Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Rookgenerator

Gestart door MarcVD, 20 november 2011, 00:54:11 AM

MarcVD

Hallo, heb een probleem met een Brawa BR06 : de rookgenerator werkt niet. Hoe kan ik best uitmaken wat er fout is : de aansturing door de decoder of de generator zelf ? Ik meet een zekere spanning op de aansluiting (ong 5V), maar moet ik de multimeter op gelijk- of wisselspanning zetten ?
De generator zelf meet ong 50 ohm.

DasBert33

Hallo,

Een decoder werkt altijd op een gelijkgerichte spanning, de meter moet dus in gelijkspanning staan. Dit werkt altijd wanneer je meet tussen functieuitgang en functieterugleiddraad.

Een rookgenerator is echter meestal tussen functie uitgang en (niet gelijkgerichte) massa geschakeld, meestal de metalen behuizing van een stoomlok. In dat geval gaat de meter meestal niet correct meten omdat de massa het pulserende signaal van het spoor bevat. Het hangt een beetje van het type meter af wat je effectief zal meten.

De gemeten weerstand van de rookgenerator lijkt mij OK, die is dus niet stuk denk ik. De fout zit dan volgens mij mogelijk in een van volgende dingen:
- decoder programmatie, is de functie toegewezen. Staat de functieuitgang niet te laag ingesteld? (dimmer functie)
- 5V komt overeen met een onversterkte decoderuitgang (vb aux3/aux4 bij ESU), de rookgenerator moet op een versterkte uitgang hangen.
- decoder functieuitgang mogelijk defect

Bert