokodil".

Peter

Ja, de Roco reeds zijn nu eenmaal zo gemaakt dat ze dwars op de rijrichting liggen.
Met vriendelijke groeten
Peter

stoomloc

hai Peter,

Ik werk met reedcontacten in mijn schaduwstation en met magneten van fleischmann. Ik heb ook verschillende magneten geprobeerd en om tot de vaststelling te moeten komen dat de magneten van FL toch het beste werken. Mijn reedcontacten zijn gewone uit de elektronicahandel en liggen evenwijdig aan de sporen op de bielzen.

Wim

Huugooke

citaat:
Geplaatst door stoomloc

hai Peter,

Ik werk met reedcontacten in mijn schaduwstation en met magneten van fleischmann. Ik heb ook verschillende magneten geprobeerd en om tot de vaststelling te moeten komen dat de magneten van FL toch het beste werken. Mijn reedcontacten zijn gewone uit de elektronicahandel en liggen evenwijdig aan de sporen op de bielzen.

Wim


zo ook mijn systeem

Peter

Vermoedelijk heb ik de ooraak gevonden van het niet werken van die super magneetjes. Doordat bij Roco het reed kontakt dwars onder de sporen ligt, ligt het eigenlijk kontakt niet in het midden van de rails, doch tegen de rail aan (links of rechts, afhankelijk van hoe de reed is ingebouwd)
Doordat de magneetjes die ik van Dirky kreeg 5x5 mm zijn en midden onder de lok geplaatst zijn, dus boven het midden van rails, , betekend dit dat zo'n magneetje slechts 2,5 mm uit het midden werkt.
Een test met het magneetje links onder de lok te plaatsen werkte wel.
Dit zou ook verklaren waarom een Viessmann magneetje 10x10 mm wel werkt als het in het midden van de lok geplaatst is. Ofwel moet ik dus Viessmann magneetjes gaan gebruiken, ofwel moet ik een groter type van supermagneetjes bestellen. (mogen wel niet te dik zijn) dus bv. de Q-10-10-02-N
Wat denken jullie?
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Groter is meestal ook krachtiger. Hun aantrekkracht staat er bij vermeld, dacht ik ... 10x10 lijkt me al heel wat.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Het zou eigenlijk niets uit moeten maken waar je de magneetjes onder je trein plakt. Tenzij je richtings afhankelijke detectie wil gebruiken. Bij Half-0 heb je wss meer ruimte in de breedte.

Wat dan wel uitmaakt is de positie van de reedjes onder de rails.

Heb je een reedje links onder een lok of wagon, en wil je detectie? Plaats dan ook in dezelfde rijrichting een reedje onder het linker spoor. Zorg ervoor dat slechts de uiterste helft van het reed-buisje "zichtbaar" ten opzichte van het magneetje is.
Het reedje moet dan dus parallel aan de bielsen (dus haaks op het linker spoor)liggen, maar naar de kant verplaatst daar waar je detectie wil.  Bij voorkeur op gelijke hoogte van de bielsen, met de contactlippen vlak.

Als nu je (dezelfde) trein van de andere kant komt, is detectie mogelijk met een reedje half onder het spoor aan de andere kant.

Met een schakelversterker achter de reedjes kun je dan weer alle kanten op.

Ps: In N spoor werkte dit niet, proefondervindelijk vastgesteld. Met een wagon. (magneetje onder een lokje kan je schudden) Omdat de spoorwijdte gewoon te klein is voor dit soort experimenten.
Bij Half-0 is het volgens mij het proberen waard.

Edit: Met een reedje in de rijrichting en dan tussen de sporen, komen er steeds 2 pulsen van de reed.
Groet van Frank

Huugooke

Ergens (?) in een ander draadje is een modelspoorder aan't experimenteren met inductie als treindetectie. Een mooie oplossing voor het kleinere formaat. Geen magneten nodig; alleen de richtingsindicatie is wat lastiger; alhoewel met twee spoelen...

Dit is eigenlijk meer iets voor de "Denkpistes"

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Ergens (?) in een ander draadje is een modelspoorder aan't experimenteren met inductie als treindetectie.
Ja, dat ben ik.
Het experiment is succesvol be?indigd, ik heb nu een versie die op vrijwel alle voertuigen reageeert, zonder dat er aan die voertuigen iets veranderd hoeft te worden. Maar ik ga eerst nog een duurproef doen op de spoorbaan van onze club. Pas daarna komt er een publicatie in de een of andere vorm.

Peter

Heb er een tijdje niet aan verder gedaan, maar daarkomt nu verandering in.
Zijn die magneetjes hier ook ergens in Antwerpen te koop, want ze laten opsturen door "Supermagnete" is toch vrij prijzig. 7 euro omdat het een kleine bestelling is en nog eens 6,5 euro verzendingskosten terwijl die 40 magneetjes type Q 10-05-1,2-G slechts 12,40 kosten.
Zijn die soms op de beurs in Merksem te koop of in een winkel/
het gezochte formaat is 10 x 5 x 1,2 mm (mag desnoods ook 1,5 dik zijn)
Met vriendelijke groeten
Peter