Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fleischmann 7030 N

Gestart door JC2180, 06 december 2011, 08:08:56 AM

JC2180

Hallo,

Even ter inleiding, ik heb NUL verstand van elektronica... ;)
Als test / onderhoud laat ik mijn locjes bij tijd even goed inrijden op een rollerbank.
Gisteren heb ik echter een analoge stoomloc 7030 om zeep geholpen.
Twee minuutjes vooruit op 3/4 vermogen (trafo) met resultaat uitgedoofd en een rookpluimpje.

Nu is mijn vraag, kan zulks te wijten zijn aan teveel spanning via de transformator en/of gaan elektrische componenten sowieso na verloop van tijd al eens stuk?

Wat is trouwens de juiste functie van die weerstandjes (of condensatoren?) want het hoe en waarom bij analoog versus digitaal is mij onbekend.

Alvast bedankt,
J
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Michiel

Hallo Joeri,

Dat modelletje ken ik als mijn broekzak. Ik vrees dat je na het onderhoud iets over het hoofd hebt gezien.

Die kleine componenten, de twee cilindertjes (spoeltjes) en een schijfje (condensator) vormen samen de ontstoorfilter, opdat je je treintjes niet in de radio als genetter hoort rijden. Deze componenten zijn erg robuust, en gaan niet snel kapot.

De spanning van de trafo is geen enkel probleem. Deze modelletjes zijn uiterst robuust, en 3/4 van de trafospanning is geen enkel probleem. Zelfs volle spanning zal geen enkel probleem opleveren (het lokje rijdt dan wel als zot, maar mechanisch en elektrisch kan dit geen kwaad)

Waarschijnlijk is het de motor dat de geest (via het rookpluimpje) heeft gegeven. Ik vrees dat de rolweerstand te groot was, waardoor de motor teveel moeite moest doen om de boel draaiend te houden.

Als je de motor los haalt, zouden de wielen met de vinger haast zonder enige wrijving moeten kunnen draaien. Ik vrees dat dat in jouw geval niet zo zal blijken. Wat de oorzaak is, is moeilijk van hieruit te zien. Aangekoekt vet in de aslages? Stofproppen? Wielen slepen tegen iets aan? Stangensysteem verwrongen of geplooid?... Eerst de oorzaak vinden en oplossen.

Een 2de-hands motor kost ongeveer 20 euro, een nieuwe ongeveer 35 euro als ik me goed herinner (artikel nummer 507030). Een tweede-hands lokje met dus die (vervang-)motor kost ongeveer 35 euro, dikwijls minder.

Succes met de herstelling.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JC2180

Dag Michiel,

Bedankt voor het snelle antwoord.
De motor los reageert inderdaad geen enkele mm wanneer ik stroom toevoer.
De loc ging gisteren aan een snelle[:I] vaart en ik heb de indruk dat de zwarte verf van het onderstel (oorspronkelijk rood) op sommige plaatsen is losgekomen en nu in de motorspoel zit.

Op de baan gaat zulke loc steeds zachtjes, op de rollen misschien te snel = te warm = loskomen van de VERF?

In eerste instantie ga ik volledig reinigen maar ik vrees voor het ergste.
Heb nog een volledig werkend onderstel op voorraad maar ik zou dan ook opnieuw van een laagje verf moeten voorzien naar Belgisch voorbeeld...

Normaal gezien voldoende lef maar nu toch enig voorbehoud.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Michiel

Zwarte verf van onderstel in motorspoelen lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk hier eerder aan teveel olie op de collector, waardoor de koolstof van de koolborsteltjes samen met de olie een geleidende pasta vormen op de collector, waardoor de motor in kortsluiting staat.

Ik zou in dat geval de motor los schoeven, de koolborstels eruit halen (voorzichtig, want de springen zo weg en op een tapijt vind je ze noooooit meer terug [:I]). Leg de motor voor een paar uur in een bad wasbenzine, en borstel met een tandenborstel zo af en toe eens de motor (en vooral de collector) schoon.

Goed laten drogen, een druppeltje olie op beide aslagers en dan de hele handel weer monteren.

Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Misschien interessant om te weten:
Van de 42 stuks Fl. 7030/7031 die ik de laatste drie jaar op e-bay zag passeren ging de goedkoopste aan 21,07 en de duurste aan 68,97 euro...

Michiel

Thanks, Marc! Inderdaad interessant om te weten. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JC2180

R.I.P.

Motortje een nacht in bad en goed gereinigd, daarna alles laten drogen en....teleurstelling.

De omwonden koperdraad van ??n anker lijkt in elkaar gesmolten, de overige twee zien er nagelnieuw uit !?

Ik ga dus voor een vervangend motortje en hopen op succes.

Blijft wel de onrustwekkende gedachte dat op een mum van tijd een loc zo fataal kan aflopen.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220