Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Bolle Neus/Nohabs varia

Gestart door Reeks1976, 29 januari 2012, 19:14:43 PM

Reeks1976

Omdat ik in het bezit ben van Kato's versie Bolle Neus CFL Reeks 16 vroeg ik me af welke versies er zijn van deze lok .
Iemand een idee , wat oa de meest goede varianten zijn van de lok van kato.Rekening houdend dat niet altijd alles klopt.
Wie kan voor mij het rijtje aanvullen ?

Groet Alexander

Michiel

Hoi Alexander,

Ik ben geen expert als het om Bolle Neuzen gaat. Daar hebben we onze Eric voor [;)]. Maar Eric "Bolle Neus" is dan weer helemaal niet vertrouwd met het Kato schaal-N model (veronderstel ik) [:I]

Bon, toch een poging dan maar.

Kato heeft een Nohab uitgebracht. Ik weet niet welke Nohab voor hun als origineel stond: Het Amerikaans prototype? De Noor? De Deen? ... In elk geval is elke Nohab anders. Elke maatschappij heeft zo zijn eigen aanpassingen gedaan op het model, en dan heb ik het niet over de kleur. Naast de Nohabs heb je dan de AFB's. Deze Belgische firma heeft ook bolle neuzen gemaakt, maar zijn dus geen Nohabs (want niet door het bedrijf Nohab gemaakt). De AFB's verschillen dus vrij sterk van de andere Nohabs, met name de Belgische en de Luxemburgse bolle neuzen.

Dus: Belgi? en Luxemburg vallen af. En als je het strikt beschouwt zullen alle andere versies (Noren, Hongaren, ...) ook afvallen. Er zal er maar 1tje overblijven: het model waarvan Kato het origineel heeft nagemaakt.

Dus, ik zou het niet zo nauw nemen, en de bolle neuzen kopen die je leuk vindt. En, als je echt de uitdaging wilt aangaan, kan je zoals Eric "Bollle Neus" alle varianten zelf gaan maken, maar dan vertrekkend van het Kato schaal-N model. Want de collectie van alle bolle neuzen dat Eric heeft gemaakt in H0, is werkelijk adem benemend indrukwekkend. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Reeks1976

Bedanktt Michiel,

Ik wist dat er onderlinge verschillen waren , ikzelf heb de nmbs versie van Kato nooit gezien, is die er wel geweest ?Want als dat zo is dan komt die ook deze kant op .GM versie vind ik zelf ook 1 van de mooiste.
Ook verwacht ik nog wel dat Kato met een nummervariant komt van de CFL 16.Het zelf ver/ombouwen aan loks is niet aan mij besteed.
Als iemand nog aanvullingen heeft , is welkom.

Groet Alexander

loco

Kato heeft ooit wel een AFB (Nohab) bolle neus aangekondigd, maar in datzelfde jaar het idee ook afgeblazen.

Michiel

Ik heb antwoord gekregen van KATO dat ze de Belgische "Nohab" (AFB) niet overwegen om in de komende jaren zullen gaan produceren (we spreken hier over het schaal N model). Ik kreeg nog geen antwoord op de vraag waarom ze de aankondiging van in 2008 hebben ge?nnuleerd. Het zou wel interessant zijn om te weten wat hun motivering was, gezien ze de Luxemburgse versie wel hebben uitgebracht.

edit, aanvulling: ik kreeg net antwoord van KATO dat ze voor de Belgische versie van de bolle neus belangrijke wijzigingen moesten doorvoeren in de matrijzen, en dat dat niet opweegt tov de beperkte schatte verkoopsoplage.

Dan zullen we maar een Luxemburger moeten gaan ombouwen, zeker? [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loco

Vaak wordt het initiatief voor het uitbrengen van een model naar Belgisch voorbeeld ondersteund door een Belgische vertegenwoordiger of handelaar die dan ook exclusiviteit krijgt. Hierbij speelt het  productieaantallen zeker een rol. Voor 10 stuks doen ze het niet. Voor 100 wel. Vergeten we ook niet dat iedereen zijn deel van koek wilt. Maar dat laatste speelt pas een rol als er geen kopers meer opdagen.
Ik ken geen invoerder in Belgi? van Kato. Ook geen invoerder of handelaar die dit project financieel wilt ondersteunen. Wel zijn er enkele handelaars die Kato verkopen.

Michiel

Hmmm... even rekenen... 100 exemplaren x 100 euro... 10.000euro... Ik verkoop ze aan 101 euro per stuk, en ik heb een model gratis! [:p] Klink best wel interessant... enkel nog die 10.000euro vinden. [B)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loco

10 000 euro .... en een btw nummer en een handelsregister ...en een belastingen en rsz bijdragen .... enz. Als het zo simpel was, waarom zouden dan niet meer op dat idee komen. Maar je hebt gelijk, het begint met 10 000 euro en dat hebben de meesten niet voor het rapen. Wat ook onzeker is, is dat je die 99 andere exemplaren wel verkocht moet krijgen binnen een redelijke termijn. Ik zou echt niet weten of dit wel mogelijk is in dit kleine landje. Ik heb zo mijn twijfels. Waarom dat in Luxemburg dan wel lukt, is mij ook een raadsel.

marc goovaerts

Die aantallen hebben ook al veel door mijn hoofd gespookt.
Daarom in Dortmund eens een babbel gedaan aan de stand van LS.
En wat blijkt ? De meerderheid van hun Belgische N-rijtuigen worden niet afgezet in Belgi?. Maar er is een stevige vraag naar in de export. Waaronder een stevig deel naar Japan. Hallo Kato ?

loco

Marc
Waarschijnlijk heeft LS Models ook niet alles verteld. Hoeveel investeren zij zelf in N? Wie neemt initiatief, wie betaald?