Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Styreen plooien (buigen)

Gestart door argilla, 02 februari 2012, 13:55:42 PM

argilla

Om een holle styreen te plooien ( het maken van fabrieksleidingen voor mijn cement fabriek) had ik graag deze styreen gebogen in een hoek van 90 en 60 en 45 ? graden.
Ik dacht van in de buis een ijzerdraadje te steken en dan met een haardroger te plooien.( systeem pechelbuis voor elektra met een veer te plooien)
Kan dit of zijn er nog andere methoden ? ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Een andere methode is de uitwendige buigveer.
Wordt wel voor koperen waterleidingbuis gebruikt, de veer zit niet in de buis, maar ligt er stak omheen.
Geen idee of dat met polystyreen ook lukt, maar is het proberen waard. B.v. met een balpenveertje.

PeterC

Zijn drinkrietjes geen oplossing?  Het bochtstuk kan alle bogen aan.

Die buigveren die Klaas bedoeld, zijn (waren?) er ook voor heel kleine koperen/messingbuisjes.
Ik heb nog ergens zo'n setje liggen en wil wel eens proberen of het lukt om daarmee styrene te plooien.
Groetjes, Peter


Huugooke

Een hele ouwe truc, eigenlijk een noodoplossing, was de buis vullen met zand. Dat plooit mee en de bocht houdt zijn volume. In hoeverre dat lukt met hele kleine buisjes....

railman56

ik heb voor mijn lantaarnpalen die gemaakt zijn uit zeer dunne messingbuisjes ook eerst een draadje doorheen gestoken, dan geplooid en draadje terug eruit getrokken. meestal lukt het wel maar je moet enkel een draadje vinden met de juiste diameter. ik veronderstel dat dit ook moet gaan met styreen.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

eve

Gebruik volprofiel ipv. buis als het kleine diameters zijn.

Erik

Frank_N

citaat:
Geplaatst door PeterC

Zijn drinkrietjes geen oplossing?  Het bochtstuk kan alle bogen aan.




Lijk me ook een goede oplossing!
Groet van Frank

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door eve

Gebruik volprofiel ipv. buis als het kleine diameters zijn.
Dat is eigenlijk wel een goede opmerking. Voor een model zal het niet nodig zijn dat de buizen echt hol zijn.

Ik heb zelf wel eens buizen ge?miteerd met gewoon electriciteitsdraad, met de isolatie er nog omheen. Door de draad eerst te strekken maak je hem mooi recht. En daarna is hij met de hand makkelijk te buigen. Het is niet nodig om de koperkern er uit te halen.

Veel hangt overigens af van welke diameter je wilt uitbeelden.

Thommy

citaat:
Geplaatst door eve

Gebruik volprofiel ipv. buis als het kleine diameters zijn.

Erik



zou ik ook doen...

holle buizen kunnen raar plooien en meestal knikken...
Greetz

Thommy

PeterVG

De oplossing van Jacques Le Plat kan je lezen in het boek "Groetjes uit Ferbach" op pagina 103.  Voor wie het boek niet heeft, het is momenteel te koop bij Het Spoor in Haasrode aan sterk gereduceerde prijs.  Dit boek hoort gewoon in elke modelspoorbibliotheek.  Jacques deed het door het warm buigen van volle buizen rond een mal.  Het ziet er op de foto simpel en prachtig uit, ook dankzij zijn mooie flensverbindingen.

Michael

Peter bedankt voor de tip, ik heb het boek maar meteen besteld.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

adrievans

Nu we het toch over dat boek hebben,iemand enig idee wanneer het (nederlandstalige) vervolg komt.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.