Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

spoorproblemen

Gestart door n/a, 17 november 2005, 09:13:53 AM

n/a

dank je voor de reacties, ik heb de 2 piko's op 1 baan aangesloten en het gaat al iets beter, maar ik moet eigenlijk een zwaardere.
harold

n/a

ik zie op marktplaats een transformator staan voor 17,50 euro
type : Marklin trafo 6631 30VA
50 Hz sec 30 VA   0-L:16V    0-B:4-16/24V
Zonder O.V.P.


wat betekent ovp
Is dit iets en is het niet te veel betaald dan?
Ook voor de toekomst kan ik er mee vooruit met meerdere locs en evt. lampjes enz.

groeten harold

n/a

citaat:
Geplaatst door veerle

ik zie op marktplaats een transformator staan voor 17,50 euro
type : Marklin trafo 6631 30VA
50 Hz sec 30 VA   0-L:16V    0-B:4-16/24V
Zonder O.V.P.


wat betekent ovp
Is dit iets en is het niet te veel betaald dan?
Ook voor de toekomst kan ik er mee vooruit met meerdere locs en evt. lampjes enz.

groeten harold



Als je met een tweerail systeem rijdt, en dat is Piko, dan heb je helemaal niets aan deze trafo. Je hebt een trafo nodig waar een gelijkspanning uit komt en uit deze komt een wisselspanning.
Je moet zoeken naar een Fleischmann of Roco trafo.

O.v.p. betekend Origineel VerPakking. Dus het is een trafo zonder een kartonnen doosje erom.

Wim.

Peter

Hallo Harold,

Ik heb nog twee Fleischmann transfo's type 720 staan. Deze hebben respectievelijk 17 en 14 VA (primair en secundair) Ik verkoop die aan 20 euro per stuk. Ik weet niet waar je woont, maar als je er een of beide wil hebben moet je ze wel zelf komen halen anders ga je bijna zoveel verzendingskosten betalen als de prijs van de transfo's.
Ikzelf woon in Antwerpen - Hoboken
MVG
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

dank je voor je aanbod, ik kom uit maastricht.
Ik zie op marktplaats en speurders erscheidene fleischmans en marklins
transformators al staan.

groten harold

n/a

Kan een Fleischman 6735 voor 125 euro kopen
Maximaal vermogen: 14,5 VA
Rijstroom regelbaar van: 0-14V=
Lichtstroom/Schakelstroom: 14V

Is dit genoeg voor enkele loc's goed te laten lopen en evt. lampjes enz.

groeten harold

Gerolf

Daar kan je al iets mee doen, maar 125 lijkt me veel geld. Ik vermoed immers dat het om een tweedehands gaat
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Ik heb me vertypt zie ik  u het is 15 euro.
V= 14, de vA= 7,5 dit heb ik gemaild gekregen van de verkoper.
Het aantal vA lijkt me weinig.
Kan ik hiermee toch een aantal locs tegelijk laten lopen en evt. verlichting.
Of kan ik beter uit kijken naar een andere.

groeten harold

Gerolf

Je kan ook een elktronische labvoeding kpen, vb. bij conrad (LAB.NETVOEDING PS 152A Bestnr.: 510074 - 89, 35 Euro), die levert 1,5A bij 1 .. 15 Volt traploos regelbaar. Je hebt dan nog wel een ompoolschakelaar nodig om de rijrichting om te schakelen.
Zelfbouw is natuurlijk een goedkopere optie, en je kan de regelaar bouwen zoals je hem zelf wil (afrem- en optrekvertraging, PPM, ...)
Voor je verlichting en scenery kan je ook gebruik maken van netadapters, zoals die gebruikt worden voor o.a. oplaadbare apparaten: die zijn in verschillende stroomsterktes en spanningen verkrijgbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

OK, maar voor mij als beginner is deze Fleischmann 6735
V= 14, de vA= 7,5 genoeg om bv 2 a 3 locs te laten lopen. evt verlichting kan ik op mijn oude piko tranformator laten lopen.
Het gaat me nu erom dat ik fatsoenlijk de locs kan laten lopen zonder stagnering.

Ik kan altijd in de toekomst wat uitgebreider gaan werken

m.vr.gr. Harold

Gerolf

Met stagnering bedoel je de kortsluitbeveiliging die aanslaat, vermoed ik?
Die transfo lijkt me wat krap voor 3 locs, zeker als ze een stevige trein aan de haak hebben. Vooral oudere modellen van vb. Fleishmann zijn stroomvreters.
Ik weet echter niet of er zwaardere 'commerci?le' transfo's bestaan.
Je kan gebruik maken van meerdere dergelijke transfo's, als je je baan in blokken of kringen opdeelt, m.a.w. baangedeeltes van elkaar isoleert en de stukken met een aparte transfo voeden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Hoi Harold,

Er bestaat van Fleischmann nog ??n zwaardere transfo,nl.de 6755,max.vermogen 31va,met een rijstroom regelaar van 0-15v.
Ik heb hier 4 jaar h??l veel plezier aan beleefd,nu gebruik ik hem voor mijn verlichting.
trouwens de 6735 heeft geen 7,5va,maar 14,5va.