Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

hulp gevraagd van specialisten

Gestart door argilla, 13 maart 2012, 20:56:15 PM

argilla

Verleden zaterdag van een oude schoolkameraad een doos gekregen met veel treinen in. De meeste zijn der mate beschadigd of stuk ( zijn kinderen hebben er mee"gespeeld") dat het enkel nog voor de rommeldoos is of als onderdelen voor het geval.

Maar er zat ook dit juweeltje bij.
imgIMGhttp://i1192.photobucket.com/albums/aa333/maarekske01/P1050254-1.jpg/IMG/img
Na onderzoek , vond geen merk toch een linkje" AUSTRIA". Juist bij het schroevendraaiertje.Hopelijk kan je het zien.
imgIMGhttp://i1192.photobucket.com/albums/aa333/maarekske01/P1050240.jpg/IMG/img
Onmiddelijk een lettertype vergelijking gedaan met een Roco. En ja hoor het klopt dus voor 98% een Roco van het type64.Gezien ook de detaillering en de afwerking. Geen schade nog breuk. Oef....
Maar zoals je kan zien niets digitaal. Nu komt hoe kan ik dit digitaliseren en hoe.Plaats is er in de tender zeker.Misschien ook sound ? Er is een kleine elek.verbinding tussen tender en loc( zwart) Enfin dit is voor specialisten die iets dergelijks al gedaan hebben en mij kunnen verder helpen.Alvast Bedankt ,mannen !

Nog wat foto's.
imgIMGhttp://i1192.photobucket.com/albums/aa333/maarekske01/P1050248-1.jpg/IMG/img
imgIMGhttp://i1192.photobucket.com/albums/aa333/maarekske01/P1050243.jpg/IMG/img
imgIMGhttp://i1192.photobucket.com/albums/aa333/maarekske01/P1050238.jpg/IMG/img
imgIMGhttp://i1192.photobucket.com/albums/aa333/maarekske01/P1050254.jpg/IMG/img
imgIMGhttp://i1192.photobucket.com/albums/aa333/maarekske01/P1050242.jpg/IMG/img
imgIMGhttp://i1192.photobucket.com/albums/aa333/maarekske01/P1050239-1.jpg/IMG/img)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Binco

Mij lijkt het eerder een Liliput dan een Roco.

Hou er ook rekening mee, als je de decoder in de tender steekt, dan ga je heel veel draadjes hebben tussen loc en tender!

Veel succes ermee!

[:)][;)]

pabe

Hallo,

inderdaad, afgaande op de foto's denk ik eerder aan een Liliput model.

groetjes vanuit Turnhout,  Paul

doomslu

Volgens "traintamarre" heeft Roco dit type niet uitgebracht... (of kijk ik er over?)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

De motor is toch wel opmerkelijk. Deze bouwwijze, in het bijzonder de "haarspeld" bovenop, die de borstels aandrukt, is wel erg Engels. Lijkt heel sterk op de motoren die Triang en Hornby vroeger toepasten.
Maar de aanduiding Austria geeft aan dat deze loc niet uit Engeland komt.
Kan het een R?wa zijn? Dat is de voorloper van Roco.

Frank_N

Groet van Frank

stefanic

Dit is een Liliput-loc, maar verbelgischt door Dacker. Een quasi artisanaal model dus.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

argilla

citaat:
Geplaatst door stefanic

Dit is een Liliput-loc, maar verbelgischt door Dacker. Een quasi artisanaal model dus.




Ben blij met jullie reacties.Waarvoor dank.
Nu nog digitaliseren. Maar hoe ??
Nieuwe motor derin ? Zo ja dewelke ?Print plaatje laten ontwerpen ? welke decoder ?
oefffffffff mannen werk .. werk ik voel het aan mijne groeten teen.
Maar als het inderdaad een Dacker is, is het wel dat waard toch
Of zijn er andere wegen. Ik rij wel DCC ??

[;)][;)]


@ Luc, hoe kan je verklaren dat het lettertype gelijk is aan die van Roco ? In het zelfde fabriek gemaakt, mallen van hetzelfde type ? Dat is de reden voor mijn besluit maar blijkbaar heb ik een verkeerde conclusie getrokken ( roco). Begrijp je de stelling Luc. Als jij zegt dat Roco nooit zulke loc heeft uitgebracht.
Begrijp het niet goed.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

Dis is volgens mij inderdaad een omgebouwd Liliput door Dackar.

Zo van foto's te zien is het enige probleem om deze loc te digitaliseren, het elektrisch isoleren van de motor en chassis. Een krimpkous of isolerend buisje over de veer naar de voorste koolborstel, zoals toegepast bij de achterste koolborstel. De motoraansluiting van de decoder rechtstreeks solderen op de koperen lipjes van de koolborstels. De rest is optioneel (led-verlichting, maximalisren van stroomopnamen door alle wielen van loc en tender te betrekken, ...)

Meet vooraf wel eens de maximale stroomopname bij een belaste motor (trein met lange sleep bergop). Die oudere motoren waren soms wel vrij gulzig.

Maar nogmaals, dat is allemaal afgaand op wat ik zie op de foto's.
(en gooi ook meteen echte kolen in de tender, dat maakt een groot verschil in perceptie)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door argilla

Nu nog digitaliseren. Maar hoe ??
De borstels van de motor worden aangedrukt door de haarspeld bovenop. E?n kant van de haarspeld is ge?soleerd met een kousje, de andere kant ligt direct tegen de borstelveer en maakt zo contact met het locframe. E?n kant van de stroomafname loopt ongetwijfeld ook via het locframe (onge?soleerde wielen). Die verbinding moet je verbreken, en dat gaat heel envoudig door over die poot van de haarspeld ook een isolatiekous te schuiven.

En verder is het een kwestie van decoder aansluiten. Rood aan de stroomafname van de ge?soleerde wielen, zwart aan het locframe, oranje en grijs aan de koolborstels.

Dan moet je nog een plaatsje vinden voor de decoder. Handigst lijkt me direct voor de motor. Daarvoor zou je een stuk uit het ballastgewicht moeten zagen/vijlen.

doomslu

Even geGoogled: Liliput was an Austrian manufacturer of model railroad equipment founded shortly after World War II.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Johnnytrein

Ik moet het Dacker idee tegen spreken de door Dacker in 1986/87 uitgebrachte reeks 64 heeft veel meer messing onderdelen.Een Liliput zal het eerder zijn.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

pabe

Toch zeker even de rijeigenschappen met deze motor goed uittesten.  Ikzelf heb niet zo'n goede ervaringen met deze oude Liliput motoren...

groetjes,  Paul

Peter

citaat:
Ik moet het Dacker idee tegen spreken de door Dacker in 1986/87 uitgebrachte reeks 64 heeft veel meer messing onderdelen.Een Liliput zal het eerder zijn.


Dat weet ik zo nog niet.
Dacker heeft verschillende modellen uitgebracht, en niet alle hadden die koperen extra's gemonteerd.
Wat er ook van zij: of het nu Dacker of Liliput is: het is altijd een Liliput lok.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Alles hangt een beetje af van hoe ver je wil gaan.
Als je gaat voor digitaal met geluid zou ik de hele boel in de tender plaatsen: Veel plaats en prima "geluidbox". Is er ook verlichting in die loc? Wil je uitbreiden naar complete voor- en achterseinen?
Voor zover ik kan zien denk ik dat de loc zorgt voor de eene pool, en de tender voor de  andere; vandaar die draad.
Als je nog eens foto's van de rest van de loc en tender (zonder kap) kan plaatsen?
Ik heb toevallig net een gelijkaardig project klaar. Aan een aantal verbindingsdraden tussen loc en tender zal je niet ontkomen.
Je kan kiezen tussen een lintkabel of losse draadjes. En dan tussen een vaste verbinding of een stekker.
Ik zou beginnen met de hierboven gesugereerde isolatie, en dan goed nakijken hoe je de stroomafname kan verbeteren, bijvoorbeeld met extra sleepcontacten.
Nog een na-ijlerje:
Die tip over het nakijken van het rijgedrag zou ik ook niet in de wind slaan. Die flenzen lijken me e-n-o-r-m. Met een decoder kan je zelfs een hele "tamme" motor flink de baas, maar een goed begin is alles. Het lijkt me ook dat er een enkelvoudige wormaandrijvig gebruikt is: niet bevorderlijk voor de beste rijeigenschappen.