Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

aansluiting tweekleurige leds

Gestart door treinvirus, 31 januari 2012, 23:34:03 PM

treinvirus

Ik zit met een klein technisch probleempje:
in een brossel steek ik  beiderzijds  tweekleurige leds.
Deze leds hebben drie pootjes. de middenpoot is normaal de pluspoot en wordt aangeloten op een plus stroomdraad van een transformator mits tussenplaatsing weerstand. Als ik  nu het uiterste beentje van een led met de - verbind dan gaat de led  wit branden en hij licht rood op bij het verbinden van het het andere uiterste beentje met de min , dat is logisch. Nu komt het... als ik bij de led vooraan en bij de led achteraan (om het simpel te houden want het gaat eigenlijk om 4 leds in totaal) dezelfde + aansluit en de tegengestelde beentjes samen verbind met de- draad dan brandt  enkel de achterste led rood en de voorste geeft geen wit licht ( geen enkel licht)  . Eerst dacht ik dat de weerstand te groot was voor de ( in totaal 4 ) leds en heb ik een kleinere van 470 ohm tussengestoken met hetzelfde resutaat. Nochtans als ik de gelijke uiterste beentjes van de leds verbind met de - dan branden alle  (vier ) de rode leds en omgekeerd de andere uiterste beentjes aan de - branden  al de  (4)leds  wit. Dat snap ik niet .. gelukkig heb ik de test uitgevoerd vooraleer en decoder aan te sluiten en de draden weg te werken. weet iemand hoe dat komt en hier raad op?
groetjes
dirk
 

Klaas Zondervan

Als ik het goed begrijp sluit je steeds een rode en een witte led parallel aan. Dat gaat niet werken. Witte leds hebben nl. een hogere doorlaatspanning, iets meer dan 3V, tegen ongeveer 1,8V voor een rode.
De rode begrenst de spanning op 1,8V en dat is voor de witte niet genoeg.
De oplossing is om elke led zijn eigen weerstand te geven.

ysbeer

Simpel gesteld.

2 leds kun beter niet parallel zetten.
Gaat soms goed maar soms ook niet.

2 of meer leds met elk een eigen weerstand werkt wel,en altijd

kost je dus acht weerstand (jes)

wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

kost je dus acht weerstand (jes)
Ik denk dat 4 weerstanden genoeg is. E?n in de gemeenschappelijke poot van elke dubbelled, want in een dubbelled branden rood en wit toch nooit tegelijk.

Huugooke

En in serie?
Waar heb je die LEDs gevonden?

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

En in serie?
Waar heb je die LEDs gevonden?



Lijkt mij bij deze LED wat moeilijk.
wim

Huugooke

Niets is onmogelijk als je er eens flink over nadenkt.

Klaas Zondervan

Nou, ik zou zeggen, denk er eens flink over na.[8D]
Ik heb dat al gedaan en ik zou niet weten hoe je deze dingen in serie kunt zetten en toch een bruikbaar resultaat behalen.

treinvirus

wat een snelle reacties!

de kortste reaktie was  meteen raak!
ik heb de weerstand uit de gemeenschappelijke blauwe (+ draad )- die ik vanavond of morgen op de decoder aansluit- gehaald  en de andere twee draadjes die  gezamenlijk aan de min lagen gescheiden ( dus de twee draadjes die van de tegengestelde uitersten van de leds kwamen ) , een 470 ohm weerstand tussen elke van die  draadjes gezet, ze weer met elkaar verbonden (na de weerstanden ) en terug aan de min gekoppeld en zie .... er was licht in de duisternis en wel rood aan een kant en wit aan de andere kant van de brossel!
Ik ben dankbaar voor de korte - waarschijnlijk juiste - uitleg van Klaas (waar ik evenwel niet teveel van snap), de schakeling was inderdaad parallel zoals  door hem vermoed , de leds komen van bij paul bellon en zijn die met een staafvormige verlenging.
Nu nog proberen met de decoder en het resultaat zal ik wel melden
groetjes
dirk
 

Huugooke


Klaas Zondervan

Huugooke, die link voegt niet zoveel toe aan deze discussie, want die gaat over tweekleurige leds met 2 pootjes.
Maar hier gaat het over tweekleurige leds met 3 pootjes. Die worden anders aangesloten.

Huugooke

Het was ook maar een, dacht ik, leuke toepassing die iemand, ooit wel eens van pas zou kunnen komen...
Elders staat trouwens nog zo'n draadje met iemand die hetzelfde probleem heeft.