Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

draden onder treintafel

Gestart door ERVIN, 24 november 2005, 17:01:48 PM

ERVIN

Ik heb om de 3 meter mijn sporen voorzien van kabels om zo weinig mogelijk stroomverlies te hebben,nu wil ik deze kabels gaan solderen aan kabels die ik onder mijn treintafel ga bevestigen,mijn vraag is nu hoe kan ik die kabels het beste vastmaken onder de treintafel,ik heb bij mijn vorige baan gebruik gemaakt van klemmen met nageltjes,maar ik zou graag iets minder hard moeten hameren,bestaat er geen systeem om in het hout te vijzen en die kabels er dan in te klikken,of hebben jullie nog andere oplossingen?

Peter

Ervin,
er bestaan zelfklevende kabelklips in verschillende maten.
Je kleeft ze onderaan op je baan, legt de kabel (s) er in, en duwt ze gewoon dicht. Normaal zijn deze te koop in iedere elektro-zaak waar men kabels e.d verkoopt.
Peter [:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

Ja kan ook de nageltjes vervangen door dunne vijsjes.Maar ik zou niet solderen aan de draden, ik gebruik lustersteentjes die ik los geknipt heb. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Ja kan ook de nageltjes vervangen door dunne vijsjes.Maar ik zou niet solderen aan de draden, ik gebruik lustersteentjes die ik los geknipt heb. Johnny

Hoi Johnny,als ik die lustersteentjes gebruik,heb ik dan geen verlies,het is anders wel een goed idee![;)]Zo hoef ik met mijn soldeerbout niet onder mijn treintafel te kruipen.

@ Peter,bedankt.

Koen

Hoi Ervin,

Er zijn verschillende mogelijkheden zoals je reeds gemerkt hebt. Ik maak gebruik van zelfklevende blokjes(Legrand 320 65) waar je colsonbandjes (bevestigingsstrips) kan doorsteken. Zo ligt uw kabel steeds vast, ongeacht de kabeldikte. Verder maak ik verbindingen aan de hand van Vicking klemmen (eveneens van Legrand). Dit heeft het voordeel dat je ze eenvoudig en ordelijk op een stuk DIN-rail kan monteren. Heb je nog een aantal draden die nadien bijkomen, klik je er gewoon een aantal klemmen bij en je kan verder. Het nadeel is echter de prijs. Deze klemmen zijn wel duurder dan een lusterklem. Alles heeft zijn voor- en nadelen.

Koen
Nooit te oud om te leren

Johnnytrein

@Ervin, geen idee ik gebruik reeds eeuwen inderdaad sedert de jaren 19** lusterklemmen zonder probleem . Johnny
groetjes Johnny

Havoc

Draden aan elkaar solderen, vastleggen met lijmpistool.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Johnnytrein

Amaai dan moet hij met twee toestelen onder zijn tafel rollen. Johnny
groetjes Johnny

Klaas Zondervan

Wat dacht je van schroefogen? Die draai je in de onderkant van de tafel en daar rijg je dan de draden door.
In het Vlaams heten die dingen oogvijzen, als ik goed ben ge?nformeerd.

n/a

citaat:
Geplaatst door ERVIN

citaat:

Hoi Johnny,als ik die lustersteentjes gebruik,heb ik dan geen verlies,het is anders wel een goed idee![;)]Zo hoef ik met mijn soldeerbout niet onder mijn treintafel te kruipen.

@ Peter,bedankt.

Hallo
Gebruik ook de lustersteentjes,en ondervind na opmeting geen enkel stroomverlies
Spoorse Groetjes
Locorail

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Locorail

citaat:
Geplaatst door ERVIN

citaat:

@ Peter,bedankt.

Hallo
Gebruik ook de lustersteentjes,en ondervind na opmeting geen enkel stroomverlies
Spoorse Groetjes
Locorail

Bedankt mannen.[;)]

Steven86

Je kan ook zo'n nylon kabelbindertjes die je bij de doe het zelf vindt met een nietjespistool tegen de onderkant nieten en dan de kabels er mee toebinden.

Kleine kabels niet ik gewoon met het nietpistool vast. ik gebruik een nietpistool dat instelbaar is, zodat de nietjes niet door de kabel heengaan...

dingske

Ik gebruik om de kabels met elkaar te verbinden Draadstrippende connectoren van "Scotchlock" - 3 M. Deze vind je zowat in elke doehetzelfzaak. Je hebt ze voor kabeldiameters van 0,75 tot 1,5 mm.

Ik wil groot zijn in iets kleins.