Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

TRIX analoog & digitaal?

Gestart door wdn, 20 januari 2012, 09:24:21 AM

wdn

Als ik de catalogus goed begrijp, kunnen bepaalde modellen zonder modificatie zowel analoog als digitaal worden bestuurd.
Vb: 12368 (BR 50)
- Eingebauter DCC Selektrix-Decoder
- Decoder mit automatischer Systemerkennung
- Auch analog einsetzbar

Klopt dit of is er toch een ingreep noodzakelijk?

Wim

Huugooke

Multiprotocol decoders werken meestal ook op "gewone" gelijkstroom en/of wisselstroom. Productie van een universeel model is op termijn voordeliger dan een reeks alternatieven.
Een plezant bijverschijnsel kan zijn dat de loc op analoog ook een zekere inertie vertoont: hij trekt langzaam op, zelfs als je de regelaar in een ruk op maximum zet. De verlichting blijft daarbij ook vrij constant. Als je de regelaar terug op nul zet stopt de loc direct: je snijdt tenslotte de spanning af.

wdn

Vanaf nu kan ik dus rustig loc's met ingebouwde decoder aanschaffen en deze laten rondpuffen op een (voorlopig) analoge baan.
Moet eens dat "gat" van 30 jaar in mijn modelspoorkennis gaan vullen[:D]
Wim

Huugooke

Zolang de decoders ook voor analoog geschikt zijn!!! Eerst informeren.
Het was niet altijd "multiprotocol", let op met oudere (occasie?) spullen.
Je merkt dat wel als je een enkel voor digitaal geschikte decoder hebt: de loc doet dan gewoon niks!

Ik vraag me wel af hoe het komt dat je dertig jaar moet "inhalen" als je maar 13 bent[:p]

wdn

Gelieve een correctiefactor van 5.15 toe te passen  [:)]
Wim

Huugooke

Ja, die kalender waarop je je geboortejaar moet invullen is een verraderlijk ding. Er zitten hier veel snotneuzen met kleinkinderen op het forum!

wdn

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Zolang de decoders ook voor analoog geschikt zijn!!! Eerst informeren.
Het was niet altijd "multiprotocol", let op met oudere (occasie?) spullen.
Je merkt dat wel als je een enkel voor digitaal geschikte decoder hebt: de loc doet dan gewoon niks!

Ik vraag me wel af hoe het komt dat je dertig jaar moet "inhalen" als je maar 13 bent[:p]


Maar ook met nieuw:
- Minitrix geeft duidelijk aan dat het al dan niet over een multiprotocol decoder gaat
- Fleischmann laat ons in twijfel (of begrijp hun symbolen niet)
Wim

Huugooke

Ja Wim, weer zo'n ambetant begrip.
Deze merken werken met DCC als digitale sturing (d? standaard dus) en analoog met gelijkstroom. Je kan die loc dus op een "gewone" baan laten rijden en ook op een digitale die door dat "protocol" aangestuurd wordt.
Het staat er: automatischer systemerkennung.
Multiprotocol is eerst van belang als je nog werkt met ??n van de oude systemen (pre-DCC).
Zo zijn er decoders die gelijkstroom, wisselstroom, Digitaal van M?rklin, en DCC "begrijpen".
Hier
http://www.dccdecoderservice.nl/trix.html
zeggen ze in elk geval dat hun decoders ook op gelijkstroom werken


Frank_N

Trix gaat er dus blijkbaar aan voorbij dat er kopers zijn die geen digitaal willen, of nodig hebben.  De fout die  ze maken is mi. dat ieder nieuw model welliswaar uitgerust is voor beide systemen, maar men denkt (behalve dat de klant meer moet betalen voor onnodige features) niet na over hoe de klant hierop reageerd. Welnu, ModelspoorfaN geeft geen geld uit aan niet noodzakelijke mogelijkheden.
Groet van Frank

wdn

citaat:
Geplaatst door Huugooke

en ook voor Fleischmann
http://www.dccdecoderservice.nl/fleischmann.html


Dit is allemaal mooi, moesten de fabrikanten in hun cataloog vermelden welk type zij in hun modellen steken.
FL gebruikt een symbool ( == DCC ), betekent dit analoog & digitaal?
Wim

Huugooke

ik heb de catalogus niet, maar ergens moet daar toch een legende staan?
"=" was in mijn tijd het symbool voor gelijkstroom.

Huugooke

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Trix gaat er dus blijkbaar aan voorbij dat er kopers zijn die geen digitaal willen, of nodig hebben.  De fout die  ze maken is mi. dat ieder nieuw model welliswaar uitgerust is voor beide systemen, maar men denkt (behalve dat de klant meer moet betalen voor onnodige features) niet na over hoe de klant hierop reageerd. Welnu, ModelspoorfaN geeft geen geld uit aan niet noodzakelijke mogelijkheden.


Ik heb een auto die vol "features" zit die ik niet wil. Onder andere een computerinterface die blijkbaar kan misbruikt worden om hem te stelen. Als ik een auto wil zonder al dat, dan moet ik die speciaal laten maken! Hetzelfde geldt voor zowat alle apparatuur die je in huis hebt.
De productie en installatie van die decoder kost de fabrikant "peanuts".
Op een loc van ?250 gaat dat weinig geven, toch minder dan de 25 ? 30 euro die je later moet betalen wil je toch digitaliseren.

wdn

citaat:
Geplaatst door Huugooke

ik heb de catalogus niet, maar ergens moet daar toch een legende staan?
"=" was in mijn tijd het symbool voor gelijkstroom.


In mijn tijd ook, maar dit symbool verschijnt natuurlijk niet in de legende

Huugooke

Op de links hierboven staat duidelijk dat voor beide merken geldt dat hun decoders ook analoog werken. Misschien vinden ze het zo vanzelfsprekend dat ze het niet eens vermelden!