Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Koploper / Rocrail?

Gestart door PeterC, 26 oktober 2011, 16:54:58 PM

PeterC

Omdat er nu wat schot komt in de bouw van mijn testbaantje (URLhttp://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13368/URL) begin ik wat vooruit te denken aan de besturing / automatisatie van dit project.

Bij de keuze voor het besturingsprogramma twijfel ik tussen Koploper en Rocrail.

Wat zijn de ervaringen?  Pro's?  Contra's?
Groetjes, Peter

Metpetergaathetbeter

Peter,

misschien eens de vraag stellen aan Bellejt, hij heeft bij 3rail-forum al work-shops gegeven(in ieder geval toch van koploper)
Groeten Peter[;)]

bellejt

Ik heb toendertijd gekozen voor koploper omdat het heel betrouwbaar is en vrij snel goed te programmeren.Ook een groot voordeel is dat koploper leert hoe je locs moeten afremmen.Ook de baan makkelijk opbouwen.Zoek eens op het forum hier of 3rail en je vind een massa gegevens.Anders een een belletje naar mij en ik geef je wel wat uitleg.Of je kan eens langskomen en het programma aanschouwen.Moest er een samenkomst zijn dan geef ik mss weer weer een kleine workshop.Voor een beginnershandleiding kan je best op pahasoft.nl de maliebaan downloaden en eens kijken hoe die werkt.Dan krijg je een goed idee.
Ps :er is ook een koploperforum met massa ondersteuning.Met rocrail heb ik nog niet gewerkt omdat je weer 2 dingen tegelijk moet opstarten en dat zelfs voor een computerfreak als mij wat omslachtig is.

Michiel

Ik heb geen ervaring met Rocrail, maar wel met Koploper en heb een paar demo-versies van commerciele pakketen uitgeprobeerd, en ik kan je zeggen: Koploper is een machtig mooi programma, stabiel, erg compleet, veelzijdig en flexibel. Eenmaal je de princiepewerking van Koploper onder de knie hebt, is dit programma echt genieten, haast verslavend om mee te werken. En, je kan steunen op een uitgebreide gemeenschap met tonnen ervaring. Er zijn maar weinig argumenten om niet met Koploper te beginnen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kees-Jan

Koploper.

Waarom? Naast eerdere antwoorden werken Koos Jabaaij en ik er graag mee op onze beursbaantjes en thuis. Wat Koos uit koploper kan toveren is geweldig.

Zien en meer weten? Vanaf vrijdag op Eurospoor in Utrecht op het Duister baantje.

Kees-Jan

PeterC

Blijkbaar allemaal Koploper fans [;)]  Bedankt voor de reacties.

Heb een interessante discussie gevonden op het 3rail forum: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.3750.  Vanaf msg #3754 wordt het interessant (voor mijn gegeven; gans het draadje is de moeite waard!).
Ook zie ik Johnny daar [;)].

Wanneer ik een korte samenvatting maak: Koploper biedt meer mogelijkheden en 'natuurlijker' remmen; Rocrail is (PC besturings)systeem onafhankelijk (wat een voordeel is voor mijn Android spielereien [:p]).

Daar het een testbaantje wordt, zal ik misschien best zelf de ervaring opdoen zeker en beiden testen?  Wordt dan wel 2x honderden pagina's handleiding doornemen [^].
Groetjes, Peter

Metpetergaathetbeter

Peter,

Misschien eens een bezinningsweekend voor forum-leden organiseren en dan experten van de 2 systemen vragen !

Op die manier geen theorie maar van de eerste keer praktijk !

'tIs maar een idee, misschien zitten nog forum-leden te wachten op zo'n initiatief ![?]

Groeten Peter[;)]

Kees-Jan

Gewoon 1 van de komende dagen naar Utrecht komen en even bij onze baan komen kijken wat je allemaal met koploper kunt doen.

Kees-Jan

PeterC

Kees-Jan
Bedankt voor het aanbod voor de demo, maar 400 km even-over-en-weer is wel wat veel[|)] vooral dat ik maar eventjes zou kunnen blijven want ik werk dit weekend...
Groetjes, Peter