Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Licht in de stoomperiode

Gestart door Huugooke, 16 februari 2012, 20:37:34 PM

Huugooke

Een vraag voor de historici.
Als ik het goede voor heb hadden de oude stomers als verlichting vooraan slechts ??n lantaren. Waren dit petroleumlampen? Hadden de Duitse oorlogscompensatie-locs elektrische verlichting? Waren er met vaste lampen, en werden die dan vervangen door petroleumlampen. Werd er ??n lamp verwijderd? De "kreigsloks" van na '45 (25,27...) reden die met twee lampen? En hoe zat het achteraan?

Gerolf

#1
Zoveel stomers, zoveel lampen denk ik.
Ik had ergens iets gelezen over "carbuur" als brandstof.
ps: Ik heb dit draadje verplaatst naar een meer geschikte rubriek [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

#2
Het is mij vooral te doen om het verbouwen van een Duitse naar een Belgische Type 27 met kondenstender. De paar foto's die ik ken zijn genomen van gerangeerde loc's, en daar is niet duidelijk of er nu verlichting vooraan is of niet.

janjozef

#3
De 27's zijn nooit verbouwd geweest, ze hebben zelfs nooit een groot onderhoud gehad. Buiten 1 rit naar Zwitserland, die ze nonstop hebben moeten uitvoeren, hebben ze in belgi? zo goed als niet gereden,.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dgrr57

#4
Qwa verlichting van stomers bestaat er een boek bij TSP : Histoire de la signalisation ferroviaire en Belgique. In Deel I worden (bijna) al uw vragen beantwoord (in het frans [;)])

Huugooke

#5
Bedankt forummers!
Even mijn Frans woordenboek opzoeken!