vraag over seinen

Gestart door GTTtommy, 22 maart 2012, 18:30:46 PM

GTTtommy

hallo,
ik heb een vraag,
in mijn modelbaan ga ik gebruik maken van seinen (van marklin)
ik rijd met C-rails
ik ga binnenkort een CS II kopen, met de bedoeling op dit volledig met koploper te kunnen besturen,

graag zou ik met massadetectiewerken,
dus hiervoor gebruik ik
-terugmelder(s)
-bezetmelders

wanneer plaats je eigenlijk welke sein?
waar plaats je een hoofdsein, een hoofdsein met voorsein, of een voorsein?
met 2, 3 of ? standen

en;
ondergronds heb ik ook verschillende blokken, maar ik zie er het nut niet van in om hier echte seinen te zetten,
zijn er andere mogelijke dingen om dit te sturen? zelfde elektronica als een sein bv
of hoe doen jullie dit??

hoe kan je een blok in 2 richtingen gebruiken (perronsporen)
aan elke kan moet dan een sein staan, maar hoe zorg je dat ze elkaar niet tegenwerken?
dit is de situatie: (rode rails is een door-rij-spoor, de rest zijn perronsporen)
IMGhttp://i41.tinypic.com/2co32w9.jpg/IMG


dit zijn zowat probleempjes waarbij ik stoot bij de opbouw van mijn baan

alvast bedankt
mvgr







conducteur

#1
Om zo'n klein baantje te besturen heb je echt geen nucleaire centrale van achthonderd euro nodig...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

#2
En: Seinen worden alleen (net als wissels) geplaatst waar het echt nodig is. Beide zijn dure oplossingen.
Ik denk dat je eens een beetje moet rondsnuffelen in het grootbedrijf om je antwoorden te vinden.

Hier 1 voorbeeld: http://de.wikipedia.org/wiki/Vorsignal#Signalbilder

Groet van Frank

GTTtommy

#3
@conducteur,
dit is een stukje van de baan,
daar tussen zitten nog 2x3 blokken tussen,


@modelspoorfan,
die ' blokken zou ik graag voorzien van seinen, maar die 2 4blokken moeten in 2 richtingen bereden kunnen worden,

die 2x3 blokken waarover ik hierboven spreek,
moeten niet met (echte) seinen voorzien worden,
omdat deze niet in het zicht zijn,

het is de bedoeling dat de baan volledig automatisch kan rijden
met een 6 a 10 treinen op de baan
en 2 locs die ik met de hand bedien op het stukje rangeergebied

PietB

#4
Een CS-II, dat is veel geld voor een kast die alleen MFX en M?rklin Motorola(MM) protocol ondersteunt.
Ik zou voor een Intellibox II(de halve prijs en wel MM en DCC) gaan dan kun je ook eens een trein/loc van een ander merk met een sleper (Roco-Fleischman-Pico enz enz) en een DCC decoder besturen.
Is ook in combinatie met PC en koploper  of iets anders te gebruiken.
Maar ja je moet zelf je keuze maken.

grt P.

Frank_N

#5
Sorry dat ik het niet begrijp [:I], ik probeerde alleen maar een antwoord te geven op een klein stukje van uw vraag.
Groet van Frank

PeterC

#6
citaat:
Geplaatst door bossie

Een CS-II, dat is veel geld voor een kast die alleen MFX en M?rklin Motorola(MM) protocol ondersteunt.
Ik zou voor een Intellibox II(de halve prijs en wel MM en DCC) gaan dan kun je ook eens een trein/loc van een ander merk met een sleper (Roco-Fleischman-Pico enz enz) en een DCC decoder besturen.
Is ook in combinatie met PC en koploper  of iets anders te gebruiken.
Maar ja je moet zelf je keuze maken.

grt P.



Tom, voor mij dezelfde redenering.  Alhoewel ik fervent M* gebruiker ben, heb ik voor de besturing voor de IB gekozen (ik heb er ondertussen twee: eentje voor de baan en eentje om mee te experimenteren en als signaalgever voor mijn zelfbouwprojecten).
Groetjes, Peter


INFO

#7
citaat:
Geplaatst door GTTtommy

hallo,
ik heb een vraag,
in mijn modelbaan ga ik gebruik maken van seinen (van marklin)
ik rijd met C-rails
ik ga binnenkort een CS II kopen, met de bedoeling op dit volledig met koploper te kunnen besturen,




Die moeite kun je je dan wel besparen. Koploper kan de CSII niet aansturen bedienen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

anne w

#8
Beste Tommy,

??n belangrijk antwoord is al gegeven: CSII en Koploper gaan niet samen.

Als je een goed computerprogramma hebt dan hoeft de centrale niet zo uitgebreid te zijn, bij mijn clud, de MSG/Den Bosch rijden 4 van de 6 banen met een Tams met Koploper/I-Train/Railroad/Railware

Als je MFX wilt rijden dan toch iets uit de M?rklin/Esu stal: de CS1R (gebruikt) of de Ecos, maar MFX loks rijden prima op 27/28 stappen.

Voor blokindelingen, of beter gezegd: hoe werkt automatisering, dien je wat te gaan studeren (zie het Koploperforum) en uitproberen met een ovaal en dan verder "ontdekken".

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

GTTtommy

#9
wat al die DCC en MM betreft, ik ken daar niets van,
ik ben eigenlijk een echte M* fanaat,
en gebruik niet graag iets anders,  k weet niet waarom,
een beetje merkgebonden zeker, zoals sommige anderen onder ons misschien?

ik heb ook geen ervaring met andere merken,

het enige wat ik wil is gewoon mijn baan(tje) kunnen besturen met een centrale (weet nog niet welke dan) en via de PC (koploper wel te verstaan)

net even die intelibox II opgezocht, wat zien dat er ingewikkeld uit[:0]



en welke seinen moet ik waar zetten? voor zowel de baan automatisch te kunnen laten rijden, en via koploper te kunnen besturen
graag de nieuwe MArklin seinen als het kan, deze vind ik mooi.

mvgr

anne w

#10
Beste Tommy,

Als je de IB2 al wat ingewikkeld er uit vindt zien, dan is een CS nog wat ingewikkelder en automatiseren nog wat ingewikkelder.

Heb je al op het Koploperforum gekeken, ze hebben daar een cursus

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

OMC

#11
Wat de aansturing op de baan betreft, kan ik je niet helpen Tommy, maar misschien wel over het grootbedrijf. Als we het over plaatsing van seinen of andere signalisatie hebben uiteraard.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

GTTtommy

#12
hallo,
ik zou inderdaad ook graag weten welke sein waar komt te staan, zowel bij de 4 doorrijsporen (voor het station) als op de 2 "roze" gedeeltes
de 4 sporen voor het station worden dubbel gebruikt


ik weet nog niet met wat ik het ga besturen dan,
graag zou ik eens koploper in samenwerking met de IB II zien,
ik ben van omgeving Herentals, Belgi?,  iemand in de buurt die er met werkt?
mvgr

anne w

#13
Beste Tommy,

Het Duitse seinstelsel in pricipe:

Hoofdseinen: Hp0 is rood, Hp1 is groen, Hp2 is geel, voor afbuigend wissel, doorrijden met gereduceerde snelheid.

Voorseinen: Vr0, verwacht Hp0, Vr1, verwacht Hp1, Vr2, verwacht Hp2

Voor de ingaande wissel van jouw station staat een 3 standen hoofdsein (heet een inrijsein), met daarin ge?ntegreerd of los opgesteld een 3 standen voorsein die de stand van de uitrijseinen weer geeft.

Voor de uitgaande wissels van een station staan op elk spoor een 2 of 3 standen seinen, 2 of 3 standen afhankelijk of er een afbuigend wissel ligt in de uitgaande rijweg.

De uitrijseinen hebben vaak een ge?ntegreerd of los opgesteld rangeersein Sh0/Sh1.

In de Viessman catalogus staan de seinbeelden en ze hebben, dacht ik, ook een handleiding over het hoe en waarom.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Frank_N

#14
Klopt, anne-w.

Dit is wat ik er nog over vond:

http://www.thesignalpage.nl/data.php

En: http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Seinstelsel_Duitsland

Interpretatie kan dus best lastig zijn.
Voorbeeldje: Inrijden Hp2(geel), en dan voor een bochtwissel? Weet het zo even niet.
Groet van Frank