Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

modelspoor verdelen in blokken

Gestart door GTTtommy, 13 maart 2012, 16:48:38 PM

GTTtommy

hallo,
ik heb mijn spoorbaan liggen, nu wil ik ze in blokken verdelen,
hoe kan ik dit het best doen?
de meeste wissels zijn digitaal
enkel mijn rangeergebied(je) niet
meer info: M?rklin C-rails,
ik heb een station, en 3 van de 4 sporen moeten dubbelsporig kunnen gebruikt worden,
ik teken zo meteen mijn sporenplan uit
IMGhttp://i42.tinypic.com/dhbyah.jpg/IMG
de rood gekleurde zijn sporen ondergronds (hellingen incl)

edit: afbeelding toegevoegt
mvgr

Gerolf

#1
Het verdelen in blokken hangt af van je (waarschijnlijk) maximale treinlengte.
Ik vermoed dat je wil verdelen in blokken om via koploper (of zo) treinen te detecteren en veilig te laten rijden.
Mij lijkt het dat je in het rode gedeelte twee blokken per rijrichting kan maken, en in je grijze station nog eens vier.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#2
Een paar vuistregels om een sporenplan in blokken te verdelen:

- blokken liggen steeds tussen wissels, en wissels maken nooit deel uit van een blok. Een ligt nooit een wissel in een blok.
- een blok moet minstens zo lang zijn als de langste trein dat je zal gebruiken (uitzonderingen zijn mogelijk, maar moeten uitzonderingen blijven)

Concreet, in jouw geval, elke perronspoor is 1 blok, elk opstelspoor is 1 blok, en het rode deel kan je waarschijnlijk opsplitsen in 3 blokken per rijrichting (moet je maar eens uitmeten of jhet er 3 kunnen worden)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

#3
citaat:
Geplaatst door Michiel

...en wissels maken nooit deel uit van een blok.
Nooit is nogal sterk uitgedrukt.
Bij de meeste besturingsprogramma's voor modelspoorbanen is dat waar, daar worden wissels zelden in de blokken opgenomen.
Maar in het grootbedrijf maken wissels altijd deel uit van een blok. Anders zou een trein die op een wisselstraat stilstaat zomaar uit de detectie verdwijnen.

Gerolf

#4
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
citaat:
Geplaatst door Michiel
...en wissels maken nooit deel uit van een blok.
Nooit is nogal sterk uitgedrukt.
Bij de meeste besturingsprogramma's voor modelspoorbanen is dat waar, daar worden wissels zelden in de blokken opgenomen.
Maar in het grootbedrijf maken wissels altijd deel uit van een blok. Anders zou een trein die op een wisselstraat stilstaat zomaar uit de detectie verdwijnen.
Er is een verschil tussen een blok waar een trein ook voor een sein kan stoppen, of een blok waar er alleen maar rollend materieel gedetecteerd wordt. Die laatste kunnen vrij kort zijn (een deel van een wisselstraat bvb)
De juiste vakjargon-uitdrukking ken ik niet. Secties? Stopsecties? ... ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#5
Betreffende wissels en blokken: mijn uitgangspunt was natuurlijk het sporenplan van Tommy en in functie van een besturingssofware, en niet de grootspoorsituatie. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#6
Begrijp ik, Michiel.
Maar het is (ook in model en op Tom's sporenplan) wel zo dat - bij automatisch treinverkeer - overal moet gedetecteerd worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

#7
citaat:
Geplaatst door Gerolf

- overal moet gedetecteerd worden.
Dat hoeft niet perse. In model zijn de veiligheidseisen minder scherp. Daarom wordt bij de meeste besturingsprogramma's het detecteren van wissels achterwege gelaten. Meestal wordt volstaan met het detecteren van het voorop lopende voertuig. Het programma onthoudt waar de trein het laatst is gedetecteerd, en weet wat het eerstvolgende detectiepunt is. Dat is voor een modelspoorbaan voldoende.
Maar zoals gezegd, in het grootbedrijf wordt alles gedetecteerd. Vandaar dat ik bezwaar maakte tegen de term nooit.[;)]

Gerolf

#8
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
In model zijn de veiligheidseisen minder scherp. Daarom wordt bij de meeste besturingsprogramma's het detecteren van wissels achterwege gelaten. (...) Het programma onthoudt waar de trein het laatst is gedetecteerd, en weet wat het eerstvolgende detectiepunt is. Dat is voor een modelspoorbaan voldoende.
Dat lijkt me niet zo veilig. Stel dat bij een stroompanne een losse loc of wagen op een wissel staat - bij heropstarten van je systeem wordt die niet gedetecteerd...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

#9
Dat is zo, maar een losse wagen die geen stroom afneemt wordt ook niet gezien, ook al staat hij op een gedetecteerd spoor.
Bij Koploper wordt die keuze gemaakt, en bij veel andere besturingsprogramma's ook. Verloren wagens worden niet gezien.

eve

#10
1. Overal moet gedecteerd worden ! Ook op wissels : die liggen in blokken waar de trein niet voor een sein komt te staan (niet-stop-blokken)

2. Elke as moet gedetecteerd worden.

Al de rest zijn "trukken van luie Charel" en zorgen eerder vroeg dan laat voor problemen.

Erik

Michiel

#11
Binnen de context  van een gemiddeld besturingssysteem, zullen wissels nooit in een blok liggen, en zullen wisselcomplexen nooit een blok vormen.

Men kan wissels en/of wisselcomplexen wel een extra bezetmelding geven en deze extra informatie doorgeven aan het besturingssysteem. Deze kan dan bepaalde logische of actieve handelingen doorvoeren op deze extra informatie. Maar het grote nadeel hiermee is dan wel dat het aantal simultane rijwegen over 1 wisselcomplex drastisch wordt herleid tot een enkelvoud.

Ik stel toch voor om te beginnen met de basis en alles tussen de wissels te verdelen in blokken, en wissels buiten het bloksysteem houden. Later kan er dan eventueel uitgebreid worden. Ik zou niet te paranoia zijn tov geloste wagons, net op een wisselstraat. Het gebeurt, maar toch niet erg dikwijls. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

#12
Allemaggies, hoe vaak hebben wij deze wijsheden nu al gedeeld?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

GTTtommy

#13
zo is men baantje echt opgebouwd,
ik heb het al wat in blokken verdeeld,
ik weet dat onderaan de wissels mee in een blok staan, maar deze worden normaal nooit gebruikt, deze staan enkel voor de sier eigenlijk,
ik heb al begrepen dat er verschillende soorten seinen zijn,
je hebt er blijkbaar die :
-een rijgedeelte hebben,
-en een remgedeelte
-en een noodstopgedeelte,

en je hebt er met:
- een rijgedeelte
- en een (nood-)stop gedeelte ofzo
zoals ik hieruit begrijp zet deze sein gewoon het (nood-)stop gedeelte spanningsloos, en valt de loc direct stil

en bij de andere seinen heb je een remgedeelte? hierbij word de loc rustig tot stilstand gebracht en als hij toch iets te ver rijd komt hij op het noodstop stuk?




mvgr