Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Oude Hamo ombouwen naar DCC met ZIMO dekoder

Gestart door janieburton, 12 november 2011, 15:34:21 PM

janieburton

Hallo,

Heb een oude HAMO 103 en zou deze willen ombouwen naar DCC.

Het chasis is volledig in metaal.

Is er gevaar op kortsluiting indien ik gewoon een dekoder met draadjes aansluit of moet de dekoder geisoleerd zijn van het chasis?

Alvast bedankt voor de info
 

Klaas Zondervan

Een HAMO loc is de 2-rail uitvoering van een M?rklin loc. Daarbij vormt het chassis ??n pool van de stroomafname, en daar moet dus de zwarte draad van de decoder aan.
De rest van de decoder moet uiteraard ge?soleerd zijn van het chassis.

eve

De MOTORAANSLUITINGEN moeten ge?soleerd zijn van het chassis cq. stroomafname. Bij oudere loks zoals HAMO is dat niet het geval.

Erik

INFO

Hamo, lok zijn de makkelijkste loks om naar digital om te bouwen.

Het is net zo als bij alle 2 rail gelijkstroom loks en motoren, meestal zit ??n koolborstel aansluiting aan het chassis, bij Hamo is het een kwestie van even dat draadje los te nemen. Verder kun je de decoder met een stukje dubbelzijdig plakband op het chassis bevestigen is hij gelijk geisoleerd. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

janieburton

Zie het niet goed; blijkbaar begrijp ik het niet
 

tonycabus

En toch is het zo, ik kan Wim (Info) hier alleen maar bijtreden.
Ze zijn immers al uitgerust met een gelijkstroommotor, je moet alleen de massaverbinding van de motor onderbreken.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janieburton

Moet men ook zo'n plastic moterplaatje plaatsen zoals bij Fleischmann locomotieven?