Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

LED's

Gestart door Peter, 13 november 2005, 18:53:55 PM

Peter

Ik heb een handvol groene en rode LED's gekregen met een doormeter van 5 mm. Die zou ik nu willen inbouwen in mijn bedieningsbord, om het al dan niet bezet zijn van een spoor aan te duiden.
Weet iemand welke weerstand ik er voor moet schakelen en moet die dan aan de korte of de lange poot gesoldeerd worden?
Bedankt op voorhand voor de hulp
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

Peter,

Kijk eens op mijn webstek onder "Tips", staat een hele pagina over werken met LEDs.

Succes,


n/a

http://www.ledstore.ch/info/rechner.php
Open deze link eens en dan heb je een rekenblad om de weerstand van je led te berekenen.
Het maakt niet uit aan welke poot je de weerstand soldeert.

ysbeer

belangrijk is de spanning waarop je de leds wil laten branden.
een led lamp voelt zich het beste bij circa 15 mA stroom.

reken met de volgend formule

        de spanning gelijkstroom die je hebt
        deel deze door 15

         vermenigvuldig het resultaat met 1000
         je heb nu de benodigd weerstand in ohm.
         kies een weerstand uit de standaard reeks die daar het dichtste bij in de buurt komt.


voorbeeld

 je hebt 12 volt gelijkspanning
  12 gedeeld door 15 is 0.8 maal duizend =800 ohm
 dichtsbijzijnde waarde is 820 ohm  neem type van half of            eenderde   watt
in welke poot maakt niet uit wel opletten met plus en min

bij vragen altijd bereidt tot meer succes

wim

Gerolf

Dat is niet helemaal correct, Wim. Je vergeet de spanningsval over de LED zelf. Die ligt, afhankelijk van de kleur van de LED, tussen 2 en 3 volt.
Dus de formule is:

   Spanning(V) - 2,5
R = -----------------
       Stroom(A)

Dus bij 12V wordt dat 9,5 gedeeld door 0,015 - dit is 633, dichtsbijzijnde E12-waarden 560 of 680 Ohm. Kies best voor de 680.

Nu ja, zelf hou ik de stroom meestal wat lager (op 10mA) zeker op een bedieningspanneel. Dat rekent trouwens gemakkelijker:
(spanning - 2) x 100, dus in dit voorbeeld wordt het dan 950, oftewel 820 Ohm of 1 KiloOhm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

is helemaal waar maar zoals je ziet komen we alle twee uit op rond de achthonderd ohm.[:)]
voor de eenvoud houdt ik als ik iets simpel moet uitleggen gewoon 15 aan als reken getal.
stroom door de led wordt dan circa 12/13 ma wat absoluut veilig is
bij witte leds dien geen 15 maar 20 als ma te worden genomen.
u=3.2 volt over de led.

met groet wim

tonycabus

Stond ook al in MSM, in de serie "KIS"....
Even opgezocht: in MSM 38, onder de titel "serie- en parallelschakeling" wordt het voorbeeld gegeven.
Pol vroeg mij af waar hij voor schrijft[:p]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Die 10-15mA is voor de oude leds. De nieuwe generaties high-efficiency is al met 2mA tevreden. Gelukkig maar, anders verstook je heel wat gewoon in de weerstanden. (witte kunen misschien nog wat meer nodig hebben)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dieseltje

Tony,

Om dergelijke "discussies" te vermijden, en omdat ik soms ook in m'n oude nummers moet rondsnuffelen om terug te vinden waar ik ooit iets gelezen had : kan er op deze site geen zoekfunctie komen, waar je een bepaald onderwerp ingeeft, en je dan een list krijgt met MSM nummers waarin dit besproken werd ??[;)][;)]
+ eventueel voor mensen die later ingehaakt zijn, een mogelijkheid om electronisch artikels na te bestellen.... (wishfull thinking)

Benny

glamo

hey BENNY

je kan toch een vroeger artikel vinden als je archief aanklikt hier op de site? ik doe het toch zo.

KURT
 

dieseltje

Euh ja, [:I][:I], precies een beetje te rap geweest ...  'k ben zo gewoon van al meteen door te klikken naar het forum....
Het archief overzicht is wel ok, het zoeken kon misschien nog iets makelijker....

Benny

françois

"Pol vroeg mij af waar hij voor schrijft"

En, Tony, heb je Pol kunnen overtuigen van het zinvolle van zijn werk?