Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

solderen

Gestart door conducteur, 29 maart 2012, 13:04:26 PM

conducteur

Normaalgezien kan ik zeer goed solderen. Voor de elektrische bekabeling gebruik ik heel veel soldeerverbindingen (koperdraad aan koperdraad, stroomtoevoer aan de rails..), en dat lukt normaal gezien goed. Met messing bouwdozen heb ik geen ervaring.

Sinds kort lukt het gelijk niet meer zo goed.Het soldeertin vloeit uit zoals het moet, maar bij het afkoelen van de verbinding slaat die dof uit, ipv glanzend zoals het moet. Het ziet er gewoon ook niet proper uit. Door de vele frustraties omdat het niet lukt mijn vinger deze ochtend licht verbrand...

Is mijn soldeerbout niet goed meer? (dat is niet erg, is zo'n onding uit de hubo), dan koop ik nu een deftige weller oid.
Is de samenstelling van mijn nieuw rolletje tin niet goed?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dreha

Misschien is het loodvrij soldeer, deze wordt altijd dof.
Maar het is daarom geen slechte verbinding.
Het kan ook zijn dat het soldeertin zonder vloeimiddel is. Dit vloeimiddel reinigt de te solderen vlakken en laat het soldeer ook mooier vloeien.

Michiel

Het dof uitslaan van de tin, heeft meestal met het afkoelen te maken. Als je de verbinding beweegt tijdens het afkoelen, dan wordt de tin dof en mat. Te snel proberen af te koelen (hard blazen) hetzelfde effect.

De tin kan ook dof zijn door een te hete bout, of als je te lang de tin hebt heet hebt gehouden.

Je zal in jouw geval een paar testen moeten doen om te zien wanneer je dat doffe resultaat krijgt, en wanneer je een beter, glanzend resultaat krijgt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

citaat:
Geplaatst door Dreha

Misschien is het loodvrij soldeer, deze wordt altijd dof.
Maar het is daarom geen slechte verbinding.
Het kan ook zijn dat het soldeertin zonder vloeimiddel is. Dit vloeimiddel reinigt de te solderen vlakken en laat het soldeer ook mooier vloeien.


tin lood 60/40 1.5mm staat er op, dus denk wel dat het de goede is?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Ik gebruik ook 60/40. En gezien het vroeger bij jouw met deze tin wel goed leek te gaan, zal het waarschijnlijk ergens anders aan liggen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik ga ervan uit dat die 60/40 harskernsoldeer is ...
Naar mijn mening zijn er twee waarschijnlijke mogelijkheden:
- Beweging tijdens het afkoelen (zei Michiel al)
- Te lang en/of te heet, en je vloeimiddel is te vroeg verdampt.
Misschien toch eens wat oude MSM's doorbladeren. Ik herinner me dat je destijds die artikels over solderen "bladvulling" vond [V]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Die niet nee, Gerolf. Daar heb ik veel van geleerd. Zal nog eens wat proberen deze middag...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Geheugen opfrissen?
citaat:
Geplaatst door conducteur
Bv de artikelreeks over solderen? Die ging ik als redactiechef niet in het blad gezet hebben. Tony heeft dat toch al geleerd met de KIS serie
citaat:
solderen hebben we toch al geleerd met KIS serie? Dat is toch pure bladvulling?
citaat:
Artikelreeks over solderen:
Dat hebben we al geleerd van Tony met de KISS-serie en dat zou blijkbaar al in de eerste modelspoormagazines gestaan hebben, ivm met de reeks over de electronica. Gerolf valt in HERHALING.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Achteraf gezien, heb ik toch nog een paar keer terug gekeken naar die artikelen, omdat ik een msm-abo heb sinds nummer 73 (en nog enkele die ik apart heb bijgekocht). Wel vind ik dat veel artikels wat langdradig uitvallen, zoals oa de soldeerreeks, zeer mooi, maar dat kun je denk ik perfect op veel minder pagina's uitleggen hoe dat moet. En als er zo 5 artikelreeksen instaan staat het blad rap vol, maar dat laatste is een discussie voor elders...

De rangheerheuvel van je, knap dat je zoiets in elkaar krijgt, maar ik denk niet dat dat de moeite is om daar pagina's over te vullen. Hoeveel mensen hebben er een functionele rangeerheuvel? Ik denk 1, en dat ben jij? E?n mooie vermelding met wat korte uitleg en een verwijzing naar je site was volgens mij beter? Niet iedereen is even handig als jij, want zoiets zie ik bepaalde clubleden van de dwarsliggers zeker niet in elkaar steken.

Ik hoop dat de artikel(s) over de achtergrond schilderen die er een van de volgende nummers in zal staan wel op een uitgebreide manier zal uitgelegd worden. Als het niveau van de schildertechnieken niet te hoog ligt, dan kan je met die artikelen een breed publiek aanspreken. Ik ben niet de enigste die een achtergrond nodig heeft voor mijn treinbaan...

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


conducteur

Volgens die site staat de soldeerbout te warm? Dit komt 1000% overeen met mijn probleem? Is de weerstand aan het stuk gaan? Ik soldeer nog op exact dezelfde wijze en het lukt niet meer.

Te warme soldeerbout of te lang doorsolderen : de kenmerken van te warme soldering is dat deze dof is maar de soldeer wel goed vast lijkt te zitten. Alles lijkt er goed uit te zien, maar aangezien de temperatuur te hoog is opgelopen is de soldering ?bros? geworden en het omliggende materiaal is n.a.w. ook al veranderd van chemische samenstelling. Oftewel: dat breekt ook sneller af.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Een soldeerstation met temperatuurcontrole is altijd handig natuurlijk.
Een oude soldeerbout zou juist minder warm moeten worden, de weerstandsdraad wordt dunner en dus de weerstand hoger. Wat wel kan voorkomen is dat een deel van de wikkeling is kortgesloten (door een warme bout te laten vallen b.v.). De weerstand is dan lager en de bout wordt heter. Je bout is dan geen lang leven meer beschoren.

conducteur

Ik heb eens een testopstelling gemaakt met mijn multimeter. Die kan temperaturen tot 1000?C meten met een soort temperatuursensor. vraag me niet hoe het exact werkt. Na enkele minuten opwarmen, met de sensor tegen de punt van de bout, blijft de temperatuur van de bout hangen op 390?C. Dat lijkt me redelijk warm, of is dat normaal?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

390? is niet overdreven heet. Daarmee kan je in korte tijd een goede soldeerlas maken. Je vloeimiddel zal sneller wegdampen, dus je moet sneller werken.
Je punt koelt ook af tijdens het solderen zelf (afhankelijk van de grootte van je werkstuk)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Eens dezelfde test gedaan op iemand z'n weller 60W 230V die ik heb uitgeleend. Daar komt de temperatuur maar tot 240? en heb geen last van dat probleem.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum