Duur digitaal?

Gestart door Peter, 11 januari 2012, 14:04:40 PM

Peter

Een beetje als tegenhanger van het draad "goedkoop digitaal" heb ik dit nieuwe draadje geopend.
Aanleiding is mijn nieuwste aankoop, namelijk de DB baureihe 10 (ref. 62190) van Roco. Bij deze lok ben je verplicht om de "dure" (39 euro) Plux 22 decoder van Roco te kopen wil je alle mogelijkheden benutten.
Na LSM met zijn speciale decoder, nu dus ook bij Roco. Dan vraag ik me af, wat het nut is van normen en standaarden, als de merken er van beginnen af te wijken en je, zo goed als, verplichten hun speciale decoder te kopen. Niet dat dat is af doet aan de kwaliteit van de loks en de decoders, maar gewoon "waarom"
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Beste Peter,

Plux22 en consoorten zijn de meest recente normen :
http://www.morop.org/de/normes/nem658_d.pdf.

Je kan een bestaande NEM652 voorzien van een Plux8 of groter en die "zou moeten werken" op de Plux22.

Erik

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door eve

Beste Peter,

Plux22 en consoorten zijn de meest recente normen :
http://www.morop.org/de/normes/nem658_d.pdf.

Je kan een bestaande NEM652 voorzien van een Plux8 of groter en die "zou moeten werken" op de Plux22.

Erik



Dat dacht ik nu toch ook.
En niemand houd u tegen om een reguliere decoder te installeren.
Hetzij via een adapter of met enige bricolage zoals ik het I11 stuurstand van ls heb onder handen genomen.
Daar zit geen decoder in en toch werkt het digitaal, straffe kost he.[:D]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Peter

Ha, dat "zou moeten werken" doen al rillingen over mijn rug lopen.
Wat betreft digitaal ben ik (bijna) een totale leek. Mijn kennis reikt gewoon van, als er staat 8 pins er een 8 pins decoder in te steken.
Net het zelfde bij 6 en 21 pins. Aanpassen doe ik enkel het adres, d.w.z vvor elloks en diesels naar lange adressen.. En daar houdt het voor mij mee op. Ik heb hier nog een modelletje van Roco staan zonder stekker, maar durf er niet aan beginnen hem om te bouwen.
Dus voor mijn baureihe 10 is het voor mij "helaas" die dure Roco decoder
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Beste Peter,

Niet wanhopen : http://www.tsdbvba.be/mail/mail0211.htm

en iets naar beneden scrollen voor de NEM652 (= 8 pins) - PluxX adapter.

Erik

Huugooke

Ik moet ergens anders gaan shoppen Peter, want ik vind ?39 niet veel duurder dan een "gewone".
Jammer dat je je niet in het solderen wil verdiepen. Gewoon aan beginnen! Start met een goedkope decoder, die dingen zijn tegenwoordig trouwens moeilijk "op te blazen".
Die stekkers zijn ook los te krijgen bij b.v. Conrad, maar als je dan de kosten samentelt...

conducteur

39 niet duur? Je vindt al degelijke Lenz standard decoders voor de helft...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Vandaar ook mijn opmerking "dat ik dringend ergens anders moet gaan shoppen".[:D]
Er zijn nog alternatieven; maar je moet dan wel uitkijken: sommige zijn bijvoorbeeld niet kortsluitvast.
En omdat ik graag experimenteer kies ik ook altijd voor het multiprotocol (omni-protocol?)type,dat scheelt ook wat in prijs.
Intussen heb ik zo'n mengelmoesje opgebouwd dat ik niet meer weet welke decoder waar zit (ze veranderen ook zo dikwijls!). Met het uitlezen van CV8 krijg je een code die naar de fabrikant verwijst, en CV7 geeft je een code van een typenr., maar waar vind je nu meer info daarover?

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Met het uitlezen van CV8 krijg je een code die naar de fabrikant verwijst, en CV7 geeft je een code van een typenr., maar waar vind je nu meer info daarover?



Bij de manne die de nummers toekennen aan de fabrikanten.
Voor DCC heb ik ooit eregns zo'n lijst tegengekomen.
Eens googlen op DCC fabrikanten nrs of zoiets.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

voila even gegoogled met DCC fabrikanten nrs en DEZE was al het derde resultaat.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Huugooke

Bedankt! Dat help al een stuk!
CV 7 is de software versie, dat zegt niets over het type natuurlijk.
Is het bijvoorbeeld een Lokpilot 3? 4?
In het vervolg een database-ke maken dus.

Klaas Zondervan

De meest actuele fabrikantenlijst staat bij de NMRA. Dat is nl. de instantie die de nummers toekent.
http://www.nmra.org/standards/DCC/mfgnumbers.html

Huugooke

Daar had ik zelf ook op kunnen komen natuurlijk!
Bedankt voor de info!
Als de fabrikanten nu nog een vermelden hoe je een type kan herkennen..
Er zijn decoders met een sticker maar ook zonder.