Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Watervaste MDF (geen groene)

Gestart door Paulogic, 15 november 2011, 17:12:36 PM

Paulogic

Heren,

Als het morgen goed zit, ga ik langs bij een vriend die heel erg graag met hout werkt
en al masterpiece meubels heeft gemaakt (als ITman zonder enige opleiding in dit vak).
Hij gaat mij een stukje Watervaste MDF bezorgen. Het is niet de gekende groene
variant maar een variant die er uitziet zoal een sandwich met 2 harde kanten.
Hij heeft dit gekocht voor buitenwerk en alvorens het te gebruiken heeft hij een stukje met
exacte maten in een emmer water gelegd. Na 2 weken was er nog geen spoor
van beschadiging en de zaak was ook niet vervormd.

Dit lijkt mij misschien een ideale houtsoort voor modelbanen ?? Aangezien watervast
zal het ook veel minder lijm opslorpen en misschien beter zijn voor de geluiddemping.

Iemand al ervaring en/of idee?n hieromtrent ?

ps : natuurlijk ga ik daar mijn machine op loslaten...
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

Op mijn treinbaan komt geen veredeld karton. (hoewel ik op mijn minibaantje al gezondigd heb)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Waarom toch steeds gezocht naar exotische materialen? Neem toch gewoon multiplex.
MDF is zwaarder dan nodig, en voor de geluiddemping is het beslist niet gunstiger dan multiplex.

factageklerk

citaat:
Geplaatst door conducteur

Op mijn treinbaan komt geen veredeld karton. (hoewel ik op mijn minibaantje al gezondigd heb)



[:D][:D][:D][:D][:D] En waaruit bestaat een treinbaan anders Rian? Trouwens MDF is geen veredeld karton het is plaatwerk dat gemaakt is van fijne samengeperste houtvezels
 

Paulogic

T'is zwaarder maar ik dacht aan de vervormfactor??? vochtigheid en zo geven minder
invloed misschien en daarom misschien wel handig. Vandaar ook de vraag natuurlijk [:)][;)]
mvg,
Paul(ogic)

Dirky

medite exterior MDF?

toevallig prijzen gevraagd om ook een stuk van mijn gevel te bekleden...


Peter

Ik heb mijn neus vol van watervast hout (multiplex, MDF enz) allemaal flauwekul.
Heb heel veel moeite moeten doen om de ondergrond van mijn station Boom, waar ik af en toe aan verder werk, (zie dat draadje) terug vlak te krijgen. De "watervaste" multiplex was helemaal krom getrokken. Ik heb mijn lesje op dat punt geleerd. Bij mijn station Gengenbach heb ik dus geen bodemplaat meer. Enkel de wanden die door verstevigingen in 1,5 mm plasticard recht gehouden worden.

Voor ons tuinhuis heb ik van de zomer 25 cm brede stukken Bruynzeel plaat gebruikt om het onderaan te beschermen tegen spatwater. Ze zijn bijna allemaal opengebarsten door het vocht. Watervast[:0]
Met vriendelijke groeten
Peter

Thommy

het enige dat bijna watervast is, is betonplex (zie bodems aanhangwagens/camionetten)

enige nadeel: weegt zoals beton [:D]
Greetz

Thommy

ysbeer

Het lijkt wel of jullie met je baan op de bodem van de vijver zitten.
het water druipt uit de tekst.

Volgens mij (ervaring)voldoet multiplex en mdf pprima aan onze eisen.
Alleen bouw het frame waar op je deze platen monteer zwaar en sterk.
Ga niet zitten uitrekenen dat een lat 2x3 zwaar genoeg is en dat
een plaat van 6mm sterk zat.
Maak gewoon een tafel die 10 keer sterker is dan volgens het gewicht wat er op staat nodig is .
Maak dwars verbanden meer dan nodig voor het draagvermogen.
En ja zo een tafel kost meer,maar u zult iedereen danken voor die uitgave
Want kromtrekken is er niet meer bij.
Mijn grondplaat is minimaal 18mm mdf.
En al verklaart nu iedereen mij voor gek de zaak staat al 10 jaar en trekt niet krom.
Maar goed wie niet wil zal bij zijn derde tafel nog wel eens aan mij denken.

Ik ben dus gewoon door ervaring wijs geworden.
wim

Havoc

citaat:
Het lijkt wel of jullie met je baan op de bodem van de vijver zitten.
het water druipt uit de tekst.


[:D] Gewoon machtig. Langs de andere kant houd ik bij mij de vochtigheid wat in de gaten (omwille van muziekinstrumenten in hout) en eerlijk gezegd het verschil tussen 50% en 65% is voelbaar in het bespelen.

Trespa is een mogelijkheid maar de prijs...

citaat:
Hij heeft dit gekocht voor buitenwerk en alvorens het te gebruiken heeft hij een stukje met
exacte maten in een emmer water gelegd. Na 2 weken was er nog geen spoor
van beschadiging en de zaak was ook niet vervormd.


Permanent nat houden is vaak beter dan afwisselend nat-droog. Bvb eik is goed droog perfect en permanent onder water ook. Maar kan niet tegen afwisseling.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

citaat:
Geplaatst door ysbeer


Mijn grondplaat is minimaal 18mm mdf.


Iedereen is het erover eens dat we dan toch maar naar 8mm multiplex gaan. Dat weegt minder (= lichtere structuur van het vuren frame) Echt sterk zijn platen niet. Zorg er gewoon voor dat de overspanning die de platen maken beperkt blijft. En dat hoeft niet allemaal uit 68*27 of zwaarder te zijn. In mijn  ogen: zorg voor een stevige basis die het gewicht van bovenliggende structuren kan dragen, en nog extra verbindingen uit fijner tegen doorbuigen. (De omtrek van mijn minibaantje zijn gemaakt uit 18*69, en de dwarsverbinding uit 18*44) Plaatmateriaal die op de structuur ligt is 12mm multi (van het vorig minibaantje, aangevuld met mdf voor de prijs). Daarboven stadsgedeelte op 8mm multiplex. Grote treinbaan in mijn kamer komt allemaal met 8mm multi..
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

stevend

Wat mijn bemerking op mdf ( water afstotend of niet ) betreft is het volgende , als je 1 kant schilderd of behandeld dan trekt deze "krom". Zelfs spuiten of lakken (vb kastdeuren).
Als je ze wil recht houden moeten bijde zijden afgewerkt worden,
en liefst met het zelfde kleur.

Zoals al aangegeven zou ik toch gaan voor de multiplex (min 12mm) als bodem.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Mijn grondplaat is minimaal 18mm mdf.
En al verklaart nu iedereen mij voor gek de zaak staat al 10 jaar en trekt niet krom.
Ik maak mijn modules van 3,6 mm triplex, en dat trekt ook niet krom. Kwestie van het materiaal op de juiste manier verwerken.
Ik moet er niet aan denken dat het van 18 mm MDF zou zijn. Het spul moet ook nog wel eens de trap af weet je.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur
Iedereen is het erover eens dat we dan toch maar naar 8mm multiplex gaan.



Dan ben ik dus de enige met zo dik materiaal,eenzaam hoor[^][^][:D][:D]
wim