Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

segmentdraaischijf

Gestart door Grote stomer, 30 januari 2012, 22:21:38 PM

Frank_N

De idee van Gerolf spreekt me dan meer aan, Johan (Havoc).
Punt is ervoor te zorgen dat de draaibrug precies stopt vanaf de gemarkeerde punten. Met een rechtstreekse koppeling met een draadstang lijkt me dat een goed idee! Stappenmotoren zijn zeer nauwkeurig in te stellen. Terugkoppeling naar een melder is weer wat anders, zo lijkt mij.
Goed idee (volgens mijn bescheiden mening) van je is een tegengestelde moer daarbij te gebruiken. Meganies leverd dat nogal problemen op!

Edit, Beterschap, gewenst Johan!
Groet van Frank

Huugooke

Positiebepaling: ook hier een perfecte mechanische oplossing:
laat de brug in een inkeping vallen.
Zelfs een strategisch geplaatst bolletje uit een kogellager is al voldoende om de brug op z'n plaats te laten "vallen". Dat lagertje kan dan verend gemaakt worden. Bij de aanzet moet de motor dan even de veerkracht overwinnen, wat misschien juist een "effect" geeft.
Een verende pin door een relais weggetrokken zorgt ook voor een perfecte plaatsbepaling.
Tip: breek eens een oude (en liefst een heel oude) CD-ROM speler af, je zal verwonderd staan hoeveel bruikbaar materiaal daar inzit: bijna een kant en klare oplossing!

Grote stomer

Bedankt voor jullie input.

Ik moet wel zeggen dat ik veel chinees heb bijgeleerd; ik heb namelijk weining electronica ervaring, laat staan een opleiding.
Dus ik zie de bomen door het bos niet meer.

Swat, ik ga het allemaal eens rustig bekijken, misschien eens een electronica boek aankopen en dan zie we wel.

groeten
 

Huugooke

...vandaar mijn suggesties om het mechanisch op te lossen. Die elektronicamannen denken dat ze alles kunnen oplossen met een paar IC's en liefst nog een EPROM, wat RAM en een PIC of twee.[:D]
Oeps, op mijn eigen bleek aan't...[:p]
En ik heb ook deze link nog gevonden met een paar prachtvoorbeelden:
http://www.modellbahn-community.net/forum/building-f21/drehscheibe-geplanter-anlage-selbstbau-t3764/p1.html?s=8e2c19d9a443850870d8a34f8bc43a7f86e8db0a

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Grote stomer

Bedankt voor jullie input.

Ik moet wel zeggen dat ik veel chinees heb bijgeleerd; ik heb namelijk weining electronica ervaring, laat staan een opleiding.
Dus ik zie de bomen door het bos niet meer.

Swat, ik ga het allemaal eens rustig bekijken, misschien eens een electronica boek aankopen en dan zie we wel.

groeten



Chinees is een lastige taal..........
Dan zou ik in dat geval kiezen voor de oplossing van eve:
http://www.hapo-bahn.de/025c8597ab1170c02/025c859eda0fdd405/index.html

Zeer waarschijnlijk bespaart u zich een hele hoop moeite, tijd  en frankskes [:)]
Groet van Frank

Gerolf

Met excuses dat ik nu pas reageer [:I]
Wat is een stappenmotor? Vergelijkbaar met een gewone motor, maar met veel meer spoelen en kernen. E?n omwenteling is daardoor ingedeeld in stapjes - bvb 24, maar ook 200 stappen per omwenteling. Dat aantal stappen is ??n van de eigenschappen van je specifieke motor. De manier waarop de spoelen zijn aangesloten is een andere eigenschap, en bepaalt hoe de elektronica moet werken.
Uit zichzelf draait de motor niet continu rond, maar moet voor elke stap aangestuurd worden. Die stappen kan je tellen, en daardoor kan je er een zeer preciese plaatsbepaling mee doen. Omdat die stappen erg klein kunnen zijn, kan je toch nog een soepele loop van je motor krijgen.
Een laatste eigenschap is dat je de motor kan laten stilstaan op een bepaalde stap, en dit bekrachtigd, zoals een rem dus.

De elektronische aansturing: in principe een digitale teller en wat uitgangstransistoren. Google maar eens op "stepper motor driver". Ze bestaan ook kant-en-klaar [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw