Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Led verlichting in de NMBS reeks 5900

Gestart door Michael, 22 november 2011, 22:18:17 PM

Michael

Wie wil speciaal voor de 5900 ontwikkelde led verlichting in zijn lok van de NMBS 5900 serie.
Ik heb contact met een producent van ledverlichting voor in loks, waarbij de sets op eenvoudige wijze zelf zijn in te bouwen.
Nu is de vraag wie zou zo'n setje kopen voor zijn 59 serie? (kostprijs ongeveer 18 a 19 Euro) mogelijk met rangeersein.

Groeten Micha
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Wel ik zal dan zelf maar de aftrap geven, ik beschik over 5 verschillende 5900, die ik in de toekomst graag wil voorzien van ledverlichting.
Voor de 8000 serie heb ik van een Belgisch fabrikant 3 setjes gekocht, maar dat is behoorlijk moeilijk om in te bouwen, er zit een print plaatje bij ter grote van een postzegel waar 12 of 16 soldeerpunten op komen. Die handigheid bezit ik nog niet en de setjes liggen voorlopig in de kast.
Van bovenstaand producent heb ik 3 ledverlichtingssetjes voor in de 6200 serie van Roco aangeschaft en deze zijn werkelijk kinderlijk eenvoudig in te bouwen, solderen moet ook maar dat is in deze kinderspel, enkele draadjes en klaar. Wie daar meer over wil weten kan mij altijd even mailen. Het is niet mijn bedoeling om voor welk fabrikant ook reclame te maken. Deze man wil eerst weten of er voldoende belangstelling voor is voordat hij gaat produceren.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Johnnytrein

Bedoel je met een setje de voor en achterkant van de loc?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

jakke

Kan je een foto plaatsen , voldoende macro , van de bewuste p(laatje)rintje , liefst met de afmetingen .
En kan je dan ook schrijven voor welk modelmerk de verlichting is gemaakt of is deze voor ieder merk gelijk ?
Misschien vanzelfsprekend maar zit er smd verlichting op of led uitvoering?

De printjes van Brelec geven een knap resultaat als ze geplaatst zijn maar voor mijn ogen en kunde te klein .

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Michael

Met een setje wordt bedoeld een printplaatje voor en een printplaatje achter.

Het printplaatje aan 1 kant ingebouwd.

Het resultaat


Bij dit setje werd gebruik gemaakt van leds.
Voor de 5900 geen idee want dit setje moet nog worden gemaakt, als er voldoende belangstelling is. Afmetingen? Het wordt in eerste instantie passend voor de Roco serie gemaakt, misschien later voor andere merken locs.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

jakke

Goed initiatief maar ik zal deze aanbieding voorbij laten gaan .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

bellejt

heel mooi maar je hebt vrij veel verschillende productietypes.Dan moet je voor elk ype een verschillend laten maken.Wordt kostelijk.Bv in Marklin 37270 zit een plaatje met ingegoten smd leds.Dit is bij M niet meer te krijgen en een ander past er nagenoeg niet in.

bollen neus

beste nmbsverzamelaar,
Een kleine anecdote over ook een aanvraag gedaan om setjes te maken voor de 52/53/54 versies van de NMBS en de NOHAB modellen uit het buitenland, deze vraag had ik een jaar of 4 gesteld bij een producent. Het enigste antwoord dat ik ooit heb ontvangen was "we zullen het eens bekijken". Ik weet ook wel dat er heel wat denkwerk aan te pas komt omdat elk model van locomotief anders is, ook het plaatsgebrek is soms een probleem. Ook de verschillende variaties zoals aantal koplampen aangekaart in die tijd dus 2/3/4 en 5 koplampen op de neuzen. Een jaartje later nog even dezelfde vraag gesteld hoever er al iets uit de bus was gekomen? Nooit een antwoord op gekregen, nu sta ik hier reeds met 60 modellen van AFB en NOHAB dus spijtig een gemiste kans voor een producent vind ik dan. Ik heb geprobeerd nu om zelf warm witte en rode LED te plaatsen in de modellen die ik verbouw, kost nog geen 3,00 euro aan materiaal, enkel wat tijd om te solderen.
Jou initiatief dat je neemt is tof maar of het ook effectief van de grond gaat geraken is een andere paar mouwen, iedereen heeft wel zijn eigen "favoriet" van model dus het is wat hetzelfde als decals laten maken, of wat ze willen van decals, de aanvraag zal steeds groter en ruimer zijn dan de producten die op de markt zullen verschijnen, ook al afhankelijk van het aantal dat zal afgenomen worden.
De verlichtingen die ik in de modellen zet zal ook niet 100% correct zijn of realistisch zijn maar wel beter dan de originele die uitgerust zijn met gloeilampen , is altijd een minpunt geweest bij het merk dat ik gebruik voor veranderingen.

Wil ik hiermee maar zeggen dat het niet gemakkelijk is om voor iedereen wat goed te doen. Maak zeker geen verwijt naar gelijk welke producent en noem zeker ook geen namen van merken, maar ook met de huidige toestand van de tijd zal het ook niet zo evident zijn, dit is mijn persoonlijke visie en mening wat ik zelf heb meegemaakt.[:)]

Michael

Bollen neus, ik ben me ter degen bewust dat je het niet iedereen naar de zin kan maken, ik heb echter voor ik hier dit onderwerp plaatste al contact gehad met de producent, het gaat in eerste instantie om de Roco 5900 modellen. De reacties hier zijn alleen om te peilen of er voldoende belangstelling is om het ontwerp te maken.
Als ik de enige ben die 5 roco locs wil laten voorzien van ledverlichting dan krijg ik dat ook niet voor mekaar maar als er meerdere mensen zijn die aangeven om te overwegen zo'n set voor hun lok te willen kopen ooit, dan wordt het een ander verhaal.
En als ik zie hoe vaak dit onderwerp gelezen wordt moeten er toch mensen zijn die als deze setjes in de winkel hangen ze er eentje meenemen. En om die mensen gaat het.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

bollen neus

Misschien dan jou vraag vergroten en zo stellen wie er belangstelling zou hebben indien er zouden gemaakt worden van welk model? Weet niet of er dan meer reactie op zou komen, en trouwens er zijn inderdaad altijd meer lezers dan mensen die reageren hoor dat is op andere forums ook zo wel dat zijn we wel gewoon.
Je kan niet meer doen dan proberen is het niet?[:)]

AtMoPo

Er is plaats genoeg in een Roco reeks 59 om het zelf te maken.

AtMoPo

bollen neus

Ik ben blij dat ik niet als eerste heb geschreven, er is inderdaad een zee van plaats hiervoor en je hebt meerdere mogelijkheden. Ik hou me soms ook wel eens met iets anders bezig dan alleen maar "bolle neuzen "hoor dit dan voor een goede collega een pleziertje te doen.
Maar wijken we nu te ver van het onderwerp zelf wat af dus...........
[:)]