Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Lichtseindecoder voor seinen NMBS

Gestart door bolle neus, 31 januari 2012, 17:34:05 PM

bolle neus

Enkele jaren geleden (2008) bracht het duitse Littfinski Daten Technik - LDT (www.ldt-infocenter.com) een lichtseindecoder voor 4 lichtseinen van de NMBS en voor de digitale formaten M?rklin-Motorola en DCC als LS-DEC-NMBS op de markt.  Met deze lichtseindecoder kunnen 4 hoofdseinen (twee met 5 en twee met 4 lampen) of 4 rangeerseinen aangestuurd worden.  De lichtseindecoder is geschikt voor alle met LED uitgerustte lichtseinen met gemeenschappelijke anode of gemeenschappelijke kathode en de noodzakelijke voorschakelweerstanden voor de lichtdiodes zijn reeds ge?ntegreerd - aldus volgens de uitleg van LDT.
Ook volgens LDT kunnen NMBS-lichtseinen uitgerust met een decoder direct via decoderadressen worden aangestuurd - zouden die seinen dan ook met een Roco multiMaus kunnen bediend worden?
Zijn er forumleden die in het bezit zijn van of kennis hebben over deze lichtseindecoder??
Alvast bedankt:)
Groeten, Etienne


bolle neus

bedankt voor de suggestie, Wim
Etienne

BC911

Even een oud draadje vanonder het stof halen, maar de zoekfunctie met zoekterm "DR4018" bracht mij hier  ;).

Ik heb dus zo'n, DR4018 aangeschaft van Digikeijs. Ik wil deze gebruiken in combinatie met de Ecos voor het aansturen van seinen en verlichting. Je kan een aantal presets laden.

Het omzetten van de module naar een andere preset lukt via de Ecos, en voor een eenvoudig sein met 2 lichten werkt dit perfect, maar er is ook een preset voor een NMBS sein. Als ik dit activeer en het sein aansluit volgens de handleiding, dan lukt het mij maar niet om dit via de Ecos juist aan te sturen. Het probleem is echter dat ik in de Ecos ook geen NMBS sein kan kiezen met 3 standen ....

Waar zit nu het probleem? In de DR4018 of in de beperking van de seinbeelden in de Ecos?

Iemand ervaring met NMBS seinen en deze module?

Alvast bedankt.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Blijkbaar niemand ervaring met deze module. Doel was ook om ze in eerste instantie te gebruiken voor eenvoudige seinen en gewone verlichting te schakelen, maar als ze ook voor de NMBS seinen zou werken zou ik overwegen er een 2de aan te schaffen. Natuurlijk moet ik dan wel even weten of dit effectief correct werkt ...

En anders wordt het uitkijken naar een andere voor de grote seinen. Suggesties voor combinatie met Ecos centrale? VBV heeft er natuurlijk zelf ook 1, dus dat is eventueel een optie.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

reeves

#5
Heb er van littfinski werk perfect, in de ecos zit toch een Belgisch sein met meer dan twee standen?
Heb deze bij mij geprogrammeerd groen dubbelgeel rood rood-wit , heeft het sein geen roodwit geeft dit bij mij groengeel vertikaal of horizontaal naargelang welk oranje ledje is aangesloten op se betreffende uitgang van de decoder.


Groet Tom

BC911

OK, dan heb ik daar misschien overgekeken  :-[. Zodadelijk even nakijken.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Ik heb het nagekeken, maar kom er niet uit. Voor alle duidelijkheid ik heb een sein met groen/rood/ 2x geel (dus geen wit).

In de Ecos kan ik een sein met 2 of 4 standen kiezen (geen 3 standen):



Als ik dat doe dan heb ik dus 4 standen, waarvan ik er eigenlijk maar 3 van kan gebruiken (deze combi is ook alleen mogelijk met de DR4018 volgens de handleiding). Maar ook de eerste 3 doen het niet zoals het hoort. Ik krijg allerlei combinaties door elkaar. Groen gaat nooit aan, en de andere zijn willekeurig. De ene keer rood, dan weer tegenspoor rood, ... enz.



...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

reeves

Volgens mij is je seinadres niet juist, deze moeten opeen volgend zijn dus
Bv 1.1 1.2 1.3 1.4 , u sein heeft adres 100 en begint met 25.4 verander het eens naar 101 dat zou het eerste adres 26.1 zijn en zou het moeten lukken, als je adressen niet opeenvolgend zijn voor één sein krijg je idd rare seinbeelden

BC911

OK reeves, bedankt voor je input. Ik heb het even geprobeerd met adres 101 ...



... en dan start hij inderdaad met 26:1, maar werkt het nog niet zoals het moet.

Heb daarna de DR4018 naar adres 1 gezet en dan start hij op 1:1. Als ik dan een sein met 4 standen neem, dan is rood / geel / rood (wit dat ik niet heb) goed, en gaat hij als ik groen kies over in tegenspoor ...

Dus het zit hem inderdaad in het adres en de opvolging ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

reeves

Geloof het of niet maar m'n eerste seindecoder heb ik paar weken over gedaan , ik snapte het niet van opeenvolgende adressen was ook in het begin dat ik met digitale spullen begon daarstraks nog ééngeprogrammeerd was klaar op 5min ;D

Dat hij tegenspoor geeft heb ik eens gelezen bij opzoeken naar de digirail dr4018 via Google afbeeldingen, bij bepaalde cv's te veranderen kan je dit oplossen.

Groet Tom

reeves

Als je het goed krijgt laat dan iets weten want ik ga er waarschijnlijk ook één bestellen.

Groet Tom

BC911

Het hele adressen-gedoe is inderdaad nog even nieuw voor mij en een beetje zoeken ... Ik vind het op zich niet helemaal logisch dat je bij de preset 12 (= 4 NMBS seinen) 16 adressen hebt ... Ik zou dan denken 4 ... Bij de preset 2 ( = 8 tweelichtseinen) heb je er namelijk 8 ... Maar ik vermoed dat dit komt ondat je bij het NMBS sein verschillende output poorten gelijktijdig wil wijzigen ...?

Dat van die opeenvolgende adressen had ik inderdaad nooit zelf ontdekt. Het leek mij logisch dat je eender welk adres als 1ste zou kunnen gebruiken, maar blijkbaar niet dus ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

ward

Ik ben hier ook benieuwd naar..
Als dit lukt mag je het zeker hier delen, ik ben ook nog naar de mees geschikte oplossing op zoek voor mn baan..

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

reeves

#14
De vele adressen is idd om alle seinbeelden te kunnen geven zowel spoor als tegenspoor dus dit zijn al,even vlug denken,8tal combinaties. Dit zijn dan vier adressen x4 seinen = 16 adressen.

Vraag is dan wel een sein dat je gebruikt op normaal spoor dat hoeft toch de functie tegenspoor in z'n seinbeelden te hebben want staat niet aan het rechtse spoor. Volgens mij heb je twee soorten seinen nl spoor en tegenspoor(knipperen)

Je kan de outputs wel naar wens veranderen via cv's heb ik in de handleiding gevonden.