Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Ideale hoogte van het blad van de baan.

Gestart door PietB, 28 maart 2012, 10:17:26 AM

PietB

Ik sta op het punt om een nieuwe baan te gaan maken.
De baan wordt een U-vorm met 3,20 m langezijde en de benen van de U worden 3,40 m.
De baan krijgt twee niveaus en aan beide uiteinden komen spiralen om van niveau 0 naar niveau -1 te gaan en vice versa.

Nu is mijn vraag: wat is de ideale hoogte van niveau 0.

Opmerking:
Het blad van niveau 0 wil ik maken van platen multiplex(8mm)die aan de muur kant scharnierend zijn gemaakt.
Zodat ik delen van het blad (61x122 cm) kan openen, gelijk een motorkap van een auto.
Op niveau -1 worden de bezetmelders en wisselaandrijvingen ?p het tafelblad gemonteerd.
Op deze manier bewerkstellig ik dat ik, slecht ter been, nergens onder een tafel hoef te gaan kruipen.
De wisselaandrijvingen maak ik zowel op niveau 0 als op -1 met servo's en bowdenkabels.

grt P.

Gerolf

Op mijn huidige baan liggen de hoogste zichtbare rails op 125cm, de laagste op 110. Ik zou ze iets hoger plaatsen.
Zo min mogelijk vogelperspectief lijkt me voor de toeschouwer het beste. Ongeveer 130cm lijkt me een goed compromis.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

wel denken dat ge om op uw baan te kunnen bouwen ge mogelijk op een trapje moet gaan staan omdat ge er anders niet meer aankunt

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

PietB

citaat:
Geplaatst door janjozef

wel denken dat ge om op uw baan te kunnen bouwen ge mogelijk op een trapje moet gaan staan omdat ge er anders niet meer aankunt

Ja dat is een overweging, maar ik ben zelf 1m92 dus ik kan ver reiken.
Het belangrijkste dunkt me, is dat je er nog bij  kunt als er ergens op de baan een calamitet is.
Maar daar heb ik het volgende stuk gereedschap voor:

Het gemak dient de mens tenslotte, toch?

conducteur

Als je zo groot bent... Ooghoogte is idd ideaal.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

Het zoveel mogelijk op de tafel bouwen is inderdaad een zeer goede op- lossing.
Ik heb nog heel wat onder de tafel maar dat wordt meer en meer een probleem.
Mijn tafel is negentig (hoger kon niet vanwege de schuinen dakkant)
Maar 125 lijkt mij ideaal.
Hoger is (alweer volgens mij)niet zo ideaal ,je mist het overzicht en moet altijd blijven staan.
8mm wel goed verstevigen,bouw liever te zwaar dan te licht.
wim

ERVIN

Ik deel de mening van ysbeer , na een lange werkdag is er niets leuker dan lui in mijn bureaustoel te gaan zitten en mijn treinen te zien rijden , ik bestuur dus alles zittend , voor een club of tentoonstellingsbaan is hoger natuurlijk wel beter , maar voor thuis hou ik het liever niet te hoog.[;)]

PeterVG

De ideale hoogte is persoonlijk.  Probeer het even uit met een testopstelling.  Zelf hou ik niet van banen met een zittend leven.  Die gaan mij snel vervelen.  Meewandelen met de trein is mijn lieve lust.  Her en der wordt dan wel eens een rangering uitgevoerd. Het is genieten als ik met mijn neus op het gebeuren sta te kijken.  Wat ik bedoel is dat een hoogte tussen 125 en 155 voor mij ideaal is.  Ben zelf 1m92.  Je krijgt bij deze hoogte het kijkkast gevoel en dat waardeer ik enorm.
Mooi meegenomen is dat je door de hoge rijhoogte onder je baan ruimte krijgt voor kasten.  Rijdende kasten maken herstellingen aan de bekabeling altijd mogelijk.  Bekabelingswerken zijn ook minder rugbelastend.
Mijn baanplanning is niet gericht op een centrale besturing.  Vandaar dat de bestuurdersstoel achterwege kan blijven en meer aandacht naar trajectbeleving kan gaan.

Michiel

Ik leef me dan weer uit als "verkeersbeheerser". Ik wil steeds een overzicht hebben over het geheel en proberen om de verkeerschaos onder controle te krijgen. Automatisering is voor mij een essentieel onderdeel van een modelspoorbaan. Ik hou daarom liefst een overzicht van het geheel en kijk liever van wat hoger op de baan neer. Een tafelhoogte van 90 tot 110 cm vind ik top, hoger vind ik onaangenaam beklemmend; bang dat uit het zicht iets fout loopt. Ik duik niet graag tijdens het rijden van de treinen IN het landschap. Dat doe ik wel als de treinen niet rijden, om bijvoorbeeld foto's te nemen.

En zo beleeft ieder het modelspoorgebeuren op zijn eigen manier[;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Michiel, staat je loods voor de wedstrijd dan ook op die hoogte? Of heb je die speciaal hoger gezet voor het publiek, dat tenslotte al rechtstaande de baan zal bekijken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Inderdaad, de loods staat ook op die hoogte. Maar het is erg eenvoudig om ze hoger te zetten: langere poten er onder en klaar. Maar ik ben nog laaaaanng niet zover.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Allemaal bedankt voor de suggesties en adviezen.
Ik ben er nog niet uit, welke hoogte het moet gaan worden.
Onze kleinzoon moet er ook wat aan hebben, dus het zal wel zit hoogte gaan worden.

Wordt vervolgd.

PietB

Het eerste vervolg.
De eerste sectie 120x120 cm staat, in ruwbouw, gesteld en wel.

Ik heb gekozen voor een hoogte van 90 cm, dan kan ook de kleine mens er goed naar kijken.
De volgende stap is de hoogte voor het onderste niveau te bepalen en dan de baan verder uit bouwen.

grt P.

ysbeer

Zorg voor zo weinig mogelijk platen die tegen elkaar staan (foto)
Doe anders Sandwichs .
Zo kaal tegen elkaar geeft absoluut een deuk.
wim

PietB

Heb ik rekening mee gehouden Wim, ze worden op de 'naad' ondersteund.
Er ligt een 40x20 balkje onder.
De afstand tussen de platen is 1mm.
De platen krijgen een frame om ze onder alle omstandigheden vlak te houden, en om ze makkelijk als een motorkap te kunnen openen.

grt P.