Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

reactie bouwtechnieken finesscales

Gestart door erik de noorman, 13 maart 2012, 13:26:20 PM

erik de noorman

Kan zijn Erik, maar buiten de mededeling "ik gebruik huis, tuin en keuken materiaal " om uw fantastische creaties te verwezenlijken heb ik nog nergens enige techniek gezien hoe we dit zelf kunnen verwerken.
2 jaar geleden zou eventueel in Mechelen een demo zijn. Jammer maar helaas niets meer van gehoord. Op de vraag of ik dan eventueel eens bij u thuis kon komen piepen is nooit antwoord gekomen.
Onlangs heeft u in het draadje ivm die kolenbrug uitgelegd hoe u de alu profielen maakt. Wel ik heb het onlangs ook op messing toegepast en dat werkt super.

Wat de bedoeling is van deze post is NIET om met de vinger te wijzen, verre van.
Het is knap finescale, de resultaten a la Erik, Dirk, enz... tarten elke verbeelding. Men laat het resultaat zien, maar hoe men ertoe komt is dan een hamvraag voor velen.

En daar knelt het schoentje op allerlei manieren.
Om gedetailleerd een project uit te leggen kost veel tijd en dat is nu net wat een dag te kort heeft zoals Dirk reeds aangaf.
Ik heb al vele technieken die Dirk toepast gebruikt en streef ook een zo goed mogelijke weergave na, maar niet ten koste van.
Het dient een passie te blijven, een obsessie is een brug te ver voor mij.


Ik wil hier toch even reageren en om het draadje finescales niet te bezoedelen heb ik het hier geplaatst.

Voor alle duidelijkheid ik voel me zeker niet met de vinger gewezen en begrijp de kritische noot wel.

Het probleem is: de technieken op zich zijn niet zo moeilijk uit te voeren maar het is niet altijd even makkelijk om het klaar en duidelijk uit te leggen omdat er stap voor stap een voorbeeld zou moeten geplaatst worden. Niet tegenstaande reageer ik soms wel op een draadje hoe ik sommige dingen aanpak of oplos (bv: hoe maak je een rookkastdeur bolvormig :type 1/ cementmuur :gebouw van een cent / julietle enz ) en wordt het ofwel genegeerd of wordt het in twijfel getrokken.
Het belangrijkste is gezond boerenverstand: het probleem dat Dirky aanhaalt om doorbuigende oude daken te maken. Je neemt een dakplaat van Auhagen met dakpannenmotief. Je knipt een stuk aluminiumplaat uit en legt dit op de plaat van Auhagen. Je duwt met een kraspen over het aluminiumplaatje en dit neemt het motief van de moederplaat over. De kopie in aluminium kan je makkelijk bewerken zoals laten doorbuigen of een lichte golfbeweging geven. Om een rij dakpannen scheef te leggen verplaats je het aluminiumplaatje een beetje voor je met de kraspen er over gaat, daarna leg je de plaat terug op zijn plaats. Resultaat een dakpartij met rijen rechte pannen en een of meerdere met een rij pannen die scheef liggen.

IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/gebvouw%20van%20een%20cent/HPIM2491.jpg/IMG

Ik kan blijven voorbeelden geven waar ik uitleg hoe ik dingen oplos met huis en tuin materiaal.
De gebruikte technieken zijn meestal ook dezelfde technieken die worden toegepast in het grootbedrijf maar vertaalt naar een kleinere schaal. Om iets bolvormig te maken heb ik geen zware pers nodig, de bolle achterkant van een balpen en een beetje druk volstaan.

Wat de demo betreft: ik had geschreven ik zou (en niet ik zal)eens een demo geven. Er is ook geen reactie gekomen van MSM of dit kan. Maar de belangrijkste reden was: ik had toen nog mijn restaurant en ik kon en kan me nog steeds niet altijd vrij maken tijdens het weekend.

Iedereen is bij mij welkom om wat meer uitleg of een demo vanaf ik weer een eigen hobbyruimte heb. Mijn treinzolder is al 4 jaar verdwenen en is omgebouwd tot een loft waar ik nu woon. Verder zit ik al 4 jaar in verbouwingstoestanden (appartementen met woonerf)en is er zeer weinig ruimte en tijd voor de hobby en mensen te ontvangen.
Vanaf augustus hoop ik terug mijn eigen ruimte te hebben en is iedereen welkom na een seintje.
Een goede raad probeer en durf eens iets uit te proberen. Verder kijk eens naar een programma zoals biker bild off,  American hotrod en how is it made op Nat. Geografic. Kijk ook eens naar mijn handtekening.

Erik.


ToThePoint

#1
Erik ik ben blij dat u een tipje van de sluier oplicht.
U heeft inderdaad zou geschreven ipv zal, wat ik nog weet is dat het niet zeker was, maar het had eventueel gekunnen. Soit niets erg hoor Erik, jammer maar helaas.
Eveneens kan ik (kunnen we) niet uw leven bepalen en kan enkel begrip opbrengen voor uw situatie, maar de dingen die u maakt zijn niet met woorden te beschrijven en dat door enkel een meeneemchineesalubakje.
De manier om dakpannen over te zetten op de alu is inderdaad met huis tuin en/of keuken materiaal, o zo simpel maar ge moet er maar opkomen.
Dat staat weer met stip genoteerd om ooit eens toe te passen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

erik de noorman

#2
Wat ook zou helpen indien er meer gerichte vragen zouden gesteld worden.
Voor mij zijn sommige dingen zo logisch dat ik er niet altijd bij stil sta dat het soms moeilijker is te begrijpen dan ik denk.
Van de meeste dingen heb ik wel ergens foto's van genomen. De kwaliteit van de foto's is niet altijd wat ze moet zijn.

Erik.

loebaske

#3
[:D][:D] de kwaliteit van de foto is nie altijd goed, maar de realisatie van je doen is meer dan goed en we leren veel van je [:)][:)]