Hoe aansluitrail verbergen?

Gestart door g4rc, 16 november 2005, 07:43:04 AM

g4rc

Hello

bij mijn starters-set heb ik ook een aansluitrail 24088; mijn vraag is nu hoe hebben jullie die weggewerkt in de baan
Ik bedoel dan het aansluitgedeelte

Thx
 

bartie

Hallo,

het aansluitspoor niet gebruiken en de draden ineens onderaan de sporen bevestigen zoals je dit vroeger deed. Moet je dat lelijke ding niet probeeren weg te werken en werkt even goed. Heb dit ook zo gedaan.

Groeten Bart.

laurens66

Wat rij jij dan? merk, railtype?

g4rc

 

loco

De vraag van g4rc is terecht een vraag voor iemand die als beginner met een startset zit.
Wie meer vertrouwd is met onze hoobby heeft hier allerlei creatieve oplossingen voor bedacht. Vaak zullen zij deze aansluitrail verbergen in een onzichtbaar gedeelte van de baan. bvb in een tunnel. Maar meestal wordt deze aansluitrail niet meer gebruikt. In de plaats daarvan wordt op een een willekeurige plaats of op meerdere plaatsen twee draadjes gesoldeerd tegen de sporen. Deze draadjes worden via geboorde gaatjes juist naast of tegen de sporen rechtstreeks naar onder de tafel geleid. Daar komen alle draden samen die dan op hun beurt naar de regelaars of naar de elektronisch regeling worden gestuurd.
Ingewikkeld is het niet, maar je moet het eens gezien hebben. Vooral met het solderen kan men al ens problemen ondervinden. Via tentoonstellingen, als lid van deen club, of bij vrienden die al wat verder staan.Waarschijnlijk bestaan er nog veel meer oplossingen. De antwoorden zullen wel komen.
g4rc, aarzel niet al je vragen af te vuren. Misschien dat we ergens een rubriek voor beginners moeten kunnen starten
Hallo Tony, hoor je mij? 't Is maar een idee.

Loco

g4rc

Thx allemaal
nu kan ik alweer verder
 

Brunel

De 24088 is de aansluitrail die bij de Mobile van M?rklin wordt geleverd. Is dat ding niet nodig om de trafo op de mobile aan te sluiten?

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Brunel

De 24088 is de aansluitrail die bij de Mobile van M?rklin wordt geleverd. Is dat ding niet nodig om de trafo op de mobile aan te sluiten?

Nee, je kan best zonder, hoor.
Er zit soms wat kleine ontstorings-elektronica in, maar die kan je of overplaatsen (lossolderen en vastmaken aan je aansluitpunt)
Wat je ook kan doen is je aansluitrail veborgen in de buurt plaatsen (ondergronds bijvoorbeeld) en dan de rails van de aansluitrail verbinden met de rail van je baan.

@Loco: er bestaat al een beginnersrubriek, hoor [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

laurens66

Ik snap niet precie waar jullie het over hebben, je wilt dat kastje naast die c-rail van het mobile station verbergen, losmaken, en onder de baan schroefen.

Klaas Zondervan

Dezelfde vraag, door dezelfde persoon gepost op vrijwel hetzelfde tijdstip, staat ook op Beneluxrail.net
Daar staan ook alle antwoorden, en die zijn niet allemaal hetzelfde als wat hier staat.

g4rc

Klaas

je moet altijd op 2 paarden wedden he

Greetz
 

bartie

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Dezelfde vraag, door dezelfde persoon gepost op vrijwel hetzelfde tijdstip, staat ook op Beneluxrail.net
Daar staan ook alle antwoorden, en die zijn niet allemaal hetzelfde als wat hier staat.



Wat hierboven (in verschillende verwoordingen) staat is juist, gewoon de draden die je normaal aan het aansluitspoor verbind, onderaan de C-rail aan de lipjes solderen of als je niet wil solderen kan je de draden verbinden met aansluitdraden van vroeger die je gewoon over de lipjes kan schuiven. Meer is het niet. Antwoorden hoe je een aansluitspoor kan verbergen kunnen er natuurlijk veel zijn.
Bart.

erik de noorman

Je kan dit ook verbergeren door er iets over te bouwen. Zoals een hoop oude roestkleurige ballaststenen die naast het spoor liggen na werken aan het spoor.

Erik

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bartie

Wat hierboven (in verschillende verwoordingen) staat is juist,....


Daar ging het me nou om. Het antwoord van Gerolf b.v. is niet juist.
Hij schrijft:

Nee, je kan best zonder, hoor.
Er zit soms wat kleine ontstorings-elektronica in, maar die kan je of overplaatsen


Hiermee suggereert hij dat je die hele klont weg kunt laten. Maar hoe sluit je de MS dan aan?
En dat over ontstoringselektronica is ook niet correct.
Wat er in de klont zit is een gelijkrichter met afvlakking omdat de MS een gelijkspanning als voeding moet krijgen.
En verder zitten er alle onderlinge verbindingen in tussen de transfo, de master MS en de slave MS.
Je kunt de klont dus niet missen, maar je kunt hem wel van het railstuk scheiden en dan de verbinding naar de rails verlengen.

n/a

Je kan ook een aansluitbox 60115 los kopen dan heb je de c-rail aansluitrail/box niet meer nodig. De mijne komt uit een startset 29811 en ik gebruik hem voor mijn m-rails baan. Een V200 had ik nog niet. [:)] De K-rails uit de beginset liggen nu op de nieuwe module baan.