Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

startkit marklin transfo

Gestart door edwin, 06 november 2005, 20:14:45 PM

edwin

hallo

het is mij opgevallen dat men transfo's apart kan kopen samen met het besturings aparaat en start rail,nu wat mij ook opvalt is dat op een transfo 60 va en de andere slechts 18 va staat,wat kan ik meer doen met die van 60?wat is het verschil aub ?
dank u
edwin

n/a

Het verschil is 60 - 18 = 42VA. Maar dat vraag je natuurlijk niet.

Als een lampje 1 VA gebruikt, dan kun je met een 16VA versie 16 lampjes laten branden, en met een 60VA kun je er dus 60 laten branden.

Het is een de aanduiding hoeveel vermogen de trafo kan leveren.
VA is een andere aanduiding voor Watt.

Wim.

bartie

Die van 60VA kan later nog gebruikt worden, wanneer je zou beslissen om naar de central station over te schakelen.

Bart.

dikken

Als je op je baan meerdere treinen tegelijk wilt laten rijden, kan je best een 'grotere' trafo gebruiken.

Marklin geeft volgende waarden van gebruiksvermogen op als richtlijn.

Een rijdende loc:                      8 ? 10    VA
loc verlichting (lampen)               2 ? 3     VA
rookgenerator                          5         VA
gloeilampjes                           1,2       VA/stuk
draaischijf                            10        VA
control unit 6021                      2         VA
digitaal schakelbord                   3         VA

Schakelen van relais                   5  ? 10   VA (zeer kort)

maw: je hebt een baan met 3 loc, 10 verlichte wagons (twee lampjes per wagon), 6021 control unit, een schakelbord en draaischijf dan verbruikt je baan een vermogen van: (3*13)+(1,2 x 20)+2+3+10 = 78VA.

Zoals je kunt zien, ben je er snel. Een wissel trekken zal nog moeilijk gaan want de overbelastingsveiligheid van je transfo zal tussen komen.

Opsplitsen in verschillende stroomkringen is raadzaam. Voorzie ??n grote transfo enkel voor de locbediening (inclusief wagon en loc verlichting). Voor de toebehoren gebruik je dan een andere transfo.

Vele wagons kunnen uitgerust worden met LED verlichting ( vb van http://www.brelec.be). Deze verbruiken maar 20 mA (vermogen ~= 0.02 x 18 ~= 0.36 VA)

Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

edwin

hallo

dat noem ik nu eens uitleg dank u !!!!
ik kan komen aan een transfo 60av start rail + controle unit
zie foto als hij er staat?

als ik 70 ? betaal,betaal ik dan hier te veel voor ???
dank u!
edwin

laurens66

Volgens mij niet, je hebt immers een van de goedkoopsten uitgezocht op ebay.