Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Gelijkstroomrails

Gestart door maxim, 19 november 2005, 15:47:54 PM

maxim

Hallo iedereen,

ik ben van plan om over te stappen op gelijkstroom, hiervoor zal ik dus nieuwe rails moeten aanschaffen. Op het internet heb ik al op verschillende sites gezocht en er zijn 3 railfabrikanten die mij aanspreken (roco line (code83), Peco en Piko (A-gleis) en Peco).
Zouden mensen die een van deze soorten gebruiken eens de voor en nadelen van hun "railsoort" kunnen zeggen aub?, dit zou me vele helpen :).

O ja, ik ben voornamelijk van zin om te werken met flexirails. Dit allemaal zonder bedding.

Alvast bedankt!

Gerolf

Ik ben h??l tevreden van mijn Roco code 83 flexibels zonder bedding - ik maak er zelfs wissels van.
Nadelen? Ik zou het niet weten ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Ik werk met Piko A-gleis.
Voordelen : goedkoop en toch niet lelijk (slanke wissels), geschikt voor oude wielflenzen door het hoge profiel.
Nadeel : de vrij hoge rails zijn minder mooi en realistisch dan de laagprofiel-rails.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Ik gebruik de Roco Line code 83 zonder bedding en vind dit nog steeds de beste keuze. Ze zijn dan iets duurder dan de Piko rails, maar qua uitzicht, stroomdoorvoer, zijn ze in mijn ogen perfekt.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

FREMO e.V. - afd België

Uw vraag / een antwoord,  [:o)]

Voor gelijkstroom sporen kan je van alles gebruiken. [:I]

Echter dit hangt voledig af hoe je jou eigen treinbaan wil afwerken. [;)]

Speels, spoorder, kleine treinfreak, grote treinfreak, fanaat.

Speels, kan je Fleischmann gerust gebruiken. [8)]
Spoorder, kan je de nieuwe Piko A gebruiken.
Kleine treinfreak, kan je ROCO line code 83 gebruiken.
Grote treinfreak, kan je TILLING of Peco code 75 gebruiken.
Fanaat, kan je Micro engeneering code 70 / code 55 gebruiken en je sporen volledig zelf samenstellen en leggen. [^]

Hoop dat je dit iets bijgebracht heeft. [:D]

Mvg
Fremo e.V. - Afd België
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

ERVIN

Ik ga hier niet meer dan nodig is op zeggen;FLEISCHMANN speels??
NIET akkoord!![V]

n/a

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik ga hier niet meer dan nodig is op zeggen;FLEISCHMANN speels??
NIET akkoord!![V]



Smaken verschillen nu eenmaal, en dat is maar goed ook, anders was het helemaal een eenheidsworst.

Wim

doomslu

De Fleischmann-sporen ken ik niet.
Voor de rest vind ik de indeling door Fremo wel goed gevonden.
En we mogen inderdaad blij zijn dat we zo'n keuze hebben... [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Tom

De piko A sporen zijn gemakelijk en eenvoudig. Maar wie het profesioneel of ingewikelder wil zal best voor roco of peco kiezen. Nadeel wel is dat je met veel kleine stukjes zit
Tom

BD1701

Ik heb alvast gebruik gemaakt van de Piko A-sporen, voor mijn nieuwe baan, en ik moet zeggen ik ben er heel tevreden over. de rijkwaliteit en afwerking vind ik prima.
 

marimon

Ik gebruik Piko-A. Goed en fijn. Soms wel de indruk dat wanneer een loc z????r traag over een wissel rijdt dat hij zou durven haperen. M.a.w. een beetje schokkend zijn weg verder zet. Ligt waarschijnlijk aan het kunststof hartpunt.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Tom

Welke sporen denk je dat je zal gebruiken?
Tom

TrainTechnology

Persoonlijk blijf ik toch liever bij code 100 rails van Peco, daar loopt gegarandeerd alles goed op. Voor het fijne werk ook al met code 75 aan de slag geweest, een even groot plezier om te leggen maar veel locs en wagens rijden liever op de railschoenen dan op de spoorstaven. Niet echt gezellig, en ik ben niet van plan om meteen al die assen te vervangen en de wielen van de locs af te draaien.

Het hoogteverschil van de spoorstaaf tussen code 100 en code 83 valt nauwelijks op, tussen 100 en 75 wel, maar omwille van het rijgemak verkies ik toch de 100...

Als je met een legertje verbouwd M?rklinmateriaal wil blijven rijden, dan zou je het volgens mij best op code 100 houden, dat zijn net de machines waar ik nogal eens problemen mee ondervind (reeks 55, met de massa omgebouwd naar gelijkstroom inclusief het afdraaien van de wielen).

Mattias