Nmbs type 50 saddle tank

Gestart door MarcVD, 07 november 2011, 14:51:59 PM

MarcVD

Hallo,
Ben deze bouwdoos van PB models aan het monteren.
Voor de aandrijving heb ik een Escap RG4/c.
Niet evident om deze in zo een klein locje te krijgen...
Heeft hier iemand revaring mee ?
Weet er iemand of je deze motortjes met een digitaal decoder mag aansturen ?
Thx
Marc
 

loco

Ik heb hiermee ervaring (gehad)
Heb er ook een escap motor in geplaatst echter zonder decoder,
maar aangezien het een micromotor is (type faulhaber), denk ik dat je bepaalde cv's in uw decoder moet aanpassen indien hij met de basisinstellingen niet optimaal zou werken. Maar als dat waar is, dan zou je dat in de handleiding van je decoder moeten terugvinden.
Ik heb een andere loc met faulhaber en deze werkt perfect zonder enig probleem met een Lokpilot XL.

MarcVD

In de handleiding van de motor staat dat je deze extra moet beveiligen dmv diodes.
Deze motoren draaien dus op pure gelijkstroom.
Vroeger werd er verteld dat Faulhaber motoren kunnen stuk gaan als ze bvb. met fase aansnijding worden gestuurd .
De digitaal spanning is naar de motor toe geen zuivere gelijkstroom, of wel ??
 

loco

Ik weet het niet. Ik heb dit model nooit gedigitaliseerd.
Hopelijk reageert er iemand anders die er meer van weet.
Ik heb mij daarnet laten wijsmaken dat de huidige generatie van decoders met het probleem van micromotoren wel omkunnen. Maar ik kan dit niet bevestigen. Ik weet alleen dat ik geen probleem heb met een faulhaber en een recent gekochte lokpilot XL. Dat is geen Lokpilot 4.0.

Michiel

Ik heb een Faulhaber motor gehad in een BR52 en de ESU lokpilot 3.5 kon er niet mee overweg. Ik heb de lok met decoder naar ESU Duitsland gestuurd. Erg vriendelijk, en gratis diest, maar ook zij kregen het nooit goed. Een ESU Lokpilot 3.5 kan NIET overweg met Maxxon/Faulhabermotor.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

Een lokpilot V3.5 ken ik niet maar hier zijn de gegevens voor een lokpilot V3.0



en een lokpilot V4.0


loco

Ik zou zeggen, sluit uw escap aan op en decoder en test de settings die dgrr57 plaatst eens uit. Lees ook eens de handleiding van de lokpilot 4.0.
Ik veronderstel dat wat voor een klokankermotor Faulhabr geldt, ook voor een Escap geldt.

Dit lees ik verder ook in de handleiding:

5.2.2. Motorbesturing.
De belangrijkste functie van een digitaaldecoder is het besturen van de motor. Alle LokPilot V4.0 decoders zijn daarvoor universeel inzetbaar en kunnen met alle gangbare DC motoren in modelspoorbanen gebruikt worden: ROCO?, Fleischmann?, Brawa?, Mehano?, Bemo?, H?bner?, LGB?, M?rklin? of andere. Klokankermotoren (b.v. Faulhaber? of Maxon?) kunnen ook aangesloten worden.
....
De lastregeling van de 5de generatie werkt met 20 of 40 kHz hoge frequentie controle en zorgt voor een stille, soepele werking van de motor, vooral met klokankermotoren. Dankzij de 10-bit technologie zullen uw motoren extreem langzaam 'kruipen'. De lastregeling kan aan verscheidene motor- en drijfwerkcombinaties zeer gemakkelijk aangepast worden (Zie hoofdstuk 11).
Met Dynamic Drive Control kunt u de invloed van de lastregeling beperken. Daarmee kunt u in stations- of wisselsbereik fijn regelen. Bergop zal de loc langzamer rijden zoals in de werkelijkheid voor zover u niet aan de regelaar draait (meer informatie in sectie 11.4.)
De minimum- en maximumsnelheid van LokPilot V4.0 kan ingesteld worden hetzij via drie punten hetzij via een snelheidstabel met 28 instellingen. In tegenstelling met andere decoders is de tabel voor 14, 28 of 128 rijstappen werkzaam. Door ESU unieke massa simulatie zijn er ook geen abrupte overgangen zichtbaar bij 14 rijstappen.

Het schema dat dgrr57 plaatst komt ook uit deze handleiding

MarcVD

Jongens,
allen bedankt voor de uitvoerige uitleg !
 

treinvirus

misschien  niets wetenschappelijk maar ik heb zonder erbij na te denken dezelfde escape micromotor ingebouwd in een type 16 jocadis en daar een  esu decoder 4.0  miniversie op aangesloten en alles loopt zonder problemen en zonder enige motorparameter( cv)  te veranderen en zonder enige diode of andere componenten tussen te zetten
dirk
 

dgrr57

citaat:
Geplaatst door treinvirus

misschien  niets wetenschappelijk maar ik heb zonder erbij na te denken dezelfde escape micromotor ingebouwd in een type 16 jocadis en daar een  esu decoder 4.0  miniversie op aangesloten en alles loopt zonder problemen en zonder enige motorparameter( cv)  te veranderen en zonder enige diode of andere componenten tussen te zetten
dirk

Bij de lokpilot V4 zit er een automatische functie die er voor zorgt dat de decoder zich aan de motor aanpast (bij de eerste ingebruikname van een decoder of na een reset). Blijkbaar gebeurt hetzelfde bij een lokpilot micro.