Bizar: NMBS wil moderne locomotieven kwijt

Gestart door tufken, 24 februari 2012, 07:16:58 AM

tufken

Bron:  Het Nieuwsblad  (24/02/2012)

Op een moment dat het door verouderd materieel treinpannes regent, voert de NMBS een bizarre strijd met cargomaatschappij NMBS-Logistics. Beide maatschappijen willen af van een twintigtal moderne locomotieven. Die zijn nochtans in goede staat. 'G?nant', zeggen bronnen binnen de NMBS.
Het was met frisse tegenzin dat de NMBS in februari vorig jaar tweehonderd locomotieven overhevelde naar goederentak NMBS-Logistics. De cargomaatschappij ging als priv?bedrijf een doorstart maken en kreeg de machines als kapitaalinjectie. Vooral de overdracht van zestig jonge en moderne T13-locomotieven deed pijn. Zij zijn amper 12 ? 15 jaar oud, terwijl het voertuigenpark van de NMBS gemiddeld dertig jaar oud is en zo vaak te kampen heeft met pannes dat het de belangrijkste oorzaak van vertragingen is.

Willen of niet, de overdracht ging door. Verdeeld over verschillende maanden kreeg NMBS-Logistics de locomotieven cadeau. Maar nu het tijd is om de laatste schijven met in totaal 15 ? 25 locomotieven over te dragen, is het de cargomaatschappij die aan de noodrem trekt. Als gevolg van de crisis heeft het bedrijf te weinig werk om alle locomotieven in te zetten. Het vroeg de NMBS dan ook de overheveling van de laatste T13's te annuleren om geen onderhoud te moeten betalen.

3,5 miljoen per stuk

Goed nieuws, zou u denken, want zo krijgt de spoorwegmaatschappij de kans haar reizigerstreinen weer door jonge locomotieven te laten trekken. Niets daarvan: de NMBS zei nee. 'Afspraak is afspraak', zeggen bronnen binnen de NMBS. De spoorwegmaatschappij zet nu volop in op een nieuw type van locomotief, de T18. 'We streven naar een zo homogeen mogelijk krachtvoertuigenpark', is het enige dat de NMBS officieel kwijt wil. Wellicht om niet te veel verschillende wisselstukken te moeten stockeren.

Twee opties blijven over. Ofwel neemt NMBS-Logistics de locomotieven - met een oorspronkelijke aankoopprijs van 3,5 miljoen euro per stuk - toch aan, maar dan is de kans groot dat die in de garage stof vergaren. Ofwel worden de T13's te koop gezet. 'G?nant', zeggen bronnen binnen de spoorwegengroep. 'Zeker omdat de stiptheid zo slecht scoort door treinpannes met verouderd materieel.'

Het dossier ligt zo gevoelig dat de raad van bestuur van de NMBS het punt van de agenda schrapte.

Bij NMBS-Logistics willen ze niet veel kwijt over de plannen. 'We willen onze vloot zo effici?nt mogelijk gebruiken, want een locomotief kost verschrikkelijk veel geld', zegt woordvoerster Veerle Van Mierlo. 'Op welke manier we dat gaan doen, is nog niet duidelijk. Als priv?bedrijf moeten we dat ook niet aan uw neus hangen. Dat de locomotieven met belastinggeld gekocht zijn? We doen er alles aan om dat optimaal te besteden, vandaar de rationalisering. Maar er staat bij geen enkele locomotief een bordje te koop.'


imghttp://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2012/02/23/a11-trein-vvNB.jpg.h170.jpg/img
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Gerolf

#1
Straf verhaal [:0]
citaat:
Wellicht om niet te veel verschillende wisselstukken te moeten stockeren.

Dit vind ik vreemd - als die 13'en bij Logistics zitten, en de 18 bij de NMBS zelf... worden die dan op verschillende plaatsen onderhouden? Heeft "Logistics" dan eigen tractiewerkplaatsen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#2
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Straf verhaal [:0]
citaat:
Wellicht om niet te veel verschillende wisselstukken te moeten stockeren.

Dit vind ik vreemd - als die 13'en bij Logistics zitten, en de 18 bij de NMBS zelf... worden die dan op verschillende plaatsen onderhouden? Heeft "Logistics" dan eigen tractiewerkplaatsen?



Ze zullen ergens een tentje opgeslagen hebben zoals de manne van belgacom dat doen als ze een putteke graven.
Ik vind het nogal een gefoeffel met belastingsgeld.
Wij krijgen nieks cadeau.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Brunel

#3
Wie heeft eigenlijk de aandelen van dat 'priv? bedrijf'?

TimT

#4
Waarom gaan ze eigenlijk naar de Logistics en bijvoorbeeld geen 21 of 27(de 27 moet toch genoeg motorvermogen hebben )

Vind het toch wel spijtig dat deze 13 niet meer personenwagons trekken :( vond het een mooi zicht :p
Ze zijn samen met de 77 mijn favoriete loc op mijn baan :D
Groeten Tim

argilla

#5
Als dit artikel klopt , dan is het wel een heel straf !
En het is al langer bekent dat de "logica" binnen de NMBS groep vaak zoek is.
Wat veel ergerlijker is , is dat hier gespeeld wordt met het belasting-geld van de burger, dit terwijl de begroting diep in het rood gaat en vele jaren belasting-geld is gebruikt om de NMBS draaiende te houden !
Begrijpe wie begrijpen kan [xx(]


Goede reactie van Tufken. Bedankt voor het melden.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

just4fun

#6
Het is inderdaad verbasingwekkend, maar ...
Zijn die T18 allemaal reeds besteld?
Indien dat zo is en de NMBS zijn T13'nen niet meer aan Logistics kan geven, kunnen ze dus de bestelling T18'nen annuleren.
Maar een bestelling annuleren kost ook geld, dus is het voor NMBS misschien goedkoper om niet te annuleren (en het gemaakte contract tussen NMBS en Logistics na te komen).
Critiek op het beleid: akkoord, maar let wel dat het Logistics (blijkbaar een priv?bedrijf, inderdaad wie zijn dan die aandeelhouders?) is die de afspraken niet nakomt.
Dat maak ik uit het artikel ten minste op.
Paul

Kautenbach

#7
ik weet wel dat de vergelijkbare locs in luxemburg nogal storingsgevoelig waren toen ze net in dienst waren, zou dat wellicht meespelen, of zijn er andere redenen?

het klinkt wel heel erg van: zet de nieuwe fiets maar in de schuur, want ik wil NU nog een nieuwere!

groet, wim

the_gold

#8
Ik begrijp dit niet...
Vroeger bolde hier 20,22,23,25,25.5,26...zelf 27's met goederen
Om nog maar te zwijgen van de dieseltractie!
En nu hebben ze al een teveel met 60 locs reeks 13 als ik het goed lees?[}:)] Dan is dat ook maar hun eigen domme schuld door een verkeerde werking van heel da boelke...

Met de schrapping van de reeks 23/26 en eventueel 20 moeten ze toch perfect kunnen werken met 60 locs, die hebben toch ook onderhoud nodig.


n/a

#9
Wat het teveel aan type 13 betreft, vraag ik me af of de oplossing niet is de huur ven type 28 te beeindigen ? Of zijn deze Traxxen beter dan de 13 ?

rgp

#10
Dag,

Inderdaad een bizar gevel, althans op het eerste zicht.

Logistics heeft geen eigen werkplaatsen en laat die lokomotieven onderhouden bij de NMBS, maar de NMBS stuurt wel een factuur per lokomotief.  Niet gebruikte lokomotieven moeten ook onderhouden worden en zouden een zuivere verliespost betekenen en de overleving van Logistics hypothekeren.  Het is dus logisch dat Logistics probeert om geen onnodige kosten te hebben.

Gefoeffel met belastingsgeld: de goederenpoot van de spoorwegen moet zelfbedruipend zijn van Europa.  Om de transparantie te garanderen heeft men oa B-Cargo ondergebracht in een prive-bedrijf en het startkapitaal bestond oa uit die lokomotieven.  Is dat goed: het had slechter gekund door bv niets te doen en de goederenpoot gewoon niet meer uit te voeren: dan bleef men wel zitten met die lokomotieven en overtollig benoemd personeel.  En wat betreft: "we krijgen niets cadeau" dat is ook maar een verouderd cliche (moest de wet op de privacy niet bestaan, er zouden nogal wat Jan met de pet opduiken die naast de pot pissen !)

27/21 ipv 13: de deal ging over de 13en en niet over de 21/27.  Quid met de automatische koppeling voor de M6, allemaal ombouwen, quid met de trek/duw installatie met M4 ?

Belastingsgeld om de NMBS draaiende te houden: van mij mag (ik werk bij de NMBS) de kraan direkt dicht op voorwaarde dat iedereen dat de werkelijke prijs betaald van zijn rit !  Dan wordt er gesmeekt om opnieuw te mogen subsidieren !  Trouwens wacht mar tot het vierde spoorwegpakket zijn inrede zal doen (liberalisering van het reizigersverkeer)

Schrapping van reeksen: idd de 23/26/20 gaan er uit en dan nog zijn 60 loks uit de serie 13 teveel, omdat er veel minder treinen zijn (ik heb niet gezegd minder tonnage) en er prive operators zijn bijgekomen.

Traxx versus 13: niet vergeten 13 zijn slechts twee spanningsloks en hun betrouwbaarheid is inderdaad iets minder dan een 28.

Conclusie: het is de economische recessie die de oorzaak is van het teveel aan lokomotieven.  Het aantal treinen (marktaandeel) is fel gekrompen.
Mogelijke remedie: een aantal loks in "park" zetten (enkel goed voor korte tijd) om in te kunnen zetten bij een aanzwengeling van de economie (goederentransport) of bij inzet van meer personentreinen (na uitbreiding net)

Roland

B-Cargo

#11
Momenteel rijden 27 locs reeks 13 voor Sibelit (in dezelfde omloop met locs reeks 30), er worden een 9-tal locs door B-Logistics ingezet en nog enkele doen nog steeds dienst in het reizigersverkeer.
Als de 12'en definitief worden afgevoerd denk ik dat er toch wat diensten moeten gereden worden. Nu ja, de 29'en hebben ook nog maar 3 grafieklijnen op een effectief van 5 locs.. ik begrijp de redenering soms niet goed.. de 20'ers zijn echt op en zijn dringend aan aflos toe! deze dienst zullen toch ook moeten gereden worden? ik ben benieuwd naar het vervolg van dit 'overtollige' locs verhaal en zal het op de voet opvolgen! [:)]

boke

#12
citaat:
Geplaatst door rgp


Conclusie: het is de economische recessie die de oorzaak is van het teveel aan lokomotieven.  Het aantal treinen (marktaandeel) is fel gekrompen.
Mogelijke remedie: een aantal loks in "park" zetten (enkel goed voor korte tijd) om in te kunnen zetten bij een aanzwengeling van de economie (goederentransport) of bij inzet van meer personentreinen (na uitbreiding net)

Roland



Als ik daarstraks dit draadje las, vroeg ik me af of er nu niemand zou zijn die de link zou leggen met de economische situatie waarin we ons bevinden! De 10de reactie is pas een reactie waar de waarheid gezegd wordt. Zitten die modelbouwers nu zo ver weg in hun miniatuurwereldje dat ze blind zijn voor wat er in de echte wereld gebeurd? [8D]

Groeten,

Boke

C.B.

#13
HLE 20 , 21 , en 27 zijn echt versleten .... als je ziet wat ze allemaal voor werden ingezet.
In het begin van mijn TB loopbaan nog 3800T treinen gereden met 2x T 27 of 27 met 21 ....


HLE 23 , 26 lawaaibak , blij dat ik ervan af ben ... is echt niet meer van deze tijd (kleine stuurpost bij de 23 - JH sturing -> ok , het bleef werken maar toch ... , verwarming langs achter , voorkant tocht dan weer ...)

Een T13 kan soms raar doen ... uitvallen van een motor is geen zeldzaamheid... en als het regent heb je dan veel plezier met het slippen ervan - alhoewel dit de laatste tijd wel wat beter afgeregeld is.

Voor mij blijft de TRAXX (HLE 28) het beste op dit moment om te rijden (ik spreek voor de goederen) ... daar is dan alleen de ETCS software weer niet stabiel genoeg , maar voor de rest een prima machien.
Ook het slippen is gratis aanwezig bij regen , maar met zand lukt dit iets beter dan bij een T13.
Groetjes.
Claudio.

Gerolf

#14
citaat:
Geplaatst door boke
... vroeg ik me af of er nu niemand zou zijn die de link zou leggen met de economische situatie waarin we ons bevinden! De 10de reactie is pas een reactie waar de waarheid gezegd wordt.
Waarom zouden we herhalen wat er al in de openingsbijdrage stond?
citaat:
Als gevolg van de crisis heeft het bedrijf te weinig werk om alle locomotieven in te zetten.
[;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw