Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

bovenleiding schilderen

Gestart door glamo, 02 november 2005, 12:46:11 PM

glamo

hoi spoorders;

ik las op de site AVONTUUR IN MINIATUUR dat je best bovenleidingsdraden schildert in ANTRACIET.
ik heb dat geprobeerd, en met nog wat te vervuilen met wat zwart(roed van de stoomloc's)ben ik redelijk tevreden met het resultaat.
enige probleem dat de schrijver van het stukje aanhaalde was dat het een tijdrovend werkje was.
daarom een TIP die velen onder ons kunnen gebruiken voor nog andere dingen ook.
TAMIYA heefd een soort stiften PIANT MARKER genoemd, die dat werkje ongelooflijk snel uitvoeren.
je hebt ze in een aantal matte kleuren en metallic tinten, o.a; zwart,antraciet,wit,chrome silver,alluminium enz.
ze zijn heel handig en drogen zeker niet uit, want ik heb de mijne al een drietal jaar en ze doen het nog prefect.

ik vraag me ook af hoe het komt dat hier zo weining gesproken word over de bovenleiding van VIESSMANN?
ik gebruik die voor mijn baan(duits)en vindt ze zeer fijn.
wel jammer dat ze niet voor belgische banen bruikbaar is.

KURT


 

Peter

Hallo Kurt,

De rijdraden van Viessmann zijn wel bruikbaar op een Belgische baan. Als je goed rondkijkt zie je verschillende soorten rijdraden die gebruikt worden.
1. Een enkelvoudige draad (zoals bij de trams) die dikwijls gebruikt word boven rangeersporen.
2. Het Duits type en 3. de gekende "compound" rijdraad.
Vraag me niet waarom soms draad 2 en soms 3 word gebruikt, want dat weet ik ook niet.
Maar inderdaad, de Viessmann draden zijn veel fijner dan die van Sommerfeld, en zeker de laatste nieuwe van Viessmann is nog fijner.
Peter

Ps. lichtgroen is veel juister voor de draden (zie maar in het echt)
Met vriendelijke groeten
Peter

glamo

dag Peter;

ik heb hier twee kleuren groen van HUMBROLL namelijk matte 159,EN 150.
raad je me nog een andere kleur aan van een ander merk?
ben nog niet begonnen met alles te schilderen alleen een test met dat antraciet.ik ben het groen nog niet tegengekomen op een modelbaan, maar zal het eens proberen en laat weten wat ik er van vindt.

greetz KURT;
 

Peter

Kurt,
ikzelf gebruik van Humbrol de kleur HF-2 French green, doch deze kleur word volgens mij niet meer gemaakt. Deze kleur moest wel met wit wat verzacht worden.
De kleur die je bij het voorbeeld dikwijls ziet is bijna "Gifgroen", maar ook hier is persoonlijke voorkeur van doorslaggevende aard.
Ik denk dat je meer keuze zal hebben in merken als Model-master, Gunze of Vallejo
Ik zou zeggen, kijk zelf eens rond in de modelbouw winkels of wacht tot de andere forum-leden hun visie of voorkeur geven.
Groeten

Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Lichtgrijsgroen is natuurgetrouwer, het bootst de kleur van geoxideerd koper na, maar middelgrijs gaat beter op in de omgeving, waardoor de draden nog wat dunner lijken. Moeilijke keuze, niet?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Volgens mij een zachte tint is "Aircraft grey green" van Humbrol
Ik denk wel dat ik mijn nieuwe bovenleiding in die kleur ga doen.
Je hebt dezelfde kleur ook van andere merken, dus keuze genoeg, maar nogmaals: smaken verschillen en uiteindelijk gaat het erom wat jij mooi vind.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

glamo

PETER en GEROLF;

ik heb de lichtgroene kleur geprobeert op nog niet gemonteerde rijdraden. als het droog was heb ik ze lichtje weer afgeschuurd zodat er twee tinten te zien zijn.
het bevalt me wel en ik ga ze morgen monteren op mijn baan, ik ben benieuwd hoe het er eruit zal zien.
ik heb de rijdraden wel gespoten.

bedankt voor de tips KURT
 

Gerolf

Misschien een fotooke daarna, Kurt? Dan kunnen we meekijken [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw