Nieuws:

Nu in MSM 258 TEST: Jouef DD-autotransporter * Fleischmann T 3000 * B-Models Eaos * Roco 26.084 * Fleischmann 64.045

Hoofdmenu

ontkoppeling

Gestart door swarol, 10 november 2011, 17:05:03 PM

swarol

ik zou graag in mijn treinen een automatische ontkopelaar zetten.

maar nu is mijn vraag staat dat los van de decoder of de decoder vervangen?
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Kees-Jan

Hoi

Bij een decoder met tijdsinstelbare functie uitgang kun je zeer eenvoudig een Krois koppeling inbouwen. Ons modelspoor team werkt hier al geruime tijd mee en als er belangstelling is willen we (ons team) hier wel een keer een bemonstratie/ workshop over geven.

Kees-Jan

ratje

Heel eenvoudig en toch goed werkend: kadee koppelingen plaatsen en dan met een op je spoor. kan zowel vertraagd als direct, werkt goed en zorgt voor minder draden onder je baan. En (is wel kwestie van persoonlijke voorkeur) deze koppelingen ogen ook mooier.
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

swarol

ik denk dat ik het weer verkeerd heb uitgelegt... voor mij zou het dus handig zijn dat de trein automatisch ontkoppelt, daarom was mijn vraag of zo een ontkoppeling in de trein iets apart is of het een funcie is van een decoder, zoals licht, geluid enz.

want het is mijn bedoeling slepen samen te stellen die bijeen blijven, die ik dan kan ontkoppellen voor te lossen en te laden, en ondertussen een andere sleep ophaal die klaar is.

heb wel een onkoppelings rail(nieuw van roco) maar (zal wel aan mij liggen) die werkt niet zo goed, de trein moet juist staan en dan nog blijven ze vast haken.

citaat:
Hoi

Bij een decoder met tijdsinstelbare functie uitgang kun je zeer eenvoudig een Krois koppeling inbouwen. Ons modelspoor team werkt hier al geruime tijd mee en als er belangstelling is willen we (ons team) hier wel een keer een bemonstratie/ workshop over geven.

Kees-Jan

heb wel intressen kees-jan

conducteur

Hier ook interesse in demonstratie. Ik krijg het enkel werkend met roco universeelkoppelingen[V]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Over die Krois koppeling, die zit in je lok en wordt gestuurd door je decoder.
http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/h0/

Alle behalve de eenvoudigste decoders hebben 1 of meer schakelbare uitgangen. Belangrijk is dat de duur van de schakeltijd instelbaar moet zijn. Je drukt op "ontkoppelen" en de magneet wordt voor een korte tijd geactiveerd. Duurt de puls te lang of blijft die aan, dan heb je kans op ongewenste rookontwikkeling. In de handleiding staat max. 10 seconden! Even nakijken of je decoder dit kan.
Ook belangrijk met welke koppeling je wil werken!
Zo moet je blikken haakjes door koperen vervangen; bij alle koppelingen!
En ik ga hier geen merken noemen want ik heb nog last van een stuk rail in mijn oog![:D]

Kees-Jan

@ Conducteur: die koppeling is voor de Krois wel demeest bedrijfszekere uitvoering en het valt best wel mee met dat [V] hoor. Koppellen best kort en zo lelijk zijn ze ook weer niet.

@ Huugooke: Welke haakjes vervangen? ik heb nog nooit een haakje vervangen bij het gebruik van Krois koppelingen.

Voor de veiligheid is het beter om de koppelingen slechts 5 secondes aan te laten staan. Om helemaal zeker te zijn kun je zowel in de decoder als op je centrale (mits instelbaar) op maximaal 5 secondes zetten.

Kees-Jan

Ik zal eens vragen of de koploperman waarmee ons team werkt een middagje uitleg wil geven over de Krois en de inbouw er van.

Kees-Jan

conducteur

Dan moet ik heel mijn collectie uitrusten met die dingen. Nu zijn dat bij goederentreinen gewone beugelkoppelingen, en personentreinen een of andere kortkoppeling, en aan de uiteinden beugelkoppelingen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Over die Krois koppeling, die zit in je lok en wordt gestuurd door je decoder.
http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/h0/

Alle behalve de eenvoudigste decoders hebben 1 of meer schakelbare uitgangen. Belangrijk is dat de duur van de schakeltijd instelbaar moet zijn. Je drukt op "ontkoppelen" en de magneet wordt voor een korte tijd geactiveerd. Duurt de puls te lang of blijft die aan, dan heb je kans op ongewenste rookontwikkeling. In de handleiding staat max. 10 seconden! Even nakijken of je decoder dit kan.
Ook belangrijk met welke koppeling je wil werken!
Zo moet je blikken haakjes door koperen vervangen; bij alle koppelingen!
En ik ga hier geen merken noemen want ik heb nog last van een stuk rail in mijn oog![:D]

Helemaal mee eens,maar pas nou op dat je geen koppelngs deel in je oog krijgt.[:0][:0]
Haakjes vervangen is tot nu toe bij geen enkele koppeling nodig
Ook niet bij roco of lenz
wim

Huugooke

Blijkbaar is er wel degelijk (bij sommige gebruikers) van een bepaald merk (dat hierboven niet vermeld is) een probleem dat de beugels magnetisch worden en (op den duur?) blijven plakken.
Kijk trouwens onderaan op de pagina waarvan ik de link heb opgegeven.

Ja,je ziet, ik wordt voorzichtig; ne mens heeft zijn ogen nodig h?.
//http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/h0/

ysbeer

Volslagen nieuw.ik heb op de beurs met de farikant gesproken en die heeft mij dat niet verteld.
Maar het staat er.
Je heb 100% gelijk.

Overigens lijkt mij dat je beter ROCO kortkoppelingen kunt kopen i.pv. dat messing beugeltje met bijhorend gepiel.
wim

Huugooke

Die gebruik ik daarom ook!
Oei, bukken!!![:D]

swarol

dus kan men treinen beter uitrusten met een ROCO kortkoppelingen , wordt die aangesloten aan de decoder of heeft die koppeling een decoder van zichzelf[?] en moet ik dan de oude decoder verwijderen?

Kees-Jan

De koppeling van krois kan op de oude decoder aangesloten worden. De enige voorwaarde hiervoor is dat er een functie uitgang op de oude decoder zit.

Nogmaals: de MK 1 en 2 zijn de meest bedrijfszekere koppelingen mi en de Krois koppeling voor de Roco kortkoppeling is minder betrouwbaar. Daarom gebruiken we alleen de MK 1 voor op beurzen.

Kees-Jan

Nb ik organiseer een workshopje hierover. Aanmelden via de mail.

Michael

Kees-Jan, de workshop, waar en wanneer?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154