Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Welke code heeft Marklin Z-schaal rail?

Gestart door Roderik, 03 december 2011, 00:24:19 AM

Roderik

Welke code heeft Marklin Z-schaal rail? Kan iemand me dat zeggen?
Always be modelling!

mdvholland

citaat:
Geplaatst door Roderik

Welke code heeft Marklin Z-schaal rail? Kan iemand me dat zeggen?



Code 55, ofwel 55/1000 van een inch, ofwel ca. 1,4 mm.

Prototypes [:D] zoeken het meer natuurgetrouw op code 40.
Zie bijv. http://www.proto87.com/z-scale-track.html

groet,
Matthijs

mahtoska1

Kijk eens op:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13679


Andere leveranciers voor Z sporen:
http://www.weichen-walter.de/ diverse codes
http://www.micro-trains.com/micro-track_z.php code 55
http://www.noch.de/de/aktuelles_service/rokuhan.php Code?

Ooit heeft Peco ook sporen voor Z gemaakt. Ik weet niet of deze nog beschikbaar zijn.

Beste groeten,

Pieter

Havoc

Marklin spoor is code 60. Peco ook trouwens. Rokuhan is 1.6mm hoog dus ook code 60.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

Hmmmm.
Dat valt tegen. Ik dacht dat het hoger zou zijn.

Van waar deze vraag? Ik heb een hele tijd terug N-schaal straatrails gekocht bij finescale-und-mehr, die ik wil combineren met het wisselbouwsysteem van Fasttracks maar er is een duidelijk hoogteverschil tussen de beide.
De meegeleverde fasttrack rails zijn code55 wat een serieus stuk te laag is. Ik dacht dat Marklin rails hoger zouden zijn maar niet zo hoog dan ik dacht.
Dat wordt dus dubbele dwarsliggerhoogte bij de wissels en de straatrails onderaan afvijlen...
Always be modelling!

mdvholland

citaat:
Geplaatst door Havoc

Marklin spoor is code 60. Peco ook trouwens. Rokuhan is 1.6mm hoog dus ook code 60.



Yep, Havoc heeft gelijk [:I]. Code 60 bij Marklin, hoewel ik op het web ook verwijzing naar code55 tegen kwam.

Wel een uitdaging, Roderik. Keep posting... [:)]

Havoc

citaat:
maar er is een duidelijk hoogteverschil tussen de beide.
De meegeleverde fasttrack rails zijn code55 wat een serieus stuk te laag is. Ik dacht dat Marklin rails hoger zouden zijn maar niet zo hoog dan ik dacht.


Het verschil tussen code 55 en code 60 is 0.127mm en toch zeg je dat code 55 "veel lager" is en code 60 "zo hoog".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Johan,

Ik ga moielijk doen:
   omgerekend naar schaal 1/1 is dat wel een verschil van 26,4cm!
Maar ja, op onze wereld/??? schaal, zal het oog het niet zou opmerken

Tenzij er toch van die puristen zijn.

Ikke niet, op het ogenblik dat de toeschouwer in onze sfeer zicn in een avontuurlijk verhaal bevindt, ben ik m??r dan verheugd

Voil?,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

Ja, als je omrekent... maar als ik het goed begrijp is het probleem van Roderik het aansluiten tussen rails in code 55 en rails in code 60. Die 0.127mm is een meetfout op dat moment. Als je 2 fabrieksrails in elkaar zet dan lijkt de kans dat het hoogteverschil tussen de 2 (waar ze tegen elkaar komen) maar 0.127mm is klein.

Voor de rest akkoord hoor. Maar toch vind ik het spijtig dat je code 40 niet vlot kan krijgen. Het verschil is misschien klein, maar als je foto's ziet is het verschil in indruk toch groter dan je zou verwachten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

Misschien wat meer verduidelijking.

Zoals jullie al lang door hebben, ben ik aan een trambaan bezig. Meer bepaald wordt Ninove terminus volledig opnieuw opgebouwd van nul. Nieuwe onderbouw, nieuwe gebouwen, nieuwe elektriciteit, een klein beetje groter maar vooral esthetischer...

De rails nu...
De N-schaal-straatrails zijn volgens mijn schuifmaat Code76. De meegeleverde Fasttracks-rails zijn code 55. Uit de laatste ga ik de wissels bouwen. Uit de eerste de gewone rails. Dat wordt echter een heel huzarenstukje want het hoogteverschil tussen beide is 0,6mm. Ik ga eerste de wissels bouwen volgens de aangegeven opbouwwijze van Fasttracks en ze, met een ophoging van 0,6mm, op hun plaats lijmen om daarna zoveel mogelijk weg te snijden en te vervangen door de straatrails.

Om een complete straatrailwissel te gaan bouwen heb ik het materiaal en de knowhow niet.
Always be modelling!

Havoc

Dat is heel wat duidelijker. Ik denk dat een tussenstukje in messingprofiel misschien de simpelste oplossing wordt.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

Was het maar waar.

Na de verduidelijking nu een iets gecompliceerdere uitleg:
Bij een normale rail rijdt het wielvlak bovenop de rail die recht boven de railschoen zit. Bij de straatrails die ik kocht zit de railschoen, recht onder de gleuf waar de wielflens in zit, met als gevolg dat de de onderkant van beide railstaven van het straatspoor dichter bij elkaar staan dan bij de normale rails. Dus niet alleen de hoogte verschilt, ook de afstand tussen de railstaven... Bummer!

Ik hoop dat dit duidelijk is, anders neem ik een fotooke...[:)] Of maak ik een tekeningske...[:D]
Always be modelling!

Havoc

Ja, maar waar de voet van de rail zit maakt toch niks uit? Enkel het loopvlak moet in 1 vlak doorgaan. Of met een stuk contra rail de overgang camoufleren?

Fotooke of tekeningske is ok. Misschien krijgen er dan anderen ook nog ide?en.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

Voila!




De wissel ziet er nogal slordig uit, maar die is gerecupereerd uit de vorige baan.
Always be modelling!