Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

segmentdraaischijf

Gestart door Grote stomer, 30 januari 2012, 22:21:38 PM

Grote stomer

Beste modelspoorders

Ik ben een kleine H0e baan aan het plannen.  Klein omdat ik niet al te veel ruimte heb.  Het wordt een enkelsporige baan met een klein eindstation.  Het eindstation telt ??n peron en een omloopspoor zodat de stoomloc terug voorop de trein geplaatst kan worden.

Om toch een beetje plaats te besparen (en ook omdat het wel iets moois heeft) dacht ik aan een segmentdraaischijf ipv een wisselstraat op het einde van het station, waar de stoomloc dus omloopt om terug voorop de trein te komen.
Ipv een wissel en een uitloopspoor heb ik dus nu enkel een stuk spoor nodig, voor de segmentdraaischijf, ter grootte van de grootste stoomloc.

De segmentdraaischijf moet drie sporen bedienen: het peronspoor, het omloopspoor en een kort spoortje waar zand, kolen en water kan bijgevuld worden.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik deze segmentdraaischijf bedienen?
Bedoeling is dat ik alles zou aansturen met de Roco Multimaus.
Een bestaande draaischijf ombouwen naar een segmentdraaischijf vind ik maar niets.  Ik dacht misschien aan een servo, zoals deze voor wissels gebruikt worden.  Maar natuurlijk moet deze 3 bewegingen maken en geen 2 zoals bij een wissel.  Bestaat er zo'n servo?
Heeft er hier iemand ervaring mee of enkele goede tips?

Alvast bedankt
mvg
 

Frank_N

Noch heeft er en nieuw in het programma: http://www.modeltrein-paradise.com/product_info.php?products_id=10289&osCsid=7e24fa1b53d40552bc63c16636223e1e

Heeft 3 standen, analoog en digitaal te bedienen. Geschikt voor 2 en 3 rail systemen. Maar is wel H0..

Er is ook nog deze: http://www.draaischijfhk.nl/
Groet van Frank

PeterC

Johan, een servo kan alle posities innemen tussen uiterst links en uiterst rechts (iets meer dan 180 graden).  Ik zie dan ook geen probleem om voor de aandrijving een servo te gebruiken.  De servo zal wel de nodige kracht moeten hebben en de aansturing zal ook de nodige kopzorgen vragen.
Groetjes, Peter


Gerolf

Waarom geen stappenmotor? Die kan je traag laten draaien, maar vooral zeer precies gebruiken om je brug te positioneren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Stappen motor.......Daar dacht ik ook even aan.
Maar hoe wil je dat realiseren, Gerolf?
Het lijkt me mechanies nogal een stevige klus.
Groet van Frank

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN
Het lijkt me mechanies nogal een stevige klus.
Ook elektronies [;)]
Mechanisch zou ik een reductie op de stappenmotor zetten (enkele tandwielen ter vertraging)
Ik weet niet of de brug via een as of een stelpin bewogen wordt, maar in het tweede geval kan een tandheugel of draadstang een optie zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Grote stomer

Bedankt allen voor jullie reacties.

Een ready-made segmentdraaischijf aankopen, ga ik niet doen.
Ze zijn vrij duur en ik wil zelf het plezier eraan hebben ze te maken [:D].

Het concept van draaischijf HK lijkt me wel ok, maar ik vroeg me af of iemand weet hoeveel deze ongeveer kost?  Dat stond niet op de website vermeld.

@ PeterC, ik ga dit zeker eens met een servo proberen.  Het zal zeker een krachtige moeten zijn om de brug te draaien of te duwen/trekken.  Enige ervaring welk merk krachtige servo's op de markt brengt?  Ik vond het volgende setje bij Conrad, maar weet niet of deze geschikt is?
http://shop.conrad.be/hobby/modelspoor/elektronica/analoge-modules-overige/240618.html

@Gerolf, als ik naar jou werk op dit forum kijk, weet ik dat jij een expert bent in dit, maar kan je wat meer info over een stappenmotor geven (eigenlijk ken ik dit niet[8)])?  Heb je een voorbeeldje of een website waar ik wat meer info kan vinden?  En hoe zou dan een digitale besturing met de Roco Multimaus moeten werken?  Ik heb nog niet besloten om de brug op een as of met een stelpin te bewegen, dus beide opties zijn open.

Alvast bedankt
groeten
 

Huugooke

Een draadstang, aangedreven door een motor met reductie. Plaatsbepaling door microswitches. Alleen een terugmeld-eenheid en en schakeldecoder nodig: geen ingewikkelde elektronica en toch digitaal stuurbaar.

Frank_N

Microswitches werken erg goed, Maar in dit geval zou ik ze denk  toch niet inzetten. De plaatsbepaling van het schakelmoment levert u beslist problemen op. De brug dient beslist op tienden van milimeters aan te sluiten op je gekozen spoor. Dan lijkt me de stappenmotor constructie met draadstang beter, zoals Gerolf opperde. Maar dat is ook nog geen eenvoudige opgave!

At Gerolf: op het Koploper forum zag iets van wat een Duitse enthousiasteling gemaakt had met een rolbrug. Ik kon het nu ff niet zo snel terugvinden.
Hij had een constructie met een draadstang rechtstreeks gekoppeld aan een stappenmotor. Heb je dus geen reductiekast met tandwielen nodig!
Groet van Frank

PeterC

Johan, wanneer je wat op weg bent met microcontrollers zou dat geen probleem mogen geven; wanneer je op zuivere elektronica bent aangewezen, wordt het al wat moeilijker en wanneer je van beiden geen kaas hebt gegeten...  ...ben je aangewezen op wat commerci?el voorhanden is.

In mijn geval zou ik opteren voor een controller die dienst doet als magneetdecoder voor drie adressen en daarmee een servo aanstuurt (een servo biedt het voordeel als je mechanisch niet onderlegt bent, dat je de mechaniek al in huis hebt).  De juiste positiebepaling via drie IR ledjes (te schakelen met de controller) en een IR ontvanger in de brug (via een gaatje van 0.5mm zal die wel al vrij nauwkeurig bepaald zijn).  Een andere optie is een IR reflector en een gray-code (niet zichtbaar verwerkt).  Een servo in de brug met een pijlvormige vergrendeling zorgt voor een juiste positie.

Misschien een idee voor het draadje 'Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers'?
Groetjes, Peter


Havoc

Stappenmotoren hebben als voordeel dat in combinatie met een draadstang je al heel snel nauwkeurig kan werken. Je hebt snel 200 posities per omwenteling en met een M3 geeft dat dan 0.5mm verplaatsing voor 1 omwenteling (reken uit als oefening de verplaatsing per stap). Terugkoppeling lijkt me niet nodig als je mechaniek soepel loopt en dus geen stappen verliest.

Vergrendeling is dan ook niet nodig want zo'n draadstang kan je niet "terugduwen". Tenzij je nogal wat speling hebt in de lagerpunten.

Nadeel is dat om de boel soepel te doen lopen zonder dat het schokt niet eenvoudig is.

citaat:
Ik heb nog niet besloten om de brug op een as of met een stelpin te bewegen, dus beide opties zijn open.


Het is niet omdat je via de as aandrijft dat je geen draadstang kan gebruiken. Bij een segmentdraaischijft lukt dat als je een hefboom aan de onderkant van je as vastmaakt en dan aan de andere kant je draadstang.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Yow Havoc! Zo ken ik je weer![:D]Goed bezig[:p]
Groet van Frank

Geert

Volgens mij is een stappenmotor de beste oplossing.

In de oplossing met servo geloof ik zo niet in. Je kan deze nooit zo nauwkeurig laten stoppen dat je trein niet ontspoort.  (er zijn wel digitale servo?s die dat wel kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee)

Wat een stappenmotor is? De kans is zeer groot dat je er heel wat in huis hebt. De aansturing van een printerkop bv. is meestal via een stappenmotor.  Een stappenmotor bestaat uit meerdere spoelen die indien je ze ??n voor ??n bekrachtigd de as telkens enkele graden laat verdraaien.  (weliswaar zeer eenvoudig voorgesteld)

Dus, als je ooit een afgedankte printer hebt, haal de motortjes er uit want deze komen ooit nog eens van pas?

De aansturing van een stappenmotor is ook niet zo moeilijk, maar dit vergt wel wat elementaire kennis van digitale elektronica.  Het gemakkelijkst gaat dit via microcontrollers indien je er mee vertrouwd bent.

De mechanische overbrenging van axiaal naar lineair kan het best met een draadstang.

Dan is je vraag van aansturing via Roco Multimaus nog niet beantwoord. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik soms al wat gelezen heb over dit systeem, maar welk protocols kan deze uitsturen?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Ja, veel meer dan zo'n dingen kan ik niet doen voor het ogeblik met de snot die uit mijn neus druipt... En die snot zit precies ook tussen mijn oren want ik zie hier net een "probleempje" in mijn vorige post.

citaat:
Terugkoppeling lijkt me niet nodig als je mechaniek soepel loopt en dus geen stappen verliest.


Dit veronderstelt wel dat de moer op de draadstang geen speling heeft. Elke moer heeft dat (*) maar je kan dat redelijk eenvoudig oplossen door:
- 2 moeren te gebruiken, 1 vast op het draaipunt (zodat ze niet kan meedraaien) en de andere met een veertje tegen de eerste moer getrokken met een zacht klein busje of veertje ertussen. Niet te hard natuurlijk. In de ene richting neemt dan moer 1 de kracht, in de andere richting moer 2. (**)
- moer zelf maken in zacht materiaal zoals teflon. Dat spant iets meer maar heeft dan geen speling
- moer schuin op de draadstang zetten maar dat werkt enkel als de stang steeds in dezelfde richting staat. Voor de segmentschijf gaat dit enkel als je een pin kan meenemen in een sleuf (of omgekeerd).

Er zijn nog mogelijkheden met een in 2 gedeelde moer, een moer met sleuf erin etc.

(*) er zijn moeren die dat niet hebben zoals gebruikt in machines, maar dan kan je beter een gemaakte segmentschijf kopen.
(**) werd vroeger gebruikt in de regelbare condensatoren voor de afstemming van tuners. Daar was het een vertraging waarbij 1 tandwiel uit 2 schijven bestond met een veer tussen zodat er geen speling tussen de tandwielen was.

EDIT: met dat van die tuningcondensator neer te schrijven dacht ik aan nog iets eenvoudiger: het hele systeem om een tuner af te stemmen.

In het kort komt het hier op neer:
- op je stappermotor zet je een trommel
- daar draai je een touw rond van het soort dat heel weinig rekt
- je maakt dat met een schroefje op die trommel vast
- dan zet je de stapper lang 1 kan van je schijf en kangs de andere kant een katrol
- je doet het touw rond de katrol en zo terug naar de trommel waar je het aan het andere uiteinde vastmaakt met een stevige veer.
- als je nu de stapper laat draaien, dan gaat dat touw mooi heen en weer.
- aan het touw een pin die in een gleuf onderaan je schjf past.

Tekening zegt mischien meer: http://www.oldradioworld.de/sb460gw7.jpg
Met vakantie voor onbepaalde duur.