De Noch Grasmaster

Gestart door ysbeer, 08 maart 2012, 13:40:35 PM

ysbeer

Omdat hij in de aanbieding was heb ik 14 dagen terug van Noch de grasmaster gekocht.

De eerste proeven viel wat tegen,zeker 50 procent van het gras stond niet rechtop.
Andere lijm.gras vochtig maken,hielp wel, maar echt Hoera was het toch niet.
Ik heb toen op het landschap (weide) aluminiumfolie geplakt en daar lijm op.
Werkt al een stuk beter maar het kan nog beter dacht ik.
Het verwonderde mij dat de plaat voor de spanning (25 kV ongeveer)zo diep in de pot zat.
Om een groot statisch veld op te bouwen is een kleinere afstand beter.
Ik heb aan de schroef aan de binnenzijde van de pot (midden onder M3)een draad gemaakt en die verbonden met de zeef op de voorkant (metaal).
En zie het gras staat als een muur recht op
De zeef onder spanning werkt dus beter,maar dat schijnt niet mogen in duitsland (elders????)voor de schok die je kunt krijgen (hart)
Wie dit ook doet 5 min van de zeef afblijven}:)

Maar het resultaat is prima
Ik ga ook nog eens strooien op aluminumfolie
wim

PietB

Hoi Wim, ik wil ook zo'n ding aanschaffen.
Heb je niet een plaatje(foto) waar het een en ander van je modificatie duidelijk op wordt.

grt Pieter

ysbeer

Fotos heb ik niet (nog niet) .
Het fototoestel weigert op dit moment mee te werken (accu)

Met woorden
De grass master bestaat uit een ouderwetse zaklantaarn .
Op de plaats van het lampje zit een plastic pot.
Die zit vast aan de rest met een schroef (m3).
Onder in de pot zit een metalen schijf die door die schroef mechanisch en electrisch met de rest is verbonden.
Draai de moer met een dopsleutel van het boutje in de pot
Soldeer een soepele draad aan een soldeerlip (3mm).
Soldeerlip op het boutje .
Moer er weer op ,en vast draaien.
Het draadje (van de soldeerlip) met wat ruimte (langere draad)aan de zeef met de kleinste opening vast maken.
Gewoon stevig aan het gaas binden(wel blank maken die draad).
Zorg voor goed electrisch contact.

Gras vezels in de pot.
Lijm op de plank (niet te dik)
Snoer met klem via een spijker of iets dergelijks in de lijm
en strooien op een a twee cm boven de lijm

succes

wim

Martin Welberg

Heb er zelf een 9V voeding aangebouwd, dat ding slurpt batterijen, werkt ie al een stuk beter. Vraag me af of je 'm op kunt krikken naar 12V [?]
Meestal spray ik ook een beetje vocht in het rond, helpt ook wat..

jacques timmermans

Wim,

tot deze conclusie ben ik enkele jaren geleden vlak na het op de markt komen van de grasmaster gekomen en heb toen het apparaat, zoals je hier beschrijft, gemodificeerd.
Het verschil was opzienbarend!

Soms kan de massa aansluiting ook wel eens voor problemen zorgen. Dit kan je vermijden door in plaats van een enkele massa aansluiting, de massa (groen/gele draad dmv. een ringvormige geleider, die op meerdere punten met de massa contact maakt, oplossen.

Milocomarty,

Ik denk wanneer je de grasmaster 12 Volt aan de schenen legt, geen kwalijke gevolgen voor het apparaat ontstaan; meestal zijn zulke apparaten met een grote veiligheidsmarge uitgerust; je kunt eveneens een oude afgedankte gelijkstroom rijtransformator gebruiken waarmee je de uitgangs (rij)spanning traploos kunt regelen.

Door omstandigheden heb ik de Flockstar van Heki geopend en vastgesteld, dat de ingangsspanning aan twee in serie geschakelde 12 Volt uitgangen van twee 220/12 Volt transformatortjes is aangesloten. De hoogspanningsgenerator werkt volgens het cascadeprincipe en kan dus maar zeer weinig vermogen leveren. Daarbij zijn er nog drie weerstanden in serie met de hoogspanningsuitgang geschakeld, die in geval van kortsluiting de uitgangsstroom tot een "veilige" waarde beperken en tevens het apparaat tegen overbelasting beschermen.

Echter valt in de gebruiksaanwijzing te lezen, dat de aangelegde voedingsspanning de 22 Volt wisselspanning niet mag overschrijden, dit terwijl de maximale aansluitspanning van de twee in serie geschakelde 12 Volt uitgangen gerust 24 Volt mag bedragen. Dit heeft waarschijnlijk met de veiligheid te maken.

Jacques Timmermans

ysbeer

Ik heb het massa contact aan een alufolie gelegd die ik dus eerst op de tafel plak.
Iets meer werk maar het loont wel.
Alufolie even zwart spuiten met spuitbus kan maar is bij een dicht grasveld niet nodig
wim

Peter

Gebruik ook de Grasmaster van Noch, en die werkt toch zonder al deze aanpassingen zeer goed. Je moet er alleen voor zorgen een goede vochtige ondergrond te hebben (desnoods met een fijne plantenspuit of parfumspuit het wat extra benevelen met water) en de Grasmaster er niet te ver verwijdert van te houden (een cm. of twee)
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Ik hoorde op Ontraxs de tip om behangerslijm te gebruiken om grasvezels te bevestigen: dit is heel goedkoop (De tip kwam van een Nederlander [:D]) en het geleidt ook heel goed de elektriciteit. Die man beweerde dat hij met z'n grasmaster makkelijk grote oppervlakten kon doen. Voor het kleinere werk gebruikte hij ook zo'n zeefje met vliegenmeppervoeding hoor!

Hopelijk ben je er wat mee.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ysbeer

Je gelooft het niet,ik dacht dat van morgen ook (aanmaken met water en dat geleidt)
Heb het meteen geprobeerd.
Resultaat
1= bij mij de aluminium folie 30X40 in een keer met gras
2= bij mij behanglijm 10x15 in een keer
3= bij mij houtlijm 10x10
4= haarspray (strong)20x20.Maar het zit niet echt goed vast
5= papier lijm (wit) goed en goedkoop.

wim